Keď Mazda v roku 1989 predstavila model MX-5, málokto tušil, že sa z tohto malého roadstera stane legenda.
Počas 35 rokov si Mazda MX-5 zachovala svoju základnú filozofiu – ľahká konštrukcia, skvelá ovládateľnosť a dostupná cena. Napriek tomu prešla vývojom, pričom Mazda experimentovala s rôznymi variantmi, vrátane vzácneho kupé.

Historické okienko k vývoju prvej MX-5
Počas vývoja prvej generácie modelu Mazda MX-5 (NA) v 80. rokoch sa uvažovalo o rôznych koncepciách pohonu a umiestnenia motora. Tím inžinierov zvažoval varianty s motorom vpredu a pohonom predných kolies, ako aj s motorom vzadu a pohonom zadných kolies. Nakoniec sa rozhodli pre konfiguráciu s motorom vpredu a pohonom zadných kolies, čo zabezpečilo ideálne rozloženie hmotnosti 50:50 a vynikajúcu ovládateľnosť vozidla. Táto koncepcia sa ukázala ako kľúčová pre dosiahnutie požadovanej jazdnej dynamiky a spojenia vodiča s vozidlom, známeho ako “Jinba Ittai”.

Prvá generácia MX-5 bola predstavená na Chicago Auto Show v roku 1989 a okamžite si získala popularitu vďaka svojmu dizajnu a jazdným vlastnostiam. Do roku 1997 sa predalo 228 961 kusov tohto modelu, čo potvrdzovalo jeho úspech a obľúbenosť medzi nadšencami športových vozidiel.
Predajné úspechy
MX-5 je fenomén, ktorý si získal milióny fanúšikov po celom svete. Model drží Guinnessov rekord ako najpredávanejší roadster na svete, pričom do roku 2016 bolo vyrobených viac ako 1 milión kusov. K dnešnému dňu sa predajné čísla ešte zvýšili, čo len potvrdzuje jeho popularitu. Prvý model, NA, zaznamenal masívny úspech a nasledovníci NB, NC a ND dokázali jeho popularitu udržať vďaka neustálym vylepšeniam a zachovaniu myšlienky vývoja tohto auta.
Návrat k Retromobile a oslava výročia
Mazda si výročie pripomenula na podujatí Retromobile v Paríži, kde vystavila niekoľko historických kúskov vrátane raritného MX-5 Roadster Coupé. Tento model, vyrobený len v 179 kusoch, sa predával výlučne v Japonsku. Pevná strecha dodala MX-5 elegantnú siluetu pripomínajúcu niektoré ikonické športové autá. Napriek úprave si zachovala svoju ľahkosť a charakter malého športového auta.
Vývoj cez generácie
Od prvej generácie NA po súčasnú ND prešla MX-5 viacerými evolučnými krokmi. NA si získala priaznivcov vďaka sklopným svetlám a hravej jazdnej dynamike. NB priniesla modernizované línie a vylepšenú tuhosť karosérie. NC bola širšia, komfortnejšia a ponúkala aj skladaciu pevnú strechu. ND sa vrátila k minimalistickejšiemu prístupu s nižšou hmotnosťou a ostrejším riadením.

Generácie MX-5 a ich špecifiká
NA (1989 – 1997)
Prvá generácia modelu MX-5 priniesla revolúciu medzi kompaktnými roadstermi. Mazda sa inšpirovala klasickými britskými športovými autami, no pridala spoľahlivosť a moderné technológie. Výsledkom bol ľahký, zábavný a cenovo dostupný model, ktorý si rýchlo získal popularitu po celom svete. Charakteristickým dizajnovým prvkom sa stali výklopné svetlomety a jednoduché, plynulé línie.

Pod kapotou boli spočiatku dostupné motory 1.6L s výkonom 115 koní, neskôr doplnené o silnejší 1.8L motor s 130 koňmi. Pohon zadných kolies a výborne naladený podvozok zabezpečili vynikajúcu ovládateľnosť. Nízka hmotnosť – približne 950 kg – umožnila autu pôsobiť agilne a dynamicky aj s relatívne skromným výkonom.

Interiér bol jednoduchý, no zameraný na vodiča. Mazda použila kvalitné materiály a ponúkla výbornú ergonómiu. Sklopná látková strecha sa dala rýchlo manuálne ovládať, čo prispelo k bezstarostnému zážitku z jazdy.

V priebehu výroby vzniklo viacero špeciálnych edícií. Jednou z nich bola NA MX-5 1.8 RS Limited, ktorá dostala športové sedadlá Recaro, tuhší podvozok a exkluzívne farebné prevedenia. Medzi zberateľsky cenené modely patrila aj M-Edition, ktorá ponúkala prémiový kožený interiér a špeciálne laky karosérie.
POKRAČOVANIE NA ĎALŠEJ STRANE