Domov SPRÁVY News Nemecko sa v otázke zákazu spaľovákov stavia na zadné, bojuje za syntetické...

Nemecko sa v otázke zákazu spaľovákov stavia na zadné, bojuje za syntetické palivá

V záverečnom hlasovaní o zákaze predaja nových vozidiel so spaľovacími motormi po roku 2035 sa Nemecko zdrží, ak Európska komisia neumožní po tomto roku registrovať vozidlá, ktoré budú jazdiť výhradne na syntetické, tzv. e-palivá.

Nemecký postoj oznámil včera minister dopravy Volker Wissing. Rada Európskej únie a Európsky parlament sa už na finálnom texte dohodli a parlament ho schválil ešte vo februári. Zostáva už len hlasovanie v Rade, ktoré malo byť pôvodne formalitou, no opak je pravdou. Wissing uviedol, že Nemecko bude súhlasiť s dohodou len vtedy, ak Komisia predloží návrh, ako bude možné registrovať vozidlá so spaľovacími motormi poháňanými syntetickými palivami aj po roku 2035. “Potrebujeme všetky možnosti vrátane batériových elektrických, vodíkových a spaľovacích motorov na syntetické palivá”.

Hlasovanie v Rade je naplánované na 7. marca. V programe je podľa portálu Euractiv.sk spis zatiaľ považovaný za takzvaný bod A. To je taký, o ktorom sa má hlasovať bez ďalšej diskusie alebo rokovaní. Wissing žiada od Európskej komisie záväznú odpoveď na otázku, ako sa vysporiadať so spaľovacími motormi. Ak ju dostane, Nemecko dohodu podporí.

Proti zákazu spaľovacích motorov sú aj ďalšie krajiny

Dohodu zrejme nepodporí Poľsko, Bulharsko ani Taliansko. Na prijatie návrhu je potrebný súhlas 55 % členských štátov (t. j. aspoň 15) a 65 % obyvateľov EÚ. Ak by Nemecko dohodu podporilo, bude schválená aj napriek nesúhlasu vyššie uvedených krajín. Ak by návrh prijatý nebol, Rada 27 členských štátov môže legislatívny návrh zmeniť a vrátiť ho Európskemu parlamentu. To je však veľmi nezvyčajné, pretože väčšina spisov sa v súčasnosti dohodne na neformálnych trojstranných rokovaniach a zákonodarcovia Únie ich potom schvália bez akýchkoľvek zmien.

Syntetické palivá alebo e-palivá sú kompatibilné s konvenčnými spaľovacími motormi. Vyrábajú sa uhlíkovo neutrálnymi procesmi, ktoré potenciálne kompenzujú oxid uhličitý (CO2) vznikajúci pri spaľovaní paliva. Tento rok by mali vyrobiť 130 000 litrov paliva, ktoré sa bude zatiaľ používať na pohon závodných automobilov Porsche a automobilov z Porsche Experience Center. Porsche sa potom zameriava na kapacitu 55 miliónov litrov ročne od roku 2024 a 550 miliónov litrov do roku 2026.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 3 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJEuractiv.sk
Predchádzajúci článokBude to stačiť? Volkswagen modernizoval ID.3, zásadným zmenám sa vyhol
Nasledujúci článokTesla pripravuje konkurenciu pre ID.3. Podlezie Model 2 hranicu 30.000 eur?