Voyah. Dobre si zapamätajte moment, kedy vám táto značka nič nehovorí. Je veľká šanca, že v najbližších rokoch bude stúpať hore raketovým tempom. Dokázali Číňania na prvýkrát vyvinúť lepšie luxusné elektrické SUV než Nemci?
Táto otázka je teda dosť ťažká a celkom úprimne, nedá sa na ňu odpovedať jasným áno. Ale čo je ešte zásadnejšie, už vôbec jasným nie. Voyah Free totiž šliape na päty svojej zavedenej konkurencii už od prvého pohľadu. Tu sa inžinieri z koncernu Dongfeng nevybrali cestou ostrých línií a vynútenej agresivity. Práve naopak, ich inšpirácia pochádza z pokojných vôd Atlantického oceánu, kde sa plavia luxusné výletné lode.
Elegancia a dojem
Cestovanie na nich je označované anglickým slovom Voyage, z čoho vychádza aj názov automobilky. A tento duch je vidieť aj v dizajne. Čisté, uhladené línie, dokonca ani žiadna záplava chrómu, ako sme si pri čínskych autách zvykli. Vzadu síce Free akoby z oka vypadol Porsche, ale inak má vlastnú charizmu a obzvlášť jeho efektné 20“ disky kolies padnú do oka.
Najlepšia masáž v hre?
Ešte pôsobivejší je v interiéri. Farebná kombinácia bielej a hnedej kože s citlivo použitým dreveným dekorom vytvára opäť atmosféru cestovania v prvej triede. Tomu odpovedajú komfortné sedadlá s vyhrievaním a odvetrávaním, alebo aj masážou, ktorá patrí k tým najlepším všeobecne. Neponúka síce desať rôznych procedúr, ale za to tie dve, ktoré má, stoja za to. Spracovanie je na rovnako vysokej úrovni, ako technologická vybavenosť. K dispozícii máte tri 12,3“ obrazovky a čo je unikát, môžete si voliť ich výšku. Voyah uvádza, že to má nahradiť head-up displej, ale skôr ide iba o takú vychytávku.
Brutálne zrýchlenie
Potom je tu výkon. Voyah Free má 360 kW (490 koní) a 750 Nm. Celkom úprimne, na pomery elektrických áut nič výnimočné. Teda až do momentu, kým nezošliapnete akcelerátor a nepocítite, ako sa tá 2,3-tonová luxusná loď na vzduchovom podvozku zaprie do zadných kolies, pričom sa predné iba zúfalo snažia pomôcť, a vystrelí na 100 km/h za 4,4 sekundy. A to by som dal ruku do ohňa, že telemetria by ukázala ešte lepšiu hodnotu. Ale to sa bavíme o športovom režime. Pár klikmi ste späť na palube pokojnej lode, ktorá sa doslova nesie cestou-necestou. Pravda, vzduchový podvozok tu funguje trochu inak, než pri európskej konkurencii. Nie je tak ostrý, ale za to veľmi komfortný.
Najlacnejší elektromobil so 100 kWh batériou
Rovnako ako pri akcelerácii, ani pri nabíjaní na prvý pohľad Voyah Free nekričí nejakými skvelými papierovými hodnotami. 120 kW je v dnešnej dobe štandard a konkurenti dokážu svoje výkony tlačiť k dvojnásobnej hodnote. Lenže Voyah drží konštantných 120 kW po celú dobu nabíjania na 80 %, o čom si môže väčšina elektromobilov nechať snívať. 106 kWh batériu, ktorej využiteľná kapacita je na hodnote 100 kWh, tak dobijete za približne 35 minút. Uvádzaný dojazd na úrovni 500 km je celkom reálny a naša priemerná spotreba sa pohybovala na úrovni 22,1 kWh v kombinovanej prevádzke.
Poslednou silnou stránkou Voyahu je jeho cena. Ide o najlacnejšie auto s takto veľkou batériou. Začína na sume 85 990 € a celkom plná výbava je o 4 tisíc drahšia. Za menej ako 90 tisíc eur tak máte luxusné SUV s pôsobivým výkonom a výbavou. Škoda chýbajúceho zrkadlenia smartfónu alebo chýbajúcej trojzónovej klimatizácie. Ale predsa len, na prvýkrát nikto nie je dokonalý. Otázne je, čo bude ďalej.
TECHNICKÉ ÚDAJE | VOYAH FREE |
Motor | elektrický |
Typ a kapacita akumulátora | Li-ion, 106 kWh |
Max. výkon | 360 kW/490 k |
Max. krútiaci moment | 750 Nm |
Dojazd udávaný výrobcom | 500 km |
Pohon | AWD |
Prevodovka | 1 – stupňová |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 905 mm |
Šírka (bez spätných zrkadiel) | 1 959 mm |
Výška | 1 645 mm |
Rázvor náprav | 2 960 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 2 340 kg |
Objem batožinového priestoru | 560 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 4,4 s |
Rozmer pneumatík | 255/45 R20 |
SPOTREBA, NABÍJANIE, DOJAZD | |
Elektromotor | |
Mesto: | 16,2 kWh / 100 km |
Diaľnica: | 30,0 kWh / 100 km |
Okresky: | 21,5 kWh / 100 km |
Reálny dojazd | 300-600 km |
Maximálny nabíjací výkon | 120 kW |
Doba nabíjania 5 – 80% | 35 min |
CENA | |
Základná cena modelu | 85 990 € |
Základná cena testovanej verzie | 89 990 € |
Dá sa batéria využiť aj opačne ako záložný zdroj???