Jazdiť na diaľnici v pravom jazdnom pruhu a presunúť sa do toho ľavého pri predbiehaní je nielen zdvorilý jazdný štýl, ale aj zákonný. Napriek tomu sa na cestách stále nájde veľa vodičov, ktorí toto pravidlo nerešpektujú a bezdôvodne jazdia v ľavom jazdnom pruhu, prípadne v strednom jazdnom pruhu.
Takéto správanie znižuje plynulosť cestnej premávky a zbytočne spôsobuje hraničné situácie. Stačilo by pritom dodržiavať elementárne pravidlá cestnej premávky a byť empatickí smerom k ostatným. Takéto správanie na cestách pritom je často diskutované aj v zahraničí, nielen u nás. Jedna z veľkých automobiliek teraz prichádza prostredníctvom aktualizácie systému ProPilot s riešením tohto zlozvyku.
Systém asistovanej jazdy Nissan ProPilot je dobre známy aj slovenským motoristom jazdiacich na vozidlách tejto japonskej značky. Jeho najnovšia aktualizácia 2.1 však obsahuje nové varovanie – jednoducho, ak s vozidlo bez dôvodu idete na diaľnici alebo rýchlostnej ceste v ľavom jazdnom pruhu, auto vás upozorní, aby ste sa presunuli do toho pravého. Podľa prvých informácií sa zdá, že tento systém bude fungovať len s aktivovaným adaptívnym tempomatom ProPilot. Po dokončení predbiehania vodiči dostanú priateľské upozornenie, aby sa opäť vrátili do pravého jazdného pruhu. Maličkosť, až sa čudujeme, že s tým neprišiel niekto skôr.
Toto nie je hudbou budúcnosti, ale prvkom, ktorý sa aktuálne dostáva do prvých sériových automobilov. Konkrétne značiek Nissan a Infiniti. Prvým modelom s touto funkciou je SUV Rogue modelového roku 2025, ktorý dokáže sa určitých schválených úsekoch diaľnic v USA jazdiť bez toho, aby musel mať vodič svoje ruky na volante. Nie je však súčasťou sériovej výbavy, pretože za ProPilot 2.1 je potrebné si priplatiť 3200 dolárov. Zástupca Nissanu pre portál Motor1.com potvrdil, že funkcia bude k dispozícii aj pre model Armada a Infiniti QX80.
ProPilot
Nissan ProPilot dodávaný aj do európskych modelov je súbor asistenčných systémov kombinujúci technológie adaptívneho tempomatu so systémom udržiavania v jazdnom pruhu. Okrem toho zahŕňa aj funkciu núdzového zastavenia. Funkcia Navi-link je synchronizovaná, ako to už názov napovedá, s navigačným systémom. Vodičovi to poskytuje informácie pre lepšie predvídanie jazdy, vďaka čomu môže šetriť palivom. Takisto upravuje rýchlosť vozidla podľa rýchlostných obmedzení na jednotlivých cestách.
Pomocou radaru v prednej časti udržiava odstup od vozidla idúceho vpredu. Kamera v hornej časti čelného skla zase pomáha udržiavať vozidlo v strede jazdného pruhu, a to aj v miernych zákrutách. Vodič môže systém kedykoľvek aktivovať alebo vypnúť. Vodič však stále musí mať ruky na volante. V prípade, ak systém nezaznamená vodičovú odozvu, aktivuje sériu vizuálnych a zvukových upozornení. Ak vodič ani potom nereaguje, systém šliapne viac razy po sebe na brzdu. Napokon, ak obe tieto upozornenia vodič ignoruje, systém spomalí vozidlo až do úplného zastavenia a zapne výstražné smerovky.