Domov SPRÁVY News SUV sú bezpečné pre posádku, ale nebezpečné pre ostatných

SUV sú bezpečné pre posádku, ale nebezpečné pre ostatných

nárazové skúšky Euro NCAP
Foto: Euro NCAP

V najnovšom kole nárazových testov vykonala organizácia Euro NCAP testy bezpečnosti 16 automobilov. Päťhviezdičkové hodnotenie už nie je taká samozrejmosť ako v minulosti, poukázala pritom aj na nebezpečný trend.

Euro NCAP hodnotí bezpečnosť vozidla hodnotením jeho výkonu v čelných, bočných a zadných nárazových testoch, ako aj jeho výkonu v oblasti bezpečnosti chodcov a systémov prevencie nehôd s vozidlom a zraniteľnými účastníkmi cestnej premávky. Testy sú navrhnuté tak, aby poskytovali holistický pohľad na bezpečnosť, ktorý zahŕňa ochranu cestujúcich vo vozidle, ale aj riziko zranenia ostatných účastníkov cestnej premávky, napríklad pri zrážke s chodcom alebo iným vozidlom.

V poslednom čase organizácia Euro NCAP spozorovala znepokojivý trend používania čoraz ťažších vozidiel v testovacom programe, čo sa opäť potvrdilo aj pri najnovšej várke 16 automobilov. Za posledných 10 rokov sa priemerná hmotnosť automobilov predaných v Európe zvýšila o 100 kg. Veľká časť tohto trendu je spôsobená pokračujúcou popularitou SUV medzi spotrebiteľmi, ktoré v roku 2024 predstavovali 54 percent predaja nových automobilov v Európe, a prechodom na elektrické vozidlá. Tento trend sa stal predmetom verejnej diskusie, pretože má potenciálne negatívny vplyv na bezpečnosť a uhlíkovú stopu.

Foto: Euro NCAP

Simulácia testu nárazu do protiidúceho vozidla

V roku 2020 organizácia Euro NCAP aktualizovala svoj test čelného nárazu, v ktorom hodnotí, ako sa modely správajú pri čelnom náraze do iného vozidla. V tomto jedinečnom teste s názvom Mobilná progresívna deformovateľná bariéra (MPDB) sa pohyblivá bariéra používa na simuláciu čelnej zrážky s typickým rodinným autom strednej veľkosti (1400 kg). Testované vozidlo a MPDB sa pohybujú rýchlosťou 50 km/h, pričom k stretu dôjde s 50-percentným prekrytím. Zavedenie MPDB umožnilo organizácii Euro NCAP preskúmať nielen ochranu cestujúcich vo vozidle, ale aj jeho agresivitu voči iným vozidlám na ceste.

Úroveň spomalenia MPDB pri náraze a plocha testovaného vozidla na deformovateľnej bariére simulujú, ako efektívne môže vozidlo interagovať s iným vozidlom pri čelnej zrážke. Vozidlo, ktoré vedie k extrémne vysokému spomaleniu vozíka alebo ktoré spôsobuje veľmi závažnú lokalizovanú deformáciu, sa považuje za vozidlo s nízkou „kompatibilitou“. V reálnom svete takéto vozidlá nemusia absorbovať svoju vlastnú energiu tak efektívne, ako by mali, a mohli by predstavovať väčšiu hrozbu pre ostatných účastníkov cestnej premávky.

Foto: Euro NCAP

Reagovali sme na všeobecný trend smerom k väčším a ťažším autám a upravili sme systém bodovania testov MPDB, aby sme povzbudili výrobcov k zabezpečeniu toho, aby ťažšie autá nespôsobovali neúmerné škody ľahším vozidlám. Zároveň môžu z týchto cenných poznatkov profitovať aj výrobcovia menších a ľahších automobilov. Vieme, že výrobcovia automobilov majú schopnosť navrhovať a vyrábať predné konštrukcie, ktoré dokážu lepšie zvládať proporcie a hmotnosť vozidla a prudkú zmenu hybnosti, ktorá prichádza s čelnou zrážkou. Veríme, že nestranné testovanie Euro NCAP môže priniesť významné zlepšenia v tomto kritickom sektore bezpečnosti automobilov a budeme naďalej sledovať vývoj na trhu v tejto oblasti,” uviedol Dr. Aled Williams z Euro NCAP.

Niektoré SUV sú agresívnejšie voči iným

Zatiaľ čo všetkých 16 testovaných vozidiel v tejto skupine si viedlo dobre pri ochrane osôb na palube, výsledky testov MPDB ukázali, že niektoré sú potenciálne výrazne nebezpečnejšie pre cestujúcich v iných vozidlách v prípade čelnej zrážky. Audi Q5, čiže stredne veľké SUV s testovacou pohotovostnou hmotnosťou 2245 kg, vykazovalo slabú kompatibilitu pri zrážke s protiidúcim vozidlom. Analýza spomalenia nárazového vozíka počas testu a analýza deformovateľnej bariéry po teste odhalili, že Audi Q5 by bolo pri čelnej zrážke voči inému autu príliš agresívne, pričom niektoré časti prednej konštrukcie Q5 sa ukázali ako obzvlášť neúprosné. Nový Volkswagen Tayron, ďalšie stredne veľké SUV, bol tiež penalizovaný za slabú kompatibilitu.

Foto: Euro NCAP

Tieto výsledky však nie sú ojedinelé. Predchádzajúce hodnotenia vykonané organizáciou Euro NCAP ukázali, že okrem iného napríklad aj BMW iX, Land Rover Defender, NIO ES8 a Polestar 2 dostali počas testov MPDB maximálny trest a napríklad vozidlám ako Alfa Romeo Tonale, BMW radu 2 a Genesis GV80 boli odpočítané body za slabú kompatibilitu. Na druhej strane existujú aj pozitívne príklady dobrej kompatibility, ako napríklad Mazda CX-60 a CX-80. Toto sú SUV, pri vývoji ktorých výrobca preukázal značné úsilie pri navrhovaní predných štruktúr absorbujúcich energiu a rozkladajúcich zaťaženie, aby sa znížila agresivita vozidla.

