Majitelia starších Mercedesov v týchto dňoch dostávajú oznámenia, že pre vozidlá s 2G/3G konektivitou ukončí podporu služieb ovládaných cez internet. Ide tak napríklad o diaľkové zamykanie, sledovanie polohy vozidla, sledovanie stavu vozidla, sledovanie nabíjania v prípade elektromobilov, diaľkové zapnutie klimatizácie a ďalšie služby.
Dôvod je síce pochopiteľný, ale mnohým prekáža spôsob, akým ho Mercedes rieši. Už niekoľko mesiacov mobilní operátori po celej Európe postupne vypínajú mobilné siete tretej generácie, aby uvoľnili frekvencie pre modernejšie 4G a 5G siete. Najstaršie 2G siete síce zostávajú funkčné dlhšie ako 3G, ale na prenos veľkého množstva údajov sú príliš pomalé. Mercedes tento prechod vyriešil tak, že ku koncu roka 2024 všetky vzdialené služby deaktivuje.
Uvedené platí pre palubný systém COMAND a NTG od verzie 5.1 po 5.5. To znamená, že továrenskú podporu stratia vozidlá ročníkov 2018 až 2019, čo sú vzhľadom na svoj vek vyhľadávané kúsky na sekundárnom trhu. Uvedené platí taktiež pre elektromobily radu EQ. Len v Nemecku stratí podporu okolo 350-tisíc áut. Ak sa pýtate, či by nestačilo vymeniť modem, tak takúto výmenu Mercedes neponúka. Takže jediným oficiálnym riešením zostáva prechod na novší typ vozidla so zabudovaným palubným systémom MBUX.
Rovnaký problém riešia aj iní výrobcovia
Do rovnakej situácie sa, samozrejme, dostávajú aj iné automobilky, ktoré tento typ konektivity zavádzali do svojich vozidiel ešte pred zavedením 5G sietí. Napríklad automobilka Tesla už v novembri 2021 ponúka upgrade modemu za poplatok vrátane inštalácie, pričom staré modemy sa môžu naďalej pripájať do siete cez Wi-Fi, čo mnohým vodičom parkujúcim vozidlo blízko domova úplne stačí.
O diaľkové služby spojene s elektromobilmi prišli napríklad vodiči jazdiaci na modeloch Nissan Leaf a e-NV200. Nissan takisto začiatkom tohto roka rozposlal majiteľom týchto vozidiel informáciu o deaktivácii určitých diaľkových funkcií z dôvodu vypnutia 2G siete. Išlo napríklad o zapínanie či vypínanie kúrenia alebo nabíjania na diaľku prostredníctvom mobilnej aplikácie. Práve tieto benefity elektrických vozidiel boli pre niektorých majiteľov vozidiel dôležitým argumentom, keď si vozidlo vyberali z prvej či druhej ruky. Aplikácia NissanConnect EV, ktorá je momentálne prepojená s vozidlami Nissan Leaf a e-NV200 vyrobenými do roku 2016, však bola od 1. apríla 2024 vypnutá. Rozhodnutie sa, samozrejme, dotklo aj slovenských majiteľov uvedených vozidiel.