Čínska spoločnosť Huawei spravila odvážny krok k dekarbonizácii dopravy, keď v provincii S’-čchuan spustila prvú Huawei supernabíjaciu stanicu pre ťažké nákladné autá s výkonom 100 megawattov. Ide o projekt, ktorý má ambíciu zmeniť spôsob, akým funguje nákladná doprava v priemyselných regiónoch Číny a ukázať, že elektromobilita už nie je len otázkou osobných áut. Stanica bola oficiálne otvorená v okrese Beichuan a jej cieľom je obsluhovať nákladné vozidlá v miestnych lomoch a pieskovniach, ktoré denne potrebujú prepraviť stovky ton materiálu, píše CarNewsChina.
Do projektu investovala spoločnosť Sichuan Yuanqi Xingguang Digital Energy približne 21 miliónov dolárov. Celý areál má vyše 40 árov a jeho srdcom je nabíjacia infraštruktúra s kapacitou 100 MW. K dispozícii je 18 vysokovýkonných staníc a 108 kvapalinou chladených nabíjačiek, ktoré dokážu denne nabiť až 700 elektrických kamiónov. Očakáva sa, že ich spotreba prekročí 300 000 kilowatthodín denne.
Pre vodičov ide o zásadnú zmenu. Vďaka technológii megawattového nabíjania dokáže kamión za 5 minút získať energiu na 100 kilometrov jazdy. Prevádzkové náklady tak klesajú o 1,5 jüanu na kilometer, čo v praxi znamená ročnú úsporu vyše 17 000 eur. Huawei tvrdí, že počas troch rokov sa vodičovi vráti suma, za ktorú by si mohol kúpiť celé vozidlo. Stanica prináša úsporu aj prevádzkovateľom, ktorým sa efektivita zvyšuje o viac ako 15 percent.
Prepojenie so sieťou a prínos pre životné prostredie
Ďalšou silnou stránkou projektu je prepojenie so sieťou prostredníctvom systému tzv. mikrogridu. Ten kombinuje fotovoltiku, úložiská energie a inteligentné riadenie, vďaka čomu môže stanica fungovať napojená na sieť aj samostatne. Zároveň dokáže vyrovnávať špičky v spotrebe a podporuje čo najvyššie využitie obnoviteľných zdrojov. Súčasťou je aj virtuálna elektráreň, ktorá pomáha optimalizovať náklady a zarábať obchodovaním s energiou.

Denne vyrobí integrovaný solárny systém okolo 5000 kilowatthodín zelenej energie a práve kombinácia výroby, uskladnenia a okamžitého využitia energie robí z projektu ukážku toho, ako môže vyzerať budúcnosť nabíjania. Podľa odhadov sa vďaka elektrifikácii nákladných áut v tomto regióne podarí ročne znížiť emisie oxidu uhličitého až o 45 000 ton.