Domov TESTY Nové vozidlá Opäť sa prekonali, ich nové auto je na naše cesty až príliš...

Opäť sa prekonali, ich nové auto je na naše cesty až príliš dobré

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Kia EV6 je jedným z vôbec prvých elektromobilov novej generácie. Svetu ukázali, že elektromobilita sa nebude obmedzovať len na kompaktné mestské autá s perimetrom do 150 kilometrov od domácej nabíjačky, ale že elektromobil môže poslúžiť ako plnohodnotná alternatíva k spaľovacím vozidlám. Keďže sú to už tri roky, čo je EV6 na trhu, materská značka tomuto modelu naordinovala facelift.

Kia EV6 bola prvým elektromobilom nového radu EV, ktorý sa medzičasom rozrástol o modely EV9 a EV3. V roku 2025 by sme sa mali dočkať aj modelov EV4 a EV5 a pokiaľ chce Kia uspieť na poli cenovo dostupných elektrických áut, môžeme v blízkej budúcnosti očakávať aj príchod EV1.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Pozitívne hodnotíme skutočnosť, že napriek aktuálnej firemnej dizajnovej filozofii Zjednotenie protikladov, ktorú môžeme vidieť na modeloch EV9 či EV3, si model EV6 udržal do značnej miery svoju vlastnú tvár. Predná časť síce bola významnejším spôsobom prepracovaná, ale zadná časť zostala originálna. Napokon, z hľadiska dizajnu ani nebolo veľmi čo meniť, pretože EV6 vyzerá stále moderne, priam až futuristicky.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Jemné retuše dizajnu

Tento elektromobil je stále ťažké zaškatuľkovať do nejakého typického automobilového segmentu. Je to prerastený hatchback, kombi alebo SUV? Zo všetkého má niečo a ako celok to funguje veľmi dobre. Odozva zo strany zákazníkov bola na tento model doteraz pozitívna, o čom svedčí počet predaných kusov – za niečo vyše 3 rokov sa predalo viac než 210 000 kusov.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

 

Kia EV6 prichádza po novom s upravenou prednou časťou a výraznejším svetelným podpisom, ktorý je v najvyššej verzii GT Line zvýraznený svietiacim LED pásom tiahnucim sa po celej šírke prednej masky. Nižšie stupne výbavy tento dizajnový prvok nemajú, takže to je najrýchlejší spôsob, ako identifikovať model vo výbave GT Line. Vozidlo naďalej stojí na podvozkovej platforme EGMP vyvinutej špeciálne pre elektrické vozidlá, vďaka čomu využíva až 800 V architektúru. Samozrejme, z hľadiska nákladov je najvýhodnejšie nabíjať batériu doma alebo v práci a využívať pritom energiu získanú prostredníctvom fotovoltiky, ale pokiaľ sa vydáte s vozidlom na dlhšiu cestu, možnosť rýchleho nabíjania určite oceníte.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Ešte lepšie nabíjanie

V tomto parametri sa Kia EV6 stále drží na špici. Po modernizácii sa maximálny nabíjací výkon zvýšil z 239 na 258 kW, čo v zrozumiteľnej reči znamená, že batéria sa z 10 na 80 % nabije už za 18 minút. To sú však ideálne podmienky, ktoré v prostredí slovenskej infraštruktúry sú skôr zriedkavé, pretože nabíjacích staníc umožňujúcich nabíjanie s tak vysokým výkonom je zatiaľ veľmi málo. Bližšie k realite má skôr náš test, kedy sme na nabíjací stojan s maximálnym nabíjacím výkonom 150 kW prišli so stavom batérie na úrovni 18 % a odmerali čas, koľko bude Kia EV6 potrebovať na nabitie batérie na 80 %.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Nabíjať totiž batériu na vyššie percento počas diaľkovej cesty aj tak nedáva príliš veľký zmysel, pretože práve po prekročení hranice 80 % sa nabíjanie výrazne spomalí. Keby sme chceli nabiť batériu na 100 %, museli by sme čakať 65 minút. Zato na 80 % kapacity to vozidlu trvalo len necelých 29 minút (55,28 kWh doplnených za 28 minút a 25 sekúnd). To všetko pri chladnom počasí a bez predchádzajúceho predhrievania batérie, pretože išlo o spontánne rozhodnutie. Vozidlo však funkciou predhrievania batérie disponuje, čo vám dokáže skrátiť čkanie na nabíjanie o ďalšie minúty.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Vyššia kapacita batérie

Jednou z najvýznamnejších noviniek faceliftu je vyššia kapacita najväčšej batérie. Z pôvodných 77 sa zvýšila na 84 kWh, takže nami testovaný model s dvoma elektromotormi dosiahne podľa WLTP dojazd v kombinovanej premávke 522 km a v meste dokonca výrazne nad 600 km. Nami namerané výsledky spotreby energie boli výrazne ovplyvnené chladným počasím počas vianočných sviatkov. V zmiešanej prevádzke po mestských a okresných cestách sme jazdili so spotrebou 19 kWh/100 km, na diaľnici sa spotreba energie pohybovala okolo 24 kWh. Je zrejmé, že na to, aby vozidlo prešlo deklarované vzdialenosti, potrebuje jazdiť efektívnejšie, čo pravdepodobne príde s teplejším počasím.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Napriek tomu, že verzia s pohonom dvoch elektromotorov má pohon všetkých kolies, za bežnej prevádzky s dostatočnou trakciou sa krútiaci moment prenáša len na zadné kolesá, čo vozidlu umožňuje jazdiť efektívnejšie. Keď však treba, viete sa spoľahnúť na vysoký výkon a rýchlo akcelerovať. Parametre ostatných výkonových verzií sa nezmenili. Základ tvorí variant s výkonom 170 koní, pohonom zadných kolies a 62,9 kWh batériou. Zlatý stred tvorí verzia s výkonom 229 koní, takisto pohonom zadných kolies, ale už sa spája s batériou s kapacitou 84 kWh. Oceňujeme tiež, že top výkonovú verziu s pohonom všetkých kolies je možné kombinovať aj so základným stupňom výbavy. To nie je vždy pravidlom.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Zmeny v interiéri

