Vrchol nemeckého inžinierstva. Aj tak by sa dal opísať model AMG GLC 63S E Performance od Mercedesu. Auto, ktoré nesie hneď niekoľko prívlastkov NAJ – najvýkonnejšie, najrýchlejšie, najodvážnejšie…
Samozrejme, nájdu sa aj takí, ktorí za superlatívmi GLC vidia skôr negatíva. Popravde, aj u nás v redakcii panovala skeptická nálada. Predsa len, opomenúť prítomnosť polovičného osemvalca vo vrcholnej verzii AMG, ktorej vždy dominoval ten plnohodnotný osemvalec, sa jednoducho nedá. No nie je to len profesijná deformácia? A v prípade laikov či majiteľov nechuť meniť zaužívane trendy?
Má BMW odpoveď?
Každý úspešný podnikateľ sa pozerá na svet cez čísla, preto začnime s menším excelom aj v prípade pekelného SUV AMG GLC. Do porovnania sme zaradili jeho generačného predchodcu, BMW X3M či dokonca aj BMW XM, keďže podobne ako GLC, aj ono má plug-in hybridnú technológiu a šialený výkon.
AMG GLC 63 S (2019) | AMG GLC 63 S E Performance (2024) | BMW X3M (2023) | BMW XM (2023) |
V8 | R4 + elektro | R6 | V8 + elektro |
375 kW | 500 kW | 375 kW | 480 kW |
700 Nm | 1020 Nm | 650 Nm | 800 Nm |
3,8 s | 3,5 s | 3,8 s | 4,3 s |
1925 kg | 2 235 kg | 2 085 kg | 2 785 kg |
Pri pohľade na túto tabuľku je zrejmé, prečo je GLC tak jedinečné. Je dokonca výkonnejšie ako BMW XM. No pozornému oku neunikne ani vyššia hmotnosť vozidla v porovnaní s predchodcom, a to až o takmer 300 kilogramov, čo vôbec nie je málo. Úprimne, vyššiu hmotnosť vôbec neucítite, hneď sa k tomu dostaneme.
Formula v bežnom živote
Tajomstvom úspechu je plug-in hybridný systém, ktorého základy prináša Mercedes z monopostov F1. Plug-in hybridný systém tu totiž neslúži na bezemisný presun z bodu A do bodu B, ba ani na zdanlivé plnenie emisných noriem. Aj keď, o tom by sa dalo diskutovať. Tým skutočným dôvodom je maximálny výkon a ohromná dynamika v každom smere.
Nebudeme vás zbytočne trápiť technologickými vychytávkami, ktoré toto auto prináša, pozeráme sa naň totiž ako na akékoľvek iné ostré vozidlo z prémiového segmentu. Exteriér je pomerne nenápadný, z diaľky vôbec nemáte pocit, že sa pozeráte na niečo extra. Prezrádzajú ho len masívne disky kolies, štvorica výfukov a širší postoj. Až pohľad zblízka odhalí množstvo premyslených detailov a výrazné rozšírenie. Po naštartovaní sa však neozve burácajúci osemvalec. Priznajme si, takýto zvuk dnes mnohokrát nedostanete ani z áut, ktoré tých osem valcov skutočne majú. Dúfame, že aspoň nový Mustang nesklame a prinesie svoj tradičný prejav. To, čo vás pri GLC čaká, je príjemný umelý zvuk produkovaný exteriérovými reproduktormi. Vieme, znie to hrozne, ale naživo to znie naozaj dobre.
Podobná zvuková kulisa vás čaká aj za volantom a musíme uznať, že ten, kto celý tento akustický systém dával dokopy, odviedol kus dobrej roboty. Samozrejme, tento efekt si viete aj vypnúť, no jazda bez zvuku bola naozaj menej záživná. Čo mi pripomína IONIQ 5 N, ktorý do sveta elektromobilov prináša všetko to, čo na takýchto autách milujeme.
