V najnovšom kole nárazových testov vykonala organizácia Euro NCAP testy bezpečnosti 16 automobilov. Päťhviezdičkové hodnotenie už nie je taká samozrejmosť ako v minulosti, poukázala pritom aj na nebezpečný trend.
Euro NCAP hodnotí bezpečnosť vozidla hodnotením jeho výkonu v čelných, bočných a zadných nárazových testoch, ako aj jeho výkonu v oblasti bezpečnosti chodcov a systémov prevencie nehôd s vozidlom a zraniteľnými účastníkmi cestnej premávky. Testy sú navrhnuté tak, aby poskytovali holistický pohľad na bezpečnosť, ktorý zahŕňa ochranu cestujúcich vo vozidle, ale aj riziko zranenia ostatných účastníkov cestnej premávky, napríklad pri zrážke s chodcom alebo iným vozidlom.
V poslednom čase organizácia Euro NCAP spozorovala znepokojivý trend používania čoraz ťažších vozidiel v testovacom programe, čo sa opäť potvrdilo aj pri najnovšej várke 16 automobilov. Za posledných 10 rokov sa priemerná hmotnosť automobilov predaných v Európe zvýšila o 100 kg. Veľká časť tohto trendu je spôsobená pokračujúcou popularitou SUV medzi spotrebiteľmi, ktoré v roku 2024 predstavovali 54 percent predaja nových automobilov v Európe, a prechodom na elektrické vozidlá. Tento trend sa stal predmetom verejnej diskusie, pretože má potenciálne negatívny vplyv na bezpečnosť a uhlíkovú stopu.

Simulácia testu nárazu do protiidúceho vozidla
V roku 2020 organizácia Euro NCAP aktualizovala svoj test čelného nárazu, v ktorom hodnotí, ako sa modely správajú pri čelnom náraze do iného vozidla. V tomto jedinečnom teste s názvom Mobilná progresívna deformovateľná bariéra (MPDB) sa pohyblivá bariéra používa na simuláciu čelnej zrážky s typickým rodinným autom strednej veľkosti (1400 kg). Testované vozidlo a MPDB sa pohybujú rýchlosťou 50 km/h, pričom k stretu dôjde s 50-percentným prekrytím. Zavedenie MPDB umožnilo organizácii Euro NCAP preskúmať nielen ochranu cestujúcich vo vozidle, ale aj jeho agresivitu voči iným vozidlám na ceste.
Úroveň spomalenia MPDB pri náraze a plocha testovaného vozidla na deformovateľnej bariére simulujú, ako efektívne môže vozidlo interagovať s iným vozidlom pri čelnej zrážke. Vozidlo, ktoré vedie k extrémne vysokému spomaleniu vozíka alebo ktoré spôsobuje veľmi závažnú lokalizovanú deformáciu, sa považuje za vozidlo s nízkou „kompatibilitou“. V reálnom svete takéto vozidlá nemusia absorbovať svoju vlastnú energiu tak efektívne, ako by mali, a mohli by predstavovať väčšiu hrozbu pre ostatných účastníkov cestnej premávky.

“Reagovali sme na všeobecný trend smerom k väčším a ťažším autám a upravili sme systém bodovania testov MPDB, aby sme povzbudili výrobcov k zabezpečeniu toho, aby ťažšie autá nespôsobovali neúmerné škody ľahším vozidlám. Zároveň môžu z týchto cenných poznatkov profitovať aj výrobcovia menších a ľahších automobilov. Vieme, že výrobcovia automobilov majú schopnosť navrhovať a vyrábať predné konštrukcie, ktoré dokážu lepšie zvládať proporcie a hmotnosť vozidla a prudkú zmenu hybnosti, ktorá prichádza s čelnou zrážkou. Veríme, že nestranné testovanie Euro NCAP môže priniesť významné zlepšenia v tomto kritickom sektore bezpečnosti automobilov a budeme naďalej sledovať vývoj na trhu v tejto oblasti,” uviedol Dr. Aled Williams z Euro NCAP.
Niektoré SUV sú agresívnejšie voči iným
Zatiaľ čo všetkých 16 testovaných vozidiel v tejto skupine si viedlo dobre pri ochrane osôb na palube, výsledky testov MPDB ukázali, že niektoré sú potenciálne výrazne nebezpečnejšie pre cestujúcich v iných vozidlách v prípade čelnej zrážky. Audi Q5, čiže stredne veľké SUV s testovacou pohotovostnou hmotnosťou 2245 kg, vykazovalo slabú kompatibilitu pri zrážke s protiidúcim vozidlom. Analýza spomalenia nárazového vozíka počas testu a analýza deformovateľnej bariéry po teste odhalili, že Audi Q5 by bolo pri čelnej zrážke voči inému autu príliš agresívne, pričom niektoré časti prednej konštrukcie Q5 sa ukázali ako obzvlášť neúprosné. Nový Volkswagen Tayron, ďalšie stredne veľké SUV, bol tiež penalizovaný za slabú kompatibilitu.

