Domov SPRÁVY Doprava Vodiči netušia, kde sa nachádza najdlhší most Slovenska. Nastal tam zvláštny jav

Vodiči netušia, kde sa nachádza najdlhší most Slovenska. Nastal tam zvláštny jav

vodopád na R1
Zdroj: MY Novohrad

Už tento rok sa dočkáme otvorenia dôležitého úseku rýchlostnej cesty R2. Na trase medzi Kriváňom a Mýtnou pribudne rýchla cesta, ktorá mešká kvôli likvidácii starej skládky. Nachádza sa na nej aj nový najdlhší most Slovenska.

Pôjde o štvorkilometrovú estakádu, ktorá dominuje spomenutému úseku R2 Kriváň – Mýtna, situovanú vo výške 15 – 45 metrov. Vedie ponad trasu cesty I/16.

Práve vodiči prechádzajúci touto existujúcou cestou nižšej triedy si všimli, že rozostavaná R2 sa minulú nedeľu premenila na vodopád – vplyvom nepriaznivého počasia sa na nej nahromadilo priveľa vody. Informoval o tom portál MY Novohrad. Ako vysvetlila Národná diaľničná spoločnosť, “v prípade R2 Kriváň – Mýtna ide o stále stavbu, teda ešte nie je dokončené kompletné odvodnenie mosta. Dokončenie odvodňovania je jedným zo záverečných kompletizačných stavebných úkonov.”

Aj tento nedávny zvláštny jav, ktorý by na hotovej rýchloceste nemal nastať, potvrdil, aké dôležité je funkčné odvodňovanie diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku vo všeobecnosti.

Cestné spojenie na trase Bratislava – Lučenec

Zaujíma vás, ako estakádu na R2 postavili? Dialo sa tak vysúvaním jednotlivých segmentov. Napríklad na výsuv prvého segmentu a na časť druhého segmentu museli využiť špeciálnu techniku.

Išlo o takzvané gewi tyče pripojené k výsuvnému mostu, ktorý sa vysúval pomocou hydraulického výsuvného zariadenia.

najdlhší most Slovenska

Začiatok úseku R2 Kriváň – Mýtna nadväzuje na úsek R2 Pstruša – Kriváň. Koniec úseku sa pred obcou Mýtna napojí na úsek R2 Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce. R2 vedie v údolí Krivánskeho potoka medzi pohoriami Slovenského Rudohoria, Poľany a Javoria.

Motoristi po dostavbe získajú bezpečné diaľničné spojenie z Bratislavy po Lučenec. Moderná štvorprúdovka s dĺžkou viac ako 9 kilometrov odľahčí okolité obce i cestu prvej triedy od tranzitnej dopravy. Na jej dokončení pracuje podľa posledných údajov z apríla až 400 pracovníkov.

Poznáte rozdiel medzi estakádou a mostom?

Kým most slúži na prekonanie prekážky ako rieka, údolie či iná cesta, estakáda predstavuje dlhšiu nadzemnú cestnú alebo železničnú konštrukciu prechádzajúce cez sériu prekážok alebo nad mestskou zástavbou, terénom, cestami, traťami. Estakáda sa používa v zložitejšom teréne, kde by diaľnicu nedokázali inak postaviť.

Takto vyzerala rýchlostná cesta R2 Kriváň – Mýtna v marci 2025, zábery z vtáčej perspektívy publikoval YouTube kanál Rodinka na výlete:

RÝCHLOSTNÁ CESTA R2 KRIVÁŇ - MÝTNA - MAREC 2025

Most sa teda dá spravidla označiť za kratšiu konštrukciu, pretože zvyčajne prechádza cez jednu hlavnú prekážku. Typickým príkladom, ktorý poznajú azda všetci Slováci, sú mosty cez rieku Dunaj v Bratislave.

Známym príkladom estakády je zase tá v Považskej Bystrici. Ide o mestskú diaľničnú estakádu, ktorá tvorí súčasť úseku diaľnice D1 Sverepec – Vrtižer. Prechádza priamo cez mesto. Jej dokončenie výrazne pomohlo miestnym obyvateľom, pretože zlepšilo dopravnú situáciu v Považskej Bystrici.

Doprava z diaľnice D1 už dnes neprechádza cez mesto, takže tamojší obyvatelia majú menej preplnené cesty vplyvom osobných či nákladných áut.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!