Pôvab, luxus a šarm. To sú slová, ktoré vám ako prvé napadnú pri pohľade na vlajkovú loď DS9. Trvalo to dlho, no predsa sme sa dočkali príchodu tohto výnimočného sedanu aj na slovenský trh. Pozývame vás na lekciu francúzštiny.
Nie je žiadnym tajomstvom, že DS9 je modelom určeným primárne pre Čínu. To, že ho vidíme aj u nás v Európe, je malý zázrak alebo skôr túžba Francúzov opäť vstúpiť do prémiových vôd. Otázkou však zostáva, či sa im to tentokrát podarilo?
Pôvab – charme
Pokiaľ opomenieme Bugatti, myslím, že DS9 stelesňuje vlajkovú loď všetkých francúzskych automobiliek. Dĺžka atakuje päť metrov, pričom karoséria si zachováva štíhle proporcie. Dizajn je absolútne dominantný a kľúčový pre automobilku DS ako takú. Aj napriek množstvu tvarov a kreácií je DS9 skôr puristickým autom. Všetky línie spolu ladia ako kvalitné piano.
Najmä bočná silueta je veľmi jemná a zdôrazňuje reprezentatívny charakter auta. Karoséria je plná detailov, ktoré odkazujú na históriu automobilky Citroen. Azda najviac nás upútalo pozičné oranžové svetlo v D stĺpiku, ktoré pripomína zadnú smerovku historického modelu DS. Aj predné či zadné svetlá sú doslova umeleckým dielom. Auto je postavené s nadčasovým dizajnérskym jazykom, pri ktorom by vám ani nenapadlo, že oslavuje tretí rok od predstavenia.
DS9 však nie je limuzínou v pravom slova zmysle. Jej rozmery sú porovnateľné skôr s BMW radu 3, než o triedu vyšším radom 5 či nebodaj vrcholom v podobe sedmičky. Podobne je na tom aj ponúkaná výbava, ktorá je zaujímavým prienikom jednotlivých segmentov.
Interiér – à l’intérieur
Po otvorení dverí vás uvíta príjemná vôňa kvalitnej kože. Je ňou obšitý takmer každý centimeter interiéru. Váš pohľad upúta veľký počet hrán a tvarov, tak ako v prípade iných modelov DS. Núdza o zaujímavé detaily sa nekoná, vysúvajúce analógové hodinky, impozantné prešívanie či stredový tunel pripomínajúci skôr kokpit lietadla.
Posed za volantom je ideálny a svoje miesto si nájdu aj vyšší šoféri. Niekomu však môže prekážať masívny stredový tunel, ktorý okupuje vodičove koleno. Masívny displej infotainmentu je doplnený elegantným panelom tlačidiel rýchlej voľby. Bohužiaľ, systém vás dokáže niekedy potrápiť svojimi oneskorenými reakciami a zložitejším menu.
Ponúkaná výbava je v skutku bohatá a komfort si užijú pasažieri tak vpredu, ako aj vzadu. Miesto v druhom rade je porovnateľné so Superbom, no okrem trojzónovej klimatizácie tu na vás čaká aj vyhrievanie, ventilácia či dokonca masáž krajných sedadiel. Jediná vec, ktorá nám chýbala, bola možnosť nastaviť sklon zadného operadla.
Výkon – puissance
V tejto kategórii by sme očakávali pod prednou kapotou poctivý šesťvalec, Francúzi však stavili na výkonnú plug-in hybridnú sústavu. Vrchol ponuky tak predstavuje preplňovaná benzínová 1,6-ka spoločne s dvojicou elektromotorov a akumulátorom. Výsledný výkon atakuje 400 koní, pričom ho pocítite pri každom zošliapnutí plynového pedálu.
Ak obrátime kartu a pozrieme sa na elektrifikovanú DS9 ako na úsporné auto, reálny elektrický dojazd počas nášho zimného testu predstavoval 35-40 kilometrov. Po vybití akumulátora očakávajte spotrebu na úrovni 9 litrov, v závislosti od podmienok a trasy. Samotné nabíjanie vám zaberie zhruba dve hodiny, pričom palubná nabíjačka dosahuje výkon 7,4 kW.
Kritika na záver – critique à la fin
Azda najväčšie výhrady máme k práci podvozka. Ten sa snaží správať ako vzduchový, no bohužiaľ ide len o pokročilý adaptívny. V kombinácii s masívnym dvadsaťpalcovým obutím si s našimi cestami vôbec nerozumie. Na kvalitnom asfalte je jazda mimoriadne plavná, no pri výraznejších nerovnostiach je podvozok neistý.
V porovnaní s konkurenciu z radov prémie je DS9 rozhodne tým najemotívnejším autom v segmente. Kvalitné materiály okúzlia vaše zmysly a v spolupráci s extravagantným dizajnom sa zvedavým pohľadom nevyhnete. Sebavedomá cena vás však dokáže prekvapiť, v horšom prípade odradiť. Pravdou však ostáva, že ponúkaná výbava asistenčných a bezpečnostných systémov je plne konkurencieschopná s nemeckým triom.
TECHNICKÉ ÚDAJE | DS9 |
Usporiadanie a počet valcov | R4 |
Zdvihový objem | 1 598 cm3 + 2x elektromotor |
Max. systémový výkon | 270 kW / 360 k |
Max. krútiaci moment | 520 Nm |
Palivo | Benzín |
Pohon | 4WD |
Prevodovka | 8-stupňový automat |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 934 mm |
Šírka (bez spätných zrkadiel) | 1 855 mm |
Výška | 1 460 mm |
Rázvor náprav | 2 895 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 2 048 kg |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 5,7 s |
Objem bat. priestoru | 473 l |
SPOTREBA (počas testu) | |
Elektromotor | |
Kombinovaná: | 29,9 kWh / 100 km |
Benzínový motor | |
Mesto | 9,5 l/100 km |
Diaľnica | 8,9 l/100 km |
Okresky | 8,6 l/100 km |
Kapacita akumulátora brutto | 11,9 kWh |
Dojazd na elektrickú energiu | 35 km |
Maximálny nabíjací výkon | 7,4 kW |
Doba nabíjania 0 – 100% | 130 min |
Doba nabíjania 20 – 80% | 90 min |
CENA | |
Základná cena modelu | 48 990 € |
Cena testovanej verzie | 85 090 € |