Fanúšikom značky Renault v poslednom období v bohato obsadenom portfóliu rôznych SUV a crossover modelov chýbalo vozidlo s pohonom 4×4. Túto medzeru vyplnila vlajková loď značky – model Rafale s plug-in hybridným pohonom, riadením všetkých kolies a pohonom oboch náprav.
Renault Rafale E-Tech 300 HP hneď niekoľkými faktormi vybočuje z radu ostatných modelov značky. Okrem toho, že teda disponuje pohonom oboch náprav, má tiež plug-in hybridný pohon. Ten sa síce v nedávnej minulosti už objavil v prípade modelov Captur a Mégane, ale v ponuke vydržal len krátko. V Renaulte zistili, že takéto riešenie je nákladné. Oveľa efektívnejšie bude ponúkať zákazníkom full-hybridné vozidlá, ktoré netreba nabíjať. A to bol zásah do čierneho. Hybridné vozidlá značky Renault si zákazníci najmä v Európe obľúbili. Tieto vozidlá, od malého Clia až po veľký Espace a Rafale, disponujú vysokým výkonom, efektívnou prevádzkou a v reálnych podmienkach mimoriadne priaznivou spotrebou.

Jediný plug-in hybrid
Renault však so svojou vlajkovou loďou chcel začať konkurovať prémiovejším vozidlám a po technickej stránke na to išiel mimoriadne komplikovane. Pohon totiž obstaráva preplňovaný spaľovací motor a až tri elektromotory. Ako to vlastne všetko funguje, sme sa podrobnejšie venovali v článku TU. Celkový kombinovaný výkon pohonnej sústavy je rovných 300 koní. Čo sa týka dostupnosti výkonu, Rafale je na tom lepšie ako iné konkurenčné plug-in hybridy. Pohonná sústava je totiž koncipovaná tak, aby bol tento výkon dostupný kedykoľvek, teda aj v prípade vybitej batérie. Túto skutočnosť sme vyskúšali počas športovej jazdy do kopca a subjektívne sme nezaznamenali stratu výkonu. Jazdiť s nabitou batériou je teda výhodné z hľadiska prevádzkových nákladov, ale z hľadiska dynamiky sa netreba obávať, že po vybití batérie bude vozidlo lenivejšie.

Rafale je vybavený dostatočne veľkou batériou na to, aby dokázal na elektrinu prejsť okolo 100 kilometrov. Častejšiemu využívaniu elektrickej energie však bráni palubná nabíjačka. Ani za príplatok vám Renault neponúkne rýchle nabíjanie jednosmerným prúdom. K dispozícii je len nabíjanie striedavým prúdom s výkonom 7,5 kW. To znamená, že batériu nenabijete počas nákupu potravín ako napríklad v plug-in hybridoch od Škody, VW alebo Mercedesu. Podobne ako pri BMW má Rafale zúženú cieľovú skupinu na vodičov, ktorí majú vlastnú nabíjačku alebo možnosť nabíjania v práci.

4Control na jednotku
Rafale je prvým Renaultom v histórii, ktorý kombinuje pohon všetkých kolies s riadením zadnej nápravy. To pomáha predovšetkým znižovať polomer otáčania, vďaka čomu sa Rafale lepšie a jednoduchšie riadi v stiesnených priestoroch, no zároveň zvyšuje stabilitu vozidla v zákrutách. Spolu s výborne vyladeným podvozkom s adaptívnymi tlmičmi a dobre naladeným riadením je skutočne pôžitkom šoférovať Rafale aj na zakrútených cestách. Technika podvozka ďaleko presahuje požiadavky na takéto veľké SUV a rozumieme dôvodom, prečo Rafale vychádza z výrobných liniek so športovými pneumatikami. Vozidlo sme však testovali v zimnom období so zimnými pneu, takže celý rozsah schopností podvozka nám zostal skrytý.

Rafale v svižnom tempe funguje výborne aj na menej kvalitnom povrchu. Zaujímala nás však tiež efektivita prevádzky a zladenie jednotlivých komponentov pohonného systému. Renault uvádza spotrebu paliva v prípade vybitej batérie na úrovni menej ako 5 litrov na 100 km. Takúto spotrebu sa nám nepodarilo dosiahnuť, realita sa v zimnom období pohybovala skôr okolo 7 litrov. To je stále menej ako porovnateľné benzínové štvorvalce alebo šesťvalce s obdobným výkonom. Rafale tak je o čosi úspornejší ako konkurencia bez elektrickej výpomoci, zase ale netreba čakať, že s vozidlom budete jazdiť so spotrebou ako s TDI.

Hrubší prejav spaľovacieho motora
Benzínový motor v prevažnom čase slúži ako generátor energie. Odozva na stlačenie pedálu akcelerátora je tak výborná aj v komfortnom režime, pretože Rafale sa začne rozbiehať, resp. zrýchľovať prostredníctvom elektromotorov. Pružnosť systému je skutočne pôsobivá a tieto parametre sme ocenili najmä pri predbiehaní na okresných cestách. Menej sme však boli spokojní s akustickým prejavom spaľovacieho motora. To, že cyklus trojvalca je v hybridnej konfigurácii rozdielny a mnohokrát funguje na prvý dojem nelogicky, sme si už zvykli z ostatných full-hybridných modelov Renault E-Tech. Ale v ani jednom z nich spaľovací motor nemal tak hrubý prejav ako práve v Rafale. Motor doslova nepríjemne vrčí. Od vlajkovej lode by sme čakali kultivovanejší prejav.