Tieto výsledky však nie sú ojedinelé. Predchádzajúce hodnotenia vykonané organizáciou Euro NCAP ukázali, že okrem iného napríklad aj BMW iX, Land Rover Defender, NIO ES8 a Polestar 2 dostali počas testov MPDB maximálny trest a napríklad vozidlám ako Alfa Romeo Tonale, BMW radu 2 a Genesis GV80 boli odpočítané body za slabú kompatibilitu. Na druhej strane existujú aj pozitívne príklady dobrej kompatibility, ako napríklad Mazda CX-60 a CX-80. Toto sú SUV, pri vývoji ktorých výrobca preukázal značné úsilie pri navrhovaní predných štruktúr absorbujúcich energiu a rozkladajúcich zaťaženie, aby sa znížila agresivita vozidla.
Treba poznamenať, že ak vozidlo nedosahuje dobré výsledky z hľadiska kompatibility kvôli hmotnosti alebo správaniu svojich predných štruktúr, neznamená to, že je to z definície nebezpečné auto. Vo všetkých ostatných aspektoch bezpečnostných testov Euro NCAP, vrátane predchádzania nehodám pri nehodách s automobilmi a zraniteľnými účastníkmi cestnej premávky, sa ochrana Audi Q5 ukázala ako pôsobivá, vykompenzovala odpočet urobený za problémy s kompatibilitou a zabezpečila dosiahnutie maximálneho hodnotenia päť hviezdičiek. Volkswagen Tayron tiež podal robustný výkon vo všetkých ostatných oblastiach a dosiahol päťhviezdičkové hodnotenie.

Výzva pre automobilový priemysel a kompletné výsledky
Organizácia Euro NCAP vyzýva automobilový priemysel, aby zlepšil kompatibilitu budúcich modelov s vozidlami pri náraze a aby sa neuspokojil so súčasným stavom. Verí, že testovanie mobilných progresívnych deformovateľných bariér môže pomôcť výrobcom navrhnúť ich autá a dodávky tak, aby lepšie chránili cestujúcich v prípade čelnej zrážky. Komplexný súbor testov vykonávaných organizáciou Euro NCAP zabezpečuje, že európski spotrebitelia budú môcť využívať vozidlá, ktoré spĺňajú najvyššie svetové štandardy bezpečnosti vozidiel, a že Európa zostane svetovým lídrom v oblasti bezpečnosti vozidiel.
Automobil | Celkové hodnotenie | Ochrana dospelých | Ochrana detí | Ochrana chodcov | Asistenčné systémy |
Audi A5 PHEV | 5***** | 87 % | 88 % | 78 % | 77 % |
Audi Q5 | 5***** | 85 % | 86 % | 79 % | 77 % |
Dacia Bigster | 3*** | 69 % | 85 % | 60 % | 57 % |
Ford Tourneo Custom | 4**** | 86 % | 86 % | 79 % | 66 % |
Kia EV3 | 5***** | 83 % | 84 % | 78 % | 78 % |
MGS5 EV | 5***** | 90 % | 82 % | 82 % | 78 % |
Opel Grandland | 4**** | 82 % | 85 % | 79 % | 62 % |
Peugeot 3008 | 4**** | 82 % | 85 % | 79 % | 62 % |
Peugeot 5008 | 4**** | 82 % | 85 % | 79 % | 62 % |
Renault 4 E-Tech | 4**** | 79 % | 85 % | 73 % | 68 % |
Tesla Model 3 | 5***** | 90 % | 93 % | 89 % | 87 % |
Toyota C-HR PHEV | 5***** | 85 % | 86 % | 86 % | 79 % |
Voyah Courage | 5***** | 90 % | 88 % | 76 % | 87 % |
VW Tayron | 5***** | 87 % | 85 % | 83 % | 80 % |
VW Transporter | 4**** | 86 % | 86 % | 79 % | 66 % |
Peugeot 3008 a 5008 s hodnotením 4 hviezdičky
“Bezpečnosť cestujúcich a účastníkov cestnej premávky je pre PEUGEOT absolútnou prioritou. Od roku 2020 sa rating Euro NCAP sprísnil a nové modely PEUGEOT 3008 a 5008 sa výrazne zlepšili v porovnaní s predchádzajúcou generáciou. Nezávisle od neustáleho vývoja protokolov sa bezpečnosť vozidiel PEUGEOT z generácie na generáciu výrazne zvyšuje, čím sa zvyšuje bezpečnosť účastníkov cestnej premávky. Predchádzajúca generácia modelov Peugeot 3008 a 5008 (P84) podľa súčasnej metodiky poskytuje iba 2 hviezdičky,” uvádza automobilka.