Nehovoril som so všetkými ľuďmi na svete, ale myslím si, že veľa alebo väčšina z ôsmich miliárd ľudí na svete celkom rád cestuje v autách – najlepšie svojich vlastných. Vyrábame teda dosť automobilov na uspokojenie globálneho záujmu dospelých vodičov a detských cestujúcich? Poďme nájsť odpoveď z roku 2020.
Vytrvalým milovníkom štatistík trvalo do konca marca, kým potvrdili, koľko automobilov svet vôbec postavil v roku 2020. Na základe údajov od Medzinárodnej organizácie výrobcov motorových vozidiel to bolo 55 834 456. No ani toto číslo nedokáže uspokojiť všetkých. Ľudia v modernom svete žijú inak, nešpirujú na používanie bicyklov alebo autobusov, električiek alebo vlakov, ktorými boli obmedzení ich chudobnejší predchodcovia. Teraz túžia po automobiloch s nepretržitou prevádzkou. Taký je obraz doby.
Aký bol rok 2020 ?
Celosvetová výroba automobilov klesla v roku 2020 (oproti roku 2019) o 16,9%. Nie dobré, ale nie také zlé, ako sa očakávalo v pandemickom roku. Z hlavných výrobcov automobilov každý z nich vyrobil menej automobilov. Najhoršie dopadla Čína s poklesom výroby o 6,5 %. Francúzsko bolo najhoršie zo zlých s bolestivým poklesom o 44,3 %. Jedna vec je, že francúzske továrne, pracovníci a národná hrdosť dostali na frak. Je však úplne iné, aby krajina zostupovala ďalej a rýchlejšie ako ktorákoľvek iná krajina s najvyššou úrovňou výroby automobilov z pomedzi 20 automobilových gigantov.
Minuloročnou top 10 v produkcii vozidiel boli Čína (19,99 mil. Automobilov), Japonsko (6,96 mil.), Nemecko (3,51 mil.), Južná Kórea (3,21 mil.), India (2,85 mil.), USA (1,92 mil.), Španielsko (1,81 mil.), Brazília (1,6 m), Rusko (1,26 m) a susedná Česká republika (1,15 m). Ázia je – s obrovským rozdielom – dominantným globálnym šampiónom. Iba tri severoázijské krajiny – Čína, Japonsko a Južná Kórea – vyrábajú viac ako polovicu automobilov na svete.
Slovensko atakuje TOP 10
Nemecko zostáva najlepším v Európe, ale stále je iba tŕňom v oku Ázie. USA sú tieňom svojho bývalého automobilového rozmachu a musia sa pripraviť na to, že ich postupne predstihne Španielsko alebo Brazília. Pokiaľ ide o Francúzsko, Veľkú Britániu a Taliansko, nie som si istý, či je to prílišná dôvera, alebo nesprávne spoliehanie sa na zašlú slávu. Isté je, že táto trojica národov vyrábajúcich automobily je týraná „menej prestížnymi“ Španielmi, Čechmi a Rusmi. Statočne bojuje o miesto v tejto globálnej top 10 naše Slovensko (985 000), ktoré je už pred Mexikom (967 479) a Francúzskom (927 718).
Nová hviezda mieri vysoko
Kde je Veľká Británia? Sklamaním je pokles na 14. miesto v globálnej top 20 (920 928 automobilov vyrobených v roku 2020). Pozadu teraz nie sú ani Turecko (855 043) a Irán (826 210), v závese sú Indonézia (551 400), Thajsko (537 633) a Malajzia (457 775). Británia je v istom poklese, ale Taliansko (451 826) má zlomené srdce, keď sa zdá, že Rumunsko (438 107) pravdepodobne o rok alebo dva prekoná Talianov.
Za to sa dá poďakovať Dacii a ich “Sugar Daddy” Renault. Kvôli nezmyslom, ktoré majú benzínové, naftové a LPG automobily požehnané cenami, ktoré sa dajú prekonať len zriedka, už teraz považujem Daciu za značku skutočného sveta na začiatku 3. dekády. A to pred bezprostredným príchodom jej údajne lacných EV, potom pravdepodobne Rumunsko porastie ešte viac.