Dvadsaťpäť rokov, tri generácie. Automobilka Audi s modelom TT prepísala históriu dizajnu. Od svojho debutu v roku 1998 tento športovo orientovaný automobil zaujal ľudí na celom svete. Jeho ďalší osud je však neistý.
V polovici 90. rokov luxusná limuzína A8 povýšila značku Audi do prémiového segmentu a postupne viedla k premenovaniu celého modelového portfólia. Z Audi 80 sa stalo Audi A4 a Audi 100 dostalo označenie Audi A6. Audi A4, predstavené v roku 1994, bolo prvým modelom, ktorý stelesňoval nový dizajnový jazyk Audi. Nasledoval prémiový kompaktný automobil Audi A3 uvedený na trh v roku 1996 a druhá generácia Audi A6 predstavená v roku 1997. V priebehu procesu optimalizácie dizajnu na viac emocionálny štýl, americký dizajnér Freeman Thomas, pod vedením vtedajšieho šéfdizajnéra Peter Schreyer, vytvoril v Audi TT Coupé puristický športový automobil. Audi predstavilo štúdiu na autosalóne vo Frankfurte v septembri 1995. Názov modelu „TT“ pripomína legendárne preteky Tourist Trophy na ostrove Man, jedno z najstarších motoristických podujatí na svete. Názov „TT“ tiež pripomína športový NSU TT zo 60. rokov minulého storočia.
Dizajnér Wenzel: „V Audi TT má každý tvar jasnú funkciu“
V decembri 1995 padlo rozhodnutie o sériovej výrobe Audi TT Coupé. Torsten Wenzel, dizajnér exteriéru v Audi, ktorý pomohol uviesť štúdiu do sériovej výroby, si spomína: „Najväčšou chválou pre nás bolo, keď odborná tlač s uznaním konštatovala, že zo štúdie na sériový model sa veľa nezmenilo. Samozrejme, musíme prispôsobiť mnohé detaily kvôli technickým špecifikáciám pre sériovú verziu, vrátane proporcií.“ Najvýraznejšia bola integrácia zadného bočného okna, ktoré predĺžilo profil auta a zvýšilo dynamiku športového auta. Pre Wenzela zostáva Audi TT „pojazdnou sochou s povrchmi a líniami najvyššej kvality“. Karoséria Audi TT sa zdá byť vyrobená z jedného kusu a predná časť bez tradičných prelisov nárazníkov zvýrazňuje jej jasnú formu.
K nezameniteľnej siluete Audi TT Coupé prispieva ďalší dizajnový prvok – kruh. „Dokonalý grafický tvar“, ako ho opisuje Wenzel. Početné kruhové prvky inšpirovali dizajn exteriéru aj interiéru. Každá línia v Audi TT má svoj účel, každý tvar má funkciu. „V Audi Design sa vždy riadime filozofiou „menej je viac“. Zdôrazniť jedinečný charakter Audi TT Coupé tým, že ho zredukujeme na to podstatné, bolo pre nás dizajnérov náročným a špeciálnym záväzkom.“
Audi Hungaria oslavuje spolu s TT
V roku 1998 sa začala sériová výroba TT Coupé. O rok neskôr Audi predstavilo TT Roadster. Rovnako ako Audi A3 aj TT Coupé bolo založené na platforme VW Golf IV. TT od začiatku vyrábala spoločnosť Audi Hungaria v Maďarsku. Lakované karosérie TT boli cez noc prevezené po železnici z Ingolstadtu do Győru, kde prebehla finálna montáž. Tento spôsob výroby naprieč miestami medzi Ingolstadtom a Győrom bol v tom čase v automobilovom priemysle jedinečný. Audi Hungaria tiež oslavuje svoje 30. výročie. Spoločnosť Audi Hungaria, založená vo februári 1993, bola pôvodne založená len ako závod na výrobu motorov. Montáž modelu TT prevzala v roku 1998. V roku 2013 sa spoločnosť vyvinula na plnohodnotný automobilový závod. Od svojho založenia vyrobila viac ako 43 miliónov motorov a takmer dva milióny vozidiel.
Ponuka motorov prvej generácie TT bola široká. Dodávala sa so štvorvalcovými turbomotormi s výkonovým spektrom od 150 do 225 koní i agregátom V6 s výkonom 250 koní. Vrcholom ponuky motorov bol štvorvalec v Audi TT quattro Sport, ktorého výkon bol zvýšený na 240 koní a vyrobených bolo 1 168 kusov. Počas ôsmich rokov výroby, do polovice roka 2006, zišlo z výrobnej linky 178.765 kusov prvej generácie TT Coupé (typ 8N). V rokoch 1999 až 2006 bolo vyrobených aj 90 733 modelov Audi TT Roadster.
Druhá generácia bohatšia o verzie RS
V nasledujúcich dvoch generáciách sa dizajnéri držali pôvodnej filozofie redukcie na to podstatné ako dominantného princípu dizajnu, čo sa prejavuje napríklad v minimalistickom dizajne exteriéru a elegantnom interiéri orientovanom na vodiča. Oblý tvar a kruhový motív zostali typické pre celé portfólio TT.
Druhá generácia TT bola uvedená na trh v rokoch 2006 (Coupé) a 2007 (Roadster) a bola založená na platforme druhej generácie Audi A3. Prvýkrát boli použité adaptívne tlmiče Audi magnetic ride. Táto technológia, ktorá bola k dispozícii ako voliteľná výbava, neustále prispôsobuje tlmiče profilu vozovky a individuálnemu štýlu vodiča. V roku 2008 bol uvedený na trh športový model TTS s 2-litrovým turbomotorom a výkonom 272 koní. O rok neskôr nasledoval variant TT RS s 2,5-litrovým päťvalcovým turbomotorom s výkonom 340 koní a 360 koní vo verzii Audi TT RS plus. V roku 2008 značka so štyrmi kruhmi uviedla na trh aj TT 2.0 TDI quattro – je úplne z prvých sériových športových áut s naftovým motorom.
Tretia generácia
Tretia generácia bola uvedená na trh v roku 2014. Audi opäť využilo novú generáciu na zníženie hmotnosti. TT Coupé s motorom 2,0 TFSI a manuálnou prevodovkou vážilo len 1 230 kilogramov, teda medzigeneračne menej o 50 kilogramov. Línie pôvodného TT z roku 1998 dizajnéri obohatili o početné dynamické aspekty, pričom zostali verní okrúhlemu uzáveru palivovej nádrže s typickým nápisom TT. Mnohé profilové detaily tiež zámerne pripomínali dizajnovú klasiku prvej generácie. Po technickej stránke ponúkla tretia generácia TT viacero noviniek.
TT bolo vôbec prvým vozidlom značky Audi s virtuálnym kokpitom, ktorý nahradil analógové prístroje a monitor MMI. V roku 2016 sa v Audi TT RS začala nová éra automobilovej osvetľovacej techniky, keď Audi po prvýkrát použilo organické LED diódy, známe ako technológia OLED. Pôsobivá bola aj paleta motorov. Špičkovým modelom bolo spočiatku Audi TTS s 2-litrovým turbomotorom s výkonom 310 koní, v roku 2016 nasledovaný TT RS s 2,5-litrovým 400-koňovým päťvalcovým turbomotorom, ktorý bol deväťkrát za sebou vyhlásený za „medzinárodný motor roka“.
Je takmer isté, že pokračovateľ tohto úspešného príbehu dostane výlučne čisto elektrický pohon. Čo zatiaľ úplne jasné nie je, či TT zostane pri dvojdverovej konfigurácii alebo sa zmení na štvordverový automobil. Necháme sa prekvapiť.