Interiér bol v porovnaní s exteriérom k zmenám šetrnejší, no ak ste niekedy sedeli v EV6, určite si všimnete nový volant. Rovnaký používajú aj modely EV9 a EV3 a do modelu EV6 prináša možnosť elektrického nastavovania s pamäťou. Na rozdiel od konkurencie používa Kia na volante matné plochy, čo sa z dlhodobého hľadiska javí ako lepšie riešenie. Dôležitejšou novinkou nového volantu je vybavenie kapacitným senzorom. Ten sme využili pri cestách po diaľnici, keď po aktivovaní adaptívneho tempomatu stačí volant jemne držať a vozidlo si samé drží jazdný pruh. V predchádzajúcom modeli bolo potrebné sa aktívne zapájať do riadenia, teraz teda stačí len držať volant.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Kia EV6 môže aj automaticky zmeniť jazdný pruh, stačí aktivovať smerovku a držať volant. Veľké pádla pod volantom slúžia na regulovanie úrovne rekuperácie od tzv. plachtenia až po jazdu s jedným pedálom. Zaujímavou funkciou, ktorú nemajú všetky elektrické autá, je brzdenie potiahnutím ľavého pádla k sebe. Vtedy sa aktivuje regeneratívne brzdenie a vozidlo spomaľuje bez používania mechanických častí brzdového systému.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Batožinový priestor má základný objem 480 litrov. Pokiaľ plánujete vozidlo používať ako rodinné, určite si pred kúpou vyskúšajte doň naložiť napríklad kočík. Podlaha kufra je totiž položená vyššie. Pokiaľ používate kočiar väčších rozmerov, aby sa do kufra zmestil, môže sa stať, že plató budete musieť nechať doma. Aerodynamicky tvarovaná zadná časť si tak vyberá menšiu daň. Radšej by sme však privítali možnosť posúvania zadných sedadiel ako to má sesterský Hyundai IONIQ 5. Zlepšilo by to variabilitu vnútorného priestoru, ale v rámci faceliftu sme sa tohto vylepšenia, žiaľ, nedočkali.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Konfigurujte s rozumom

Zlepšil sa jazdný komfort, čo je zásluha nových tlmičov i viacvrstvových akustických bočných skiel. Kľúč od vozidla sa dá nechať aj doma, pretože Kia EV6 podporuje funkciu digitálneho kľúča. Vozidlo sa tak dá otvárať a zatvárať prostredníctvom mobilného telefónu a aktivovať pohonný systém odtlačkom prsta. Malá plocha na to určená sa nachádza na vyvýšenom stredovom tuneli, čo je vlastne predĺžená lakťová opierka.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Technologická výbava vozidla je skutočne pôsobivá, tak čo bolo na ňom také zlé, že jeden z našich testovacích jazdcov chcel z vozidla vystúpiť? Automobil bol vybavený príplatkovým panoramatickým strešným oknom (890 €), ktoré výraznejšie zasahovalo do priestoru nad hlavou. Z toho dôvodu bolo potrebné viac sklopiť operadlo sedadla a za volantom načiahnuť ruky. Takáto pozícia za volantom nebola príliš príjemná. Odporúčame preto siahnuť po strešnom okne len osobám s nižším vzrastom.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Pokiaľ ide o ideálny výber špecifikácie, z cenníka nám dáva najväčší zmysel voľba prostrednej jednotky s výkonom 229 koní, pohonom zadnej nápravy a strednej úrovne výbavy Earth. Takáto verzia bude lacnejšia aj o 10-tisíc eur. Výbava GT Line už totiž obsahuje skutočné technické vychytávky, ktoré však v skutočnosti využijete len málokedy. Môžeme spomenúť napríklad parkovací asistent s diaľkovým ovládaním, head-up displej, 360-stupňovú parkovaciu kameru, digitálny kľúč či nadstavbové asistenčné systémy.

Záver

Kia EV6 tak prichádza na slovenský trh s upraveným dizajnom, lepšou technologickou výbavou a väčšou batériou. Adresnou modernizáciou drží krok s novšími elektromobilmi konkurencie a svojou jedinečnou koncepciou naďalej zostáva právoplatným a elitným členom skupiny elektromobilov, ktoré dokážu plne nahradiť vozidlo so spaľovacím motorom.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 3.8 / 5. Počet hodnotení 46

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokUž 2 roky nevyrobili čistý spaľovák, no predávajú toľko áut ako Hyundai
Nasledujúci článokNajlepšie EV produkujú Číňania. Aj Tesla pri nich vyzerá zastaralo