Možno to poznáte. Na parkovisku stojí auto, niekedy naštartované a okolo bezradne pobehuje vodič snažiaci sa dostať dnu. Kľúče sú však vo vozidle.
Situácia síce nie je až taká bežná, ale minimálne z počutia ju poznajú mnohí. Príčin môže byť niekoľko – od vadného snímača otvorených dverí či iného komponentu centrálneho zamykania, cez zabudnutie kľúčov na zadnom sedadle (väčšina automobilov umožňuje zamknutie diaľkovým ovládačom aj pri otvorených zadných dverách), až po ponechanie kľúčov od auta ako hračku potomkovi v detskej sedačke, keď v tej najnevhodnejšej chvíli urobí “šťuk”. Čo v takom prípade robiť, treba rozbiť sklo?
Na otváranie zámkov zváracím drôtom ako na starých Škodovkách 120 v dnešnej dobe zabudnite. Moderné autá sú voči takýmto zásahom, pochopiteľne, imúnne. Väčšina ľudí teda siahne po rozbití niektorého z bočných skiel. Áno, táto alternatíva je niekedy nevyhnutná, ale častokrát sa jej dá predísť. V prvom rade si treba položiť otázku: Mám čas? Ak áno, ideálne je osloviť firmu, ktorá sa špecializuje na otváranie uzamknutých vozidiel. Nachádza sa azda v každom väčšom regióne. Stačí použiť strýka Google. Cena za takýto úkon len zriedka prevyšuje náklady na nové sklo. Navyše, je to tzv. čistá práca. Žiadny neporiadok, žiadne poškodenia. Vozidlo tak môžete využívať bez obmedzení prakticky ihneď po otvorení.
Najmenšie okná bývajú tie najdrahšie
Na Slovensku vám náklady na takéto núdzové otvorenie vozidla (aspoň do určitej výšky) v rámci asistenčných služieb preplatia aj niektoré poisťovne. Naopak, pri úmyselnom rozbití skla vám nárok na poistné plnenie nevzniká, takže musíte počítať s tým, že si celú záležitosť uhradíte z vlastného vrecka. Nevýhodou je spomínaný čas. Na príchod technika môžete čakať aj niekoľko hodín. Ak je situácia naozaj vážna a vnútri vozidla sa nachádza napríklad dieťa alebo zviera, treba konať rýchlo. Drvivá väčšina vodičov sa v domnienke, že ušetrí, rozhodne obetovať to najmenšie sklo, ktoré sa na aute nachádza. A práve to je častokrát chyba.
“Faktorov, ktoré majú vplyv na cenu skla, je niekoľko a paradoxne, jeho veľkosť ani zďaleka nie je tým rozhodujúcim. Tým azda najvýznamnejším je, či dané sklo je vyrábané len ako originálny diel, alebo je dostupné aj ako náhradný diel na voľnom trhu – tzv. aftermarket. Len samotným použitím druhého spomínaného vieme dosiahnuť úsporu až niekoľko desiatok percent. Rozdiel je pritom len v tom, že originálne sklo má na štítku vyznačené logo automobilky. Obe však pochádzajú od rovnakého výrobcu a sú v rovnakej kvalite. Častokrát jasne vidíme, že sklo z aftermarketu má logo dodatočne zmazané len preto, aby mohlo byť predávané na voľnom trhu,” hovorí Patrik Danišovič, manažér spoločnosti AUTOSKLO H&D Bratislava, ktorá sa špecializuje na výmenu a opravu automobilových skiel.
“Ďalším dôležitým aspektom ovplyvňujúcim cenu je množstvo vyrobených kusov. Sériová výroba má vždy navrch. Ak sa k malému počtu vyrobených kusov a dostupnosti výlučne originálneho dielu pridajú ozdobné lišty, ktoré sú častokrát súčasťou malých pevných okien – tzv. trojuholníkov, dostávame sa niekedy – v porovnaní s veľkosťou daného skla – doslova na astronomické sumy.”

Ako minimalizovať škody
Ako teda postupovať, ak už predsa len musíme pristúpiť k rozbitiu skla? Ideálne je rozbiť sklo, ktorého výmena bude finančne najmenej náročná. Na každom vozidle to je inak, takže overiť si ceny jednotlivých skiel na konkrétnom vozidle je vhodné u špecializovaného autosklárskeho servisu. Zoznam špecializovaných servisných stredísk sa nachádza napríklad na stránke autosklo.sk. Informovať sa tu môžete o cenách jednotlivých skiel na vaše vozidlo a ich dostupnosti. V niektorých prípadoch môže byť čakacia doba na konkrétne sklo aj niekoľko týždňov. Platí to najčastejšie práve pre tie najmenšie bočné sklá, ktoré sú rozbíjané najčastejšie.
Danišovič upozorňuje ešte na jednu dôležitú vec. “Drvivá väčšina bočných a zadných skiel je z bezpečnostných dôvodov kalená. To znamená, že pri rozbití sa kompletne rozpadnú na kúsky o veľkosti približne jeden centimeter. Črepiny sú síce ostré, ale vďaka svojej veľkosti nevedia spôsobiť vážnejšie poranenie. Takéto sklo sa dá relatívne ľahko rozbiť tvrdým ostrým predmetom. V prípade luxusnejších vozidiel sa však motoristi môžu stretnúť s vrstvenými sklami. Ide o dvojvrstvové sklá zlisované dokopy za pomoci hrubej fólie, obdobne ako u čelných skiel. Cez takéto sklo je preniknúť omnoho ťažšie a je tu aj vyššie riziko poranenia. Prístup dovnútra vám môže o niečo sťažiť aj obyčajná solárna fólia.“