Domov SPRÁVY News Testovací piloti o vývoji novej Škody Fabia Rally2: je rýchla a výborne...

Testovací piloti o vývoji novej Škody Fabia Rally2: je rýchla a výborne sa šoféruje!

Škoda Motorsport momentálne dokončuje vývoj nového rely špeciálu vychádzajúceho zo štvrtej generácie modelu Fabia. Na vývoji sa aktívne podieľajú aj piloti Jan Kopecký, Andreas Mikkelsen, Kris Meeke a Emil Lindholm so svojimi navigátormi. Keďže títo pretekári poznajú nielen svoje doterajšie pretekárske náčinie z Mladej Boleslavi, ale aj vozidlá iných značiek, zohrávajú pri vývoji pretekárskeho auta zásadnú úlohu.

„Existujú piloti, ktorí sú veľmi rýchli, ale o aute vám toho veľa nepovedia. Takisto ich potrebujeme zapojiť, aby sme auto dostali skutočne na limit. Ale pri vývoji zohrávajú rozhodujúcu úlohu predovšetkým posádky, ktoré vedia dobre komunikovať spätnú väzbu a rozumejú si s inžiniermi,“ hovorí koordinátor techniky pretekárskeho automobilu Škoda Fabia Rally2 Aleš Rada. „Pri vývoji je okrem toho dôležité pamätať aj na to, že my auto vyvíjame pre široké spektrum zákazníkov. V našom projekte máme po celom svete vyše 450 áut a ide nám o to, aby sa v nich piloti cítili dobre. Občas preto dáme v rámci testov priestor aj niektorým takým pretekárom, ktorí s nami na vývoji bežne nepracujú,“ dodáva.

Dvanásťhodinová šichta plná adrenalínu

Práca jazdcov je pri vývoji auta nie je med lízať. Vozidlo riadia dlhé hodiny vo vysokých rýchlostiach a musia sa koncentrovať na každé zmeny v nastavení auta. Preto sa vyžaduje, aby ich jazda bola čo najviac konzistentná. Počas jedného testovacieho dňa mnohokrát najazdia viac kilometrov, ako počas jedného súťažného dňa šampionátu WRC. V rámci prestávok pritom ešte stíhajú s inžiniermi komunikovať vlastnosti auta a poskytovať spätnú väzbu. „Náš pracovný deň počas testov často začína o pol ôsmej alebo ôsmej ráno. Prejdeme si trať a pripravíme rozpis, pričom testovať začíname zvyčajne tak hodinu po začiatku. Aby sme nazbierali potrebné množstvo kilometrov, jazdíme s prestávkami napríklad do šiestej hodiny večer. Potom sa s tímom ešte približne do ôsmej detailne bavíme o správaní sa auta a o práci, ktorú sme v priebehu dňa odviedli,“ opisuje rutinu testovacieho pracovného dňa severoírsky jazdec Kris Meeke.

Ich prácu komplikuje ešte jeden faktor. „Väčšinou jazdíme na slepo a nemáme presné informácie o zmenách, ktoré inžinieri na aute vykonali,“ vysvetľuje Jan Kopecký. Inžinieri pred jazdcami zmeny taja preto, aby nimi neboli pri sledovaní správania sa auta príliš ovplyvnení. „Keď viete, čo sa na aute zmenilo, môžete sa na to až príliš koncentrovať. Potom si napríklad myslíte, že zmenu cítite, aj keď v skutočnosti nie je taká výrazná,“ vysvetľuje Andreas Mikkelsen.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=KLNYShKW4ow]

Nadviaže na úspechy predchodcu?

Na každého z jazdcov vyvíjaný model pôsobí predsa len o niečo inak. „Všeobecne ide o autá stavané podľa rovnakých pravidiel a rozdiely tak nemôžu byť úplne zásadné. Výzvou je využiť to, vďaka čomu boli doterajšie súťažné špeciály také úspešné a ešte to vylepšiť. Inžinieri pritom pracujú s novými rozmermi podvozku i celého auta,“ vraví Kris Meeke.

„Napokon je to úplne iné auto a je ťažké porovnávať ho s predchodcom. Všeobecne je však rýchle a dobre sa riadi. Silnejšie by malo byť po všetkých stránkach a intenzívne pracujeme aj na ďalšom vylepšení už aj tak dobrej spoľahlivosti,“ uzatvára Andreas Mikkelsen svoje pocity o vývoji Škody Fabia Rally2.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 3

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokTEST Rolls-Royce Cullinan – auto za 500 000 eur. Rozprávkový príbeh zamrznutých jazier
Nasledujúci článokTEST Honda CB500X – všestranná motorka za prijateľné peniaze