Treba poznamenať, že ak vozidlo nedosahuje dobré výsledky z hľadiska kompatibility kvôli hmotnosti alebo správaniu svojich predných štruktúr, neznamená to, že je to z definície nebezpečné auto. Vo všetkých ostatných aspektoch bezpečnostných testov Euro NCAP, vrátane predchádzania nehodám pri nehodách s automobilmi a zraniteľnými účastníkmi cestnej premávky, sa ochrana Audi Q5 ukázala ako pôsobivá, vykompenzovala odpočet urobený za problémy s kompatibilitou a zabezpečila dosiahnutie maximálneho hodnotenia päť hviezdičiek. Volkswagen Tayron tiež podal robustný výkon vo všetkých ostatných oblastiach a dosiahol päťhviezdičkové hodnotenie.

Foto: Euro NCAP

Výzva pre automobilový priemysel a kompletné výsledky

Organizácia Euro NCAP vyzýva automobilový priemysel, aby zlepšil kompatibilitu budúcich modelov s vozidlami pri náraze a aby sa neuspokojil so súčasným stavom. Verí, že testovanie mobilných progresívnych deformovateľných bariér môže pomôcť výrobcom navrhnúť ich autá a dodávky tak, aby lepšie chránili cestujúcich v prípade čelnej zrážky. Komplexný súbor testov vykonávaných organizáciou Euro NCAP zabezpečuje, že európski spotrebitelia budú môcť využívať vozidlá, ktoré spĺňajú najvyššie svetové štandardy bezpečnosti vozidiel, a že Európa zostane svetovým lídrom v oblasti bezpečnosti vozidiel.

Automobil Celkové hodnotenie Ochrana dospelých Ochrana detí Ochrana chodcov Asistenčné systémy
Audi A5 PHEV 5***** 87 % 88 % 78 % 77 %
Audi Q5 5***** 85 % 86 % 79 % 77 %
Dacia Bigster 3*** 69 % 85 % 60 % 57 %
Ford Tourneo Custom 4**** 86 % 86 % 79 % 66 %
Kia EV3 5***** 83 % 84 % 78 % 78 %
MGS5 EV 5***** 90 % 82 % 82 % 78 %
Opel Grandland 4**** 82 % 85 % 79 % 62 %
Peugeot 3008 4**** 82 % 85 % 79 % 62 %
Peugeot 5008 4**** 82 % 85 % 79 % 62 %
Renault 4 E-Tech 4**** 79 % 85 % 73 % 68 %
Tesla Model 3 5***** 90 % 93 % 89 % 87 %
Toyota C-HR PHEV 5***** 85 % 86 % 86 % 79 %
Voyah Courage 5***** 90 % 88 % 76 % 87 %
VW Tayron 5***** 87 % 85 % 83 % 80 %
VW Transporter 4**** 86 % 86 % 79 % 66 %

Peugeot 3008 a 5008 s hodnotením 4 hviezdičky

Modely Peugeot 3008 a 5008 sú častou voľbou slovenských motoristov. Vysvetľujeme, prečo tieto modely z nárazových testov odišli len so 4-hviezdičkovým vysvedčením.
V prvom rade, kamera pre systém sledovania pozornosti vodiča ešte nie je súčasťou štandardnej výbavy týchto automobilov. Je to pritom jedna z podmienok organizácie Euro NCAP, aby mohla vozidlu udeliť dostatočné hodnotenie na to, aby v konečnom súčte dosiahlo hodnotenie 5 hviezdičiek. Peugeot však vo svojom stanovisku zaslanom médiám uviedol, že táto kamera sa v najbližších mesiacoch stane súčasťou štandardnej výbavy.
Po druhé, detekcia zapnutia bezpečnostných pásov. Modely Peugeot 3008 a 5008 sú vybavené systémom detekcie zapnutia bezpečnostných pásov vpredu a indikátormi odopnutia vzadu, ktoré taktiež akusticky a vizuálne varuje vodiča. Lenže testy Euro NCAP udeľujú 5* len v prípade, ak detekcia zapnutia bezpečnostných pásov je na všetkých 5 sedadlách. Z uvedených príčin vozidlá nemohli dosiahnuť v hodnotení asistenčných systémov viac ako 70 %, čím stratili šancu na výsledné 5-hviezdičkové hodnotenie.

Bezpečnosť cestujúcich a účastníkov cestnej premávky je pre PEUGEOT absolútnou prioritou. Od roku 2020 sa rating Euro NCAP sprísnil a nové modely PEUGEOT 3008 a 5008 sa výrazne zlepšili v porovnaní s predchádzajúcou generáciou. Nezávisle od neustáleho vývoja protokolov sa bezpečnosť vozidiel PEUGEOT z generácie na generáciu výrazne zvyšuje, čím sa zvyšuje bezpečnosť účastníkov cestnej premávky. Predchádzajúca generácia modelov Peugeot 3008 a 5008 (P84) podľa súčasnej metodiky poskytuje iba 2 hviezdičky,” uvádza automobilka.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokNabíja sa ako notebook, Fiat postavil elektrickú trojkolku TRIS
Nasledujúci článokPrvými autami s Googe Gemini sa stanú elektromobily Volvo
Práci redaktora sa venujem už viac než 20 rokov. Začínal som na portáli Autovia.sk, neskôr som sa stal členom redakcie magazínu Stop. Od roku 2022 som šéfredaktorom portálu startstop.sk.