Tiguan je celosvetovo najpredávanejším Volkswagenom. Na trhu sa momentálne nachádza jeho tretia generácia. Stojí na platforme MQB evo, využíva skutočne širokú paletu motorizácií vrátane najmodernejšieho plug-in hybridného pohonu s rýchlym jednosmerným nabíjaním a na ceste by mal excelovať vďaka najnovšiemu adaptívnemu podvozku DCC+.
Predchádzajúca generácia sa predávala aj v 7-miestnej verzii s označením Allspace, tú však Volkswagen nahradil samostatným modelom Tayron. Po základnej benzínovej motorizácii 1,5 eTSI sme vyskúšali Tiguan s benzínovým motorom 2,0 TSI.

Dizajn karosérie je uhladenejší a jej tvar do veľkej miery diktovala aerodynamika. Otvory v maske chladiča sa presunuli na okraje nárazníkov. Z profilu zaujmú svalnatejšie blatníky, ktorých podbehy pojmú teraz až 20-palcové kolesá. V zadnej časti teraz po vzore Touaregu nachádzame horizontálne orientovanú svetelnú linku, tiahnucu sa naprieč celou šírkou auta. Kým typické LED svetelné pásy nechýbajú, logo VW nie je osvetlené vpredu ani vzadu.

Po nastúpení
Interiér preberá architektúru modelov radu ID., s ktorou prišiel aj nový Passat. Tiguan má v podstate na vlas rovnakú palubnú dosku s kolmým sklonom, oproti prvým modelom ID. tu má však veci dotiahnuté do konca. Dotykový panel pod 15-palcovou obrazovkou na rýchlejšie ovládanie nastavenia teploty klimatizácie a hlasitosť audia je podsvietený. Jediným fyzickým tlačidlom na palubnej doske je tlačidlo výstražných svetiel. Zato často kritizované dotykové plochy z volantu zmizli. Predsa len, klasické fyzické tlačidlá sú intuitívnejšie na ovládanie.

Veľká obrazovka infotainmentu je mierne natočená smerom k vodičovi. Volkswagen doň uložil ten najpokrokovejší a najrýchlejší softvér, aký má momentálne k dispozícii. Displej má nielenže špičkové rozlíšenie, ale aj bleskovú odozvu. Hoci samotné ovládanie je trochu kostrbatejšie, výrazne pomáha možnosť navoliť si skratky k najčastejšie používaným funkciám zobrazovaným vľavo hore, teda čo najbližšie dosahu vodiča. V dolných poschodiach palubnej dosky nájdeme ešte praktickú “poličku”, pod ktorou sa nachádzajú na sloty na bezdrôtové nabíjanie mobilných telefónov.

Praktické detaily
Stredový tunel je tiež dobre využiteľný a učesaný vďaka presunutiu voliča automatickej prevodovky na stĺpik volantu. V tejto oblasti sú sústredené dve tlačidlá a jeden ovládač – tlačidlo na štartovanie/vypínanie motora, tlačidlo aktivácie elektronickej parkovacej brzdy a multifunkčný ovládač hlasitosti audia, resp. voľby jazdných režimov.

Podobne ako v prípade ovládačov Smart Dials v nových modeloch Škoda Kodiaq a Superb mení svoju funkciu stlačením. Mimochodom, tento ovládač je výsadou Tiguanu, pretože v modeli Passat sa nenachádza. Samozrejme, v oblasti oddeľujúcej priestor vodiča od priestoru pre spolujazdca nechýbajú ani držiaky na poháre, ktoré sú opäť prispôsobiteľné, takže ako užívateľ si môžete zvoliť, či pod rukou chcete mať držiaky na poháre alebo väčší úložný priestor.

Kým ovládanie infotainmentu a využívanie všetkých funkcií auta si vyžaduje zvyk, ostatné prvky sú vypracované s klasickou nemeckou precíznosťou. Pochváliť musíme výhľad z vozidla, pohodlné sedadlá (v našom prípade nastaviteľné manuálne), prítomnosť stropnej odkladacej schránky na okuliare, výborný digitálny prístrojový štýl, ktorý je plne konfigurovateľný a okrem množstva údajov o jazde môže zobrazovať aj mapu navigácie. Volkswagen má takisto v poslednom období veľmi pozitívny zvyk – čalúniť výplne odkladacích schránok vo dverách. Okrem toho, že to pôsobí opticky aj na dotyk príjemnejšie, uložené veci v nich za jazdy nehrkotajú.

