Uvedenie nového modelu Maserati MC20 Folgore a budúcich elektromobilov je v neistote po tom, čo talianska firma utrpela pokles predaja v roku 2024. Stellantis škrtol injekciu vo výške 1,5 miliardy eur, ktoré mal v pláne investovať do automobilky.
Rozhodnutie koncernu Stellantis prichádza v čase pomalšieho dopytu po elektromobiloch v luxusnom segmente a kolapsu dopytu po zahraničných značkách. Celkovo sa zisk Stellantisu v roku 2024 znížil o 70 %, zatiaľ čo predaj Maserati sa znížil o viac ako polovicu z 26 600 kusov v roku 2023 na 11 300 v minulom roku.
Foto: Maserati
Zrušenie nových modelov?
Stellantis sa o číslach vo finančných dokumentoch zverejnených 26. februára odvolával na „zrušenie určitých projektov pred spustením“. To čiastočne súvisí aj s modelom MC20 Folgore, ktorý mal byť uvedený na trh začiatkom tohto roka. Na zrušenie sa už predtým odvolával taliansky odborový zväz FIM CISL. Zrušenie investícií tiež spochybňuje elektrické náhrady za limuzínu Quattroporte, ktorá sa má uskutočniť v roku 2028 a veľké SUV Levante v roku 2027. Finančný riaditeľ Stellantisu Doug Ostermann povedal, že spoločnosť musí prehodnotiť kadenciu uvádzania modelov Maserati, najmä pokiaľ ide o elektromobily.
„Musíme prihliadnuť na dynamiku tohto podnikania, najmä na čínskom trhu, a naše očakávania, pokiaľ ide o to, ako rýchlo sa trh s luxusnými vozidlami premení na elektrifikovaný,“ povedal. Oživenie značky Maserati pod vedením Stellantisu bolo výrazne podporené prechodom na elektrický pohon s plánom vyradiť všetky modely so spaľovacím motorom do roku 2030. Značka už uviedla na trh elektrické verzie „Folgore“ stredne veľkého SUV Grecale, kupé Granturismo a modelu Grancabrio s otvorenou strechou.
Foto: Maserati
Prepad trhu luxusných EV?
Celkové dodávky Maserati sa v roku 2024 znížili o viac ako polovicu na 11 300. Značka v roku 2024 skončila v strate 260 miliónov eur po tom, čo v roku 2023 zaznamenala zisk 141 miliónov eur. Problémy Maserati sa odrážajú v sektore, v ktorom dokonca aj Porsche utrpelo zlý rok 2024 po tom, čo ho zasiahol pokles čínskeho dopytu a pomalý predaj jeho elektromobilu Taycan. Prémiové značky výrazne prehodnocujú svoju globálnu stratégiu pre elektromobily tým, že sa viac prikláňajú k spaľovacím motorom po tom, čo sa úroveň dopytu ukázala byť nižšia ako sa očakávalo. Čínski kupci uprednostňujú miestne značky elektrických vozidiel, zatiaľ čo americký trh s elektrickými autami je teraz po opätovnom zvolení prezidenta Donalda Trumpa, ktorý je skeptický voči elektromobilom, úplnou neznámou.
Foto: Maserati
Značka sa potrebuje spamätať
Problémy Maserati znepokojujú miestne talianske odbory, ktoré už dlho tlačia na Stellantis, aby splnil sľuby o rozšírení sortimentu značky a zvýšení výroby. Budúcnosť Maserati by mala byť jasnejšia 11. marca, kedy je naplánované stretnutie odborov so zástupcami Stellantisu. „Napriek kvalitným a vysokovýkonným modelom trpí značka chybami a nedbanlivosťou z hľadiska marketingu,“ povedal generálny sekretár FIM Ferdinando Uliano v rozhovore pre odborový interný časopis zverejnený 26. februára. “Už nemôžeme strácať čas.”
Rok
Počet predaných vozidiel
2010
5 675
2011
6 159
2012
6 288
2013
15 393
2014
36 448
2015
32 474
2016
42 100
2017
51 500
2018
34 900
2019
19 300
2020
16 900
2021
24 269
2022
23 404
V roku 2017 Maserati dosiahlo rekordné predaje, čo bolo výsledkom rozšíreného modelového portfólia a rastúceho globálneho dopytu po luxusných športových vozidlách a SUV. Produktové portfólio Maserati v tom roku zahŕňalo nasledovné modely: Ghibli, Quattroporte, Levante, GranTurismo, GranCabrio. Levante bolo kľúčovým modelom v roku 2017, keďže značka týmto SUV oslovila širšiu skupinu zákazníkov a zvýšila svoj globálny predaj. Rok 2017 bol tak historicky najúspešnejší pre Maserati, pokiaľ ide o objem predaných vozidiel. Predaj za rok 2024 je tak skutočne sklamaním, keďže aj Ferrari predalo viac vozidiel (13 752 ks).