Výkon, ktorý nemá konkurenciu
Ale späť do benzínového sveta. Sveta, kde Mercedes stvoril najvýkonnejší dvojlitrový štvorvalec, ktorý produkuje viac výkonu ako niekdajšie osemvalce. Aby toho nebolo málo, sekunduje mu elektromotor a akumulátor, ktorý sa zaobišiel s kapacitou len 6 kWh. Batéria je však navrhnutá tak, aby sa dokázala extrémne rýchlo vybiť aj nabiť. Agresívnu jazdu doslova miluje. Stačí pár kilometrov na diaľnici a batéria je prakticky plná. Výkon je okamžitý a ohromný, to isté platí aj o pružnom zrýchlení. Obávať sa nemusíte ani vyššej hmotnosti a s ňou spojenou stabilitou v zákrutách, AMG GLC jazdí výborne. V serpentínach sa cíti rovnako dobre ako BMW M5.
Kritickí však musíme byť k brzdám. Tie sú síce lakované na červeno, no ich výkon nezodpovedá divízii AMG. Konštruktéri sa asi príliš spoliehali na silu rekuperácie, ktorá je síce intenzívna, no sú situácie, kedy potrebujete zahryznutie konvenčných bŕzd a to sa nekoná s takou gráciou. Pomôcť by mohla možnosť nastavenia intenzity tak, ako to má napríklad BMW.
Vycibrená technológia
Obrovská pochvala putuje sprevodovaniu, respektíve nastaveniu celého plug-in hybridného systému. To je naozaj pri takto výkonných autách kľúčové. Svoje dielo odvádza hneď dvojica prevodoviek. Kým o spaľovací agregát sa stará 9-stupňová automatická prevodovka, elektrická sústava má svoju vlastnú, dvojstupňovú. Spolu tento systém dokáže manažovať výkon s presnosťou a spoľahlivosťou tak ako žiadna iná automobilka.
Presne tento fakt sme vyčítali BMW XM. Veď napokon systém od Mercedesu sme si mali možnosť vyskúšať už pri modeli AMG GT 63 S E Performance. Treba subjektívne skonštatovať, že funguje lepšie v menšom GLC. Prekvapivo spotreba neatakovala šialené maximá. Pri bežnej jazde sme sa hýbali na úrovni okolo desiatich litrov. Samozrejme, rýchlejšie tempá si berú svoju daň a úroveň dvoch desiatok budete pravidelne vidieť.
V kabíne všetko po starom
Interiér je všedný a od bežného GLC s AMG výbavou sa príliš nelíši, čo je možno škoda. Mercedes dlhodobo príliš nerozlišuje svoje modely, najmä čo sa interiéru týka, snaží sa o unifikáciu. Menšie zmeny však predsa len nájdeme. Konkrétne dvojica skvelých dotykovo-otočných ovládačov na volante pre špecifické funkcie AMG či jedinečná grafika oboch displejov.
Kompaktná raketa. Aj tak by sa dal nazvať počin s označením AMG GLC 63 S E Performance. Ak hľadáte burácajúci osemvalec, tu ho nenájdete, no ak hľadáte šialený výkon a výborné jazdné vlastnosti, ste na správnej adrese, toto auto totiž aktuálne nemá konkurenciu.
TECHNICKÉ ÚDAJE | AMG GLC 63S E Performance |
Usporiadanie a počet valcov | R4 |
Zdvihový objem | 1 991 cm3 + elektromotor |
Max. systémový výkon | 500 kW / 680 k |
Max. krútiaci moment | 865, v overbooste 1020 Nm |
Palivo | benzín |
Pohon | 4WD |
Prevodovka | 9-stupňový automat |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 749 mm |
Šírka (bez spätných zrkadiel) | 1 920 mm |
Výška | 1 635 mm |
Rázvor náprav | 2 888 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 2 235 kg |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 3,5 s |
Objem bat. priestoru | 470 l |
SPOTREBA (počas testu) | |
Elektromotor | |
Kombinovaná: | 24,8 kWh / 100 km |
Benzínový motor | |
Mesto | 11,5 l/100 km |
Diaľnica | 10,9 l/100 km |
Okresky | 9,6 l/100 km |
Kapacita akumulátora brutto | 6,1 kWh |
Dojazd na elektrickú energiu | 20 km |
Maximálny nabíjací výkon | 3,7 kW |
Doba nabíjania 0 – 100% | 2 hod. |
Doba nabíjania 20 – 80% | 1 hod. |
CENA | |
Základná cena modelu | 90 960 € |
Cena testovanej verzie | 151 221 € |