Nedorozumenia pri parkovaní
Procedúra prípravy na jazdu je v prípade Tiguanu o čosi zdĺhavejšia. Pretože okrem systému štart/stop a upozornenia na prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti budete pravdepodobne vypínať aj systém monitorujúci dianie za vozidlom, ktoré spúšťa núdzové brzdenie. Systém je totiž naladený veľmi citlivo a automaticky brzdí aj vo chvíľach, keď na to nemá žiadny dôvod. Okamžité trhnutie vozidlom v momente, keď to posádka ani vodič nečaká, je mimoriadne nepríjemné a zdraviu ohrozujúce. Na druhú stranu, so zapnutým systémom máte skutočne istotu, že pri parkovaní do ničoho neťuknete, pretože auto vám to nedovolí.

Motor a jazda
Čo sa týka výberu motorov, tu Tiguan dokáže osloviť široké spektrum zákazníkov. Mild-hybridy, plug-in hybridy, čisto spaľovacie motory, pohon predných aj všetkých kolies, úsporné aj výkonné agregáty. Všetky sa kombinujú s automatickou prevodovkou DSG, takže je len na vašich potrebách a finančných možnostiach, aký motor zvoliť pod kapotu. My sme tento raz vyskúšali benzínový dvojliter TSI s výkonom 150 kW (204 koní).

Ten sa dodáva bez akejkoľvek elektrickej asistencie, takže pokiaľ máte radi “klasiku”, toto je agregát pre vás. Výkon vďaka pohonu 4×4 a zlepšenej trakcii využíva skutočne na maximum. Tiguan je s týmto motorom dynamickým vozidlom s dostatočnou výkonovou rezervou. Keď sme sa za volantom veľmi snažili, dokázali sme jazdiť za 7,5 l/100 km, ale bežnejšia spotreba je skôr okolo 9 l/100 km. Vyzdvihnúť treba aj skutočnosť, že medzigeneračne je Tiguan 2,0 TSI napriek rozsiahlejšej výbave len o necelých 40 kg ťažší. V ponuke je pre každý prípad k dispozícii aj výkonnejšia verzia 2,0 TSI naladená na 265 koní. Výhodou benzínového dvojlitra je, že s ním dokáže Tiguan utiahnuť brzdený príves hmotnosťou až do 2200 kg.

Tiguan má medzigeneračne lepšie hodnoty aerodynamického odporu vzduchu karosérie, čo sa prejavuje na ceste nižších aerodynamickým hlukom. Na diaľnici Tiguan cestuje v podstate rovnako ticho ako prémiový hatchback. Testovacie vozidlo bolo vybavené adaptívnym podvozkom DCC+. Zatiaľ čo na zakrútenej ceste sme s jeho vlastnosťami boli maximálne spokojní, čo sa týka komfortu jazdy, tam sme od Tiguanu čakali suverénnejší prejav. So slzičkou v oku sme spomínali na úžasný komfort ID.7, ktorý sa nepodarilo preniesť do Tiguanu. Pri prejazde cez nerovnosti sa spod podvozka ozývali nepríjemnejšie buchotania. Konkurencia dokáže v tejto oblasti poskytnúť lepší výkon aj bez adaptívneho podvozka.

Záver
Volkswagen Tiguan poskytuje všetko to, čo od moderného kompaktného SUV s dĺžkou okolo 4,5 metra možno očakávať. Priestrannú a tichú kabínu, pohodlné sedadlá, variabilný batožinový priestor, moderný infotainment s AI asistenciou a dobre vyladenie riadenie. Tiguan výborne jazdí aj brzdí a s nastaviteľnými zadnými sedadlami a veľkým kufrom bez problémov poslúži ako spoľahlivé rodinné vozidlo. Od Volkswagenu sme žiadne dizajnové výstrelky nečakali a nová generácia je ešte uhladenejšia a zaoblenejšia ako tá predchádzajúca. Kto však hľadá výraznejšie tvary a ešte viac na vodiča zamerané auto, ten môže siahnuť po modeli Cupra Terramar.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Usporiadanie a počet valcov | R4 |
Zdvihový objem | 1984 cm3 |
Max. výkon | 150 kW/204 k |
Max. krútiaci moment | 320 Nm |
Palivo | benzín |
Pohon | AWD |
Prevodovka | 7-stupňová automatická |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 539 mm |
Šírka | 1 842 mm |
Výška | 1 643 mm |
Rázvor náprav | 2 680 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 794 kg |
Rozmer kolies | 235/50 R19 |
Zrýchlenie | 7,1 s |
Maximálna rýchlosť | 221 km/h |
SPOTREBA | |
Mesto | 10,5 l/100 km |
Diaľnica | 8,4 l/100 km |
Okresky | 7,5 l/100 km |
Priemer | 9,3 l/100 km |
CENA | |
Základná cena modelu | 29 990 € |
Základná cena testovanej verzie | 45 990 € |