Najluxusnejšie SUV a možno aj najočakávanejší Rolls-Royce všetkých čias. Aristokratická britská automobilka svetu oficiálne predstavila model Cullinan, prvé SUV tejto značky.

Absolútne prvá zmienka o luxusnom SUV značky Rolls-Royce padla už pred troma rokmi. SUV-čka sa stali dominantou na automobilovom trhu a ani britská automobilka nechcela zameškať tento boom a vyhovieť tak svojim zákazníkom po celom svete. Spoločnosť počas dneška vysvetlila aj to, prečo si s príchodom tohto modelu dala na čas. Dobre vedia, že SUV-čiek je na trhu veľmi veľa, no aby zákazníci produkt ocenili, musí byť dotiahnutý do dokonalosti.

To tvrdia aj slová Sira Henryho Royce: „Snažte sa o dokonalosť vo všetkom, čo robíte. Zoberte to najlepšie, čo existuje a spravte to lepším. Ak to neexistuje, navrhnite to.“ Tieto slová aj automobilka vyslyšala. Automobilka verí, že Cullinan prinesie niečo, čo klienti na súčasnom automobilovom trhu ešte nenašli.

porovnaní s Rolls-Royce Phantom je SUV o 400 mm kratšie200 mm vyššie. Prečo to však porovnávame práve s Phantomom? Ide totiž o druhý model, ktorý je postavený na takzvanej „architektúre luxusu“. Inak povedané hliníkovej platforme, ktorú ako prvý model dostala vlajková loď značky a to práve Rolls-Royce Phantom. Cullinan je prvým SUV v 112 ročnej histórií značky a taktiež ide o prvý automobil s pohonom všetkých kolies tejto aristokratickej automobilky.

Pokiaľ chceme toto SUV porovnať s ostatnými luxusnými SUV ako Bentley Bentayga, či Range Roverom s rozšíreným rázvorom sa jedná stále poriadny kus auta! Na dĺžku meria až 5341 mm. Rolls-Royce nesľubuje vnútorný priestor len tak pre nič za nič. Rázvor o dĺžke 3295 mm je oproti Bentayge o 300 mm väčší. Hmotnosť Cullinanu navzdory jeho rozmerom je 2660 kilogramov, čo je o sto kíl viac, než Phantom a o ďalšiu stovku viac, než Bentayga.

Na prvotných fotografiách Cullinan pôsobí majestátne, čomu dopomáha aj zadný previs z bočného pohľadu a ten dáva dojem kompaktnosti. Nie je to však len náhodou, nakoľko cieľom automobilky Rolls-Royce bolo, že s novým SUV sa nebudete báť vyraziť aj do terénu, keďže prvotné SUV boli stavané do terénu. Okrem iných režimov sa bude môcť šofér spoľahnúť aj na brodenie do 540 mm. Design však ostáva nezameniteľný. Spredu vozidlo spoznáte takmer okamžite vďaka typickej robustnej mriežke a elegancii dopomáha aj sťahovateľná strecha od B stĺpika.

Do interiéru sa dostanete cez dvere, ktoré sa ako inak otvárajú protismerne. Krátko po odomknutí vozidla sa podvozok zníži o 40 mm a to len preto, aby sa vám lepšie nastupovalo do auta. Vnútro vás takisto očarí, nakoľko usporiadanie zostáva v rámci filozofie automobilky. Má to aj svoje výhody, keďže automobilka z Goodwoodu nechce posádku automobilu obťažovať zbytočnými displejmi, indikátormi, senzormi.

Netreba to však brať tak, že Rolls-Royce svojim klientom neponúka najmodernejšie technológie. Luxusnému SUV nechýba nočné videnie, head-up displej, WiFi hotspot, dohliadanie na bdelosť vodiča a množstvo iných asistenčných technológií. Kufrové dvere obsahujú takzvaný rekreačný modul. Pod týmto pojmom chápeme dve sedačky so stolíkom. Môžete si tak s partnerom vychutnať fľašu lahodného sektu pri západe slnka. Detaily robia celok a tu sa myslelo naozaj na všetko.

To najdôležitejšie na koniec. Pod kapotou sa ako inak ukrýva mohutný dvanásťvalec o objeme 6,75 litra doplnený o dve turbodmýchadlá. Táto sústava produkuje výkon 420 kW / 571 koní a maximálny krútiaci moment 850 N.m. Maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 250 km/h, no zrýchlenie z pokoja na 100 km/h Rolls-Royce neuvádza. Ak to porovnáme s ľahšou Bentaygou, ktorá túto hranicu pokorí za 4 sekundy, tak Cullinan by to mohol zvládnuť za zhruba 5 sekúnd.

Kombinovaná spotreba činí 12,5 litra / 100 km, no tento faktor väčšinu klientov asi nebude zaujímať. Ideálne jazdné vlastnosti na rôznorodom povrchu obstarávajú jednotlivé jazdné režimy ako jazdný režim na snehu, či piesku. Akú voľbu si vyberiete, tak bude prispôsobený aj podvozok alebo vzduchové odpruženie, či pohon všetkých kolies.

Postavenie tohto SUV si vyžiadalo nemalé investície ako v závode neďaleko Mníchova, tak aj v domovskom Goodwoode, kde sa každé auto dokončuje. Rolls-Royce si od prichádzajúcej novinky sľubuje vyšší záujem na nových trhoch, napríklad v Rusku a Indii. O počte vyrobených kusov sa zatiaľ mlčí, no Rolls-Royce očakáva, že práve Cullinan sa stane jedným z najobľúbenejších vozidiel automobilky.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJrolls-royce
Predchádzajúci článokPrečo prišli inžinieri z Wolfsburgu s Night Vision až teraz?
Nasledujúci článokTEST – Opel Crossland X 1.2 TURBO