Aktuálna novela zákona o cestnej premávke parkovanie áut na chodníkoch zakazuje úplne. Absolútny zákaz parkovania na chodníku mal byť pôvodne platný od februára 2022, no poslanci jeho účinnosť nakoniec odložili na 1. 10.2023
Tak ako to bude?
Zákon platil už v marci minulého roka, no netrvalo dlho a bol zrušený. Ešte počas jeho platnosti však bolo jeho porušovanie políciou tolerované, takže ho napokon zrušili. Novela zákona spôsobí značné problémy samosprávam aj vodičom, ktorí sa obávajú nedostatku parkovacích miest. Obce a mestá tak budú musieť vymyslieť riešenie v podobe vybudovania nových parkovacích plôch. Zaťaží to tak rozpočty obcí a obmedzí možnosti majiteľom rodinných domov. Týka sa to však aj parkovania na sídliskách.
Bude to ťažké
Ako uvádza mestská časť na svojom webe, zmapovali cesty a chodníky, aby mali vodiči k dispozícii čo najviac parkovacích miest. Novovytvorené miesta však bude musieť schváliť Krajský dopravný inšpektorát a operatívna komisia hlavného mesta pre určenie dopravného značenia. „Našou snahou je chrániť chodcov. Myslíme však aj na vodičov motorových vozidiel, ktorí potrebujú parkovať v blízkosti bydliska. Pri spracovávaní projektov dopravného značenia sa musíme držať pravidiel a aj zvažovať, kde je zachovanie parkovania na chodníkoch akceptovateľné, kde sa prípadne zruší chodník, ak to je možné. Základom je, že podľa dopravných predpisov musí byť dodržaná šírka chodníka minimálne 1,5 metra a prejazdnosť cestnej komunikácie minimálne 3 metre pre každý jazdný pruh. To je mimoriadne dôležité v prípade záchranných zložiek, teda zdravotníkov alebo hasičov, ale taktiež aj pri odvoze odpadov,“ vysvetľuje vedúca oddelenia dopravy Jana Španková.
Názorný príklad
Pozrime sa, ako v praxi bude reagovať na zmeny mestská časť Bratislavy, Karlova Ves. Na časti chodníkov je už podľa mestskej časti dopravné značenie hotové, a to predovšetkým v oboch zriadených rezidentských parkovacích zónach, alebo na tých komunikáciách, ktoré boli nedávno zrekonštruované. Tu sa už dopravné značenie, a teda ani možnosti legálneho parkovania meniť nebudú. Karlova Ves sa počas leta bude venovať úprave dopravného značenia v spodnej časti Karlovej Vsi v lokalite vymedzenej ulicami Janotova, Baníkova, Nábělkova a L. Sáru.
Rodinný dom s komplikáciou
Ako sme už spomenuli, majitelia rodinných domov a určite na prvý október netešia. Viac ako štvrtina majiteľov a nájomníkov rodinných domov nevie, kde bude od 1. októbra parkovať. Od tohto dňa vstúpi do účinnosti novela zákona o cestnej premávke, ktorá prináša celoplošný zákaz parkovania na chodníkoch s výnimkou osobitne vyznačených miest. Dáta vyplývajú z prieskumu pre spoločnosť Gardeon, ktorý prebiehal od 26. júla do 1. augusta na vzorke 1050 respondentov. Z prieskumu vyplýva, že 26 % obyvateľov rodinných domov so zmenou nesúhlasí, pretože momentálne nemajú inú možnosť parkovania. Ďalších 45 % so zákazom síce súhlasí, verí však, že pribudne dostatok miesta na parkovanie pre všetkých. Žiadne výhrady k zmene nemá 26 % respondentov. Zvyšné 4 % nemajú na schválenú zmenu názor. Tento zákaz platí už teraz napríklad v častiach obcí, respektíve miest označených dopravnou značkou Obytná štvrť, a majitelia áut našli spôsob, ako parkovať na vyhradenom státí alebo na vlastnom pozemku.
Dobrá správa
To, ako toto obmedzenie spôsobilo kolaps sme už videli. Len prax ukáže, ako sa s novinkou popasujú obce a samotní motoristi. Ale aj jedna dobrá správa pre motoristov, ktorý v prechodnom období od 1.marca 2022 do účinnosti novely po podpise prezidentkou dostali pokutu za parkovanie na chodníku. Správne konanie o jeho priestupku sa v ich prípade zastavuje. “Ak niekto v tom medziobdobí dostal pokutu za to, že zaparkoval na chodníku a všetko ostatné bolo dodržané, to znamená, 1,5 metra miesta pre chodcov zostalo a ani žiaden iný paragraf zákona o cestnej premávke neporušil a nezaplatil pokutu na mieste, tak účinnosťou tohto zákona sa správne konanie o tomto priestupku zastaví, lebo zanikne trestnosť tohto porušenia zákona,” skonštatoval predkladateľ novely zákony poslanec Peter Cmorej.
Kreslenie čiar
Len nedávno sa museli v Bratislave kvôli parkovacej politike kresliť nové čiary pre parkovacie miesta. Mnoho z nich sa nachádza na chodníkoch. Preto bude zaujímavé v praxi sledovať, ako sa s ďalšou zmenou popasujú mestské časti. Ďalšie obmedzenie nastane aj pre kuriérov, ktorí potrebujú na pár minút odstaviť dodávku, ktorá však prekračuje hmotnosť danú zákonom. Určite sa tejto téme ešte bude po začiatku platnosti zákona venovať a sme zvedaví, ako to bude vyzerať v praxi. Snáď to neskončí hromadným rozdávaním pokút a papúč.
Slovenskí politici nič iné nechcú, len nahnať eurá do štátnej kasy, alebo…?