Výbava Atelier Alpine
Pre Rafale 4×4 je k dispozícii aj špeciálna výbava Atelier Alpine. Od najvyššieho stupňa výbavy Esprit Alpine v iných modeloch značky Renault sa líši tým, že okrem vizuálnych a luxusných prvkov výbavy majú tieto verzie aj rozdielnu techniku. Súčasťou Atelier Alpine sú 21-palcové disky kolies a už len kvôli nim musel byť podvozok Rafale prepracovaný. Ale inžinierom sa podarilo odviesť výbornú robotu, pretože v rámci mainstreamu ponúka Rafale snáď najlepší komfort jazdy s tak veľkými kolesami. Čerešničkou na torte je matný modrý lak Sommet Satin za príplatok 1 600 €. V prípade, ak si ho zvolíte, neodporúča sa s ním navštevovať automatické umývacie linky a opatrní treba byť aj na wapkách. Zvýšenú starostlivosť si vyžadujú aj modré koberce v interiéri. S Atelier Alpine je spojený aj strešný spojler v čiernej farbe. Stierač zadného okna sa v položkách príplatkovej výbavy nenachádza, podobne tak ani rezervné koleso alebo trojzónová klimatizácia.

Interiér a batožinový priestor
Rýchlejšie zvažujúca sa strecha neoberá miesto nad hlavami zadných pasažierov, ktorí majú na sedadlách kvantum priestoru. Vyzdvihnúť musíme funkčnú lakťovú opierku s držiakmi na poháre a držiakmi na telefóny, no je trochu škoda, že zadné sedadlá nedisponujú funkciou posúvania. Objem batožinového priestoru si tak nedokážete prispôsobiť tak flexibilne, ako napríklad v modeli Captur. Keďže batožinový priestor má síce veľký objem, ale je dosť krátky, možnosť posúvania zadných sedadiel by v mnohých prípadoch pomohla vyriešiť problémy s prevozom dlhších predmetov.

V kabíne však dokážu zaujať iné detaily. Okrem spomínaných modrých kobercov to sú čierne kľučky dverí, svietiace logá Alpine na predných sedadlách alebo luxusne čalúnené odkladacie priestory vo dverách či v priehradke pred spolujazdcom. Nevidíme problém ani v umiestnení troch páčok na pravej strane volantu. Ovládanie hlasitosti audia má Renault na stĺpiku volantu už dlhé roky a presunutie voliča prevodovky zo stredového panelu na volant je v praktickom živote veľmi intuitívne. Počas testu sa nám ani raz nestalo, že by nám tieto páčky spôsobovali zmätok v ovládaní vozidla. Čo však viditeľne zaostáva, je kvalita parkovacích kamier a chýbal nám nočný režim hlavného displeja infotainmentu. Ten inak používa systém Google, takže reaguje mimoriadne rýchlo. Spolu s vertikálne orientovanou obrazovkou považujeme súčasný infotainment Renaultu za jeden z najlepších na trhu.

Pohon 4×4 automaticky neznamená, že Rafale je vhodným partnerom do nejakého náročnejšieho terénu. Rafale je totiž crossover a nie SUV a priechodnosť nespevnenými cestami výrazným spôsobom limituje nízka svetlá výška.

Záver
Renault vytvoril skutočne technicky komplikovaný hybrid, ktorý dokáže vzbudiť emócie. Veľmi dobre jazdí, výborne sa ovláda, má silný ťah aj pružnosť. Ak sa vám Rafale páči, avšak nemáte možnosť pravidelne nabíjať jeho batériu, zvoľte radšej základný hybrid s výkonom 200 koní, ktorý má nižšiu spotrebu a jeho hybridný systém je kultivovanejší.
Renault Rafale | |
Pohon | radový 3-valec + 3 elektromotory |
Zdvihový objem | 1199 cm3 |
Max. výkon | 300 k |
Max. krútiaci moment | 230 Nm (spaľovací motor) + 205 Nm (elektromotor) + 195 Nm (elektromotor) + 50 Nm (štartér generátor) |
Palivo | benzín + elektromotor |
Pohon | AWD |
Prevodovka | multimódová |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 710 mm |
Šírka | 1 866 mm |
Výška | 1 613 mm |
Rázvor náprav | 2 738 mm |
Prevádzková hmotnosť | 2009 kg |
Objem batožinového priestoru | 465 – 539 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 6,4 s |
Max. rýchlosť | 180 km/h |
SPOTREBA | |
Mesto (Test)
Diaľnica (Test) Okresky (Test) Kombinovaná (Test) |
6,5 l/100 km
8,0 l/100 km 5,9 l/100km 7,2 l/100km |
CENA | |
Základná cena modelu | 41 100 € |
Základná cena testovanej verzie | 54 400 € |