Šéf spoločnosti Kia Europe Marc Hedrich kritizuje generálneho riaditeľa spoločnosti Mercedes-Benz a prezidenta združenia ACEA Ola Källeniusa, ktorý podpísal otvorený list adresovaný predsedníčke Európskej komisie, v ktorom žiada EÚ o úpravu emisných cieľov.
„Máme plán dosiahnuť 100 % súlad s predpismi do roku 2035,“ povedal minulý týždeň generálny riaditeľ spoločnosti Kia Europe Marc Hedrich pri príležitosti spustenia výroby elektromobilu Kia EV4 v Tepličke nad Váhom. Kia sa tak stavia do rozporu s konkurenciou pri názore, či je možné prísne emisné normy v Európe splniť alebo nie.
Združenie výrobcov automobilov ACEA v liste uviedlo, že za súčasných okolností, s rastúcou konkurenciou zo strany Číny a zvyšujúcimi sa clami zo strany Spojených štátov, „nie je reálne“ dosiahnuť prísnejšie emisné pravidlá a bez adresnej pomoci a dotácií musia automobilky prejsť zložitou transformáciou na bezemisnú mobilitu „s rukami zviazanými za chrbtom.“ ACEA tak žiada EÚ, aby zmiernila svoje tvrdé opatrenia a umožnila pokračovanie výroby viacerých typov vozidiel vrátane plug-in hybridov, vysokoúčinných spaľovacích vozidiel a vozidiel na vodíkový pohon.
Na čele ACEA stojí generálny riaditeľ spoločnosti Mercedes-Benz Ola Källenius. „Je to ten istý chlapík, ktorý pred niekoľkými rokmi sľúbil, že jeho spoločnosť bude do roku 2030 predávať v Európe iba elektromobily,“ povedal Marc Hedrich v súvislosti s podpísaným listom adresovaným predsedníčke Európskej komisie Ursule von der Leyenovej. Zaujímavosťou je, že Kia nie je členom ACEA, zatiaľ čo jej sesterská spoločnosť Hyundai je členom združenia od roku 2012.

Kia očakáva, že do roku 2030 bude v Európe predávať 76 % elektromobilov
Kórejská automobilka podľa správy portálu InsideEVs investuje do svojej továrne v Tepličke nad Váhom približne 108 miliónov eur na výrobu elektrických modelov EV4 a EV2. Slovensko investíciu kórejskej automobilky podporí sumou 30 miliónov eur vo forme daňových úľav. „Plne si uvedomujeme, že automobilový priemysel na Slovensku, ktorý zamestnáva približne 280-tisíc ľudí, nám veľmi výrazným spôsobom prispieva k tvorbe nášho HDP, približne až 10 percentami. Je v záujme tejto vlády absolútne podporovať všetky investičné aktivity a rozvoj automobilového priemyslu na Slovensku, pretože je pre našu krajinu kľúčový,” uviedla na slávnostnom ceremoniáli pri príležitosti začatia výrobu modelu Kia EV4 v Tepličke nad Váhom ministerka hospodárstva Denisa Saková. To je však len začiatok. „Čaká nás lavína elektromobilov a ak by sme zrazu museli prestať uvádzať elektromobily na trh, stálo by nás to majland,“ povedal Hedrich.
Napriek tomu sa Kia nevzdáva áut so spaľovacími motormi. Cieľom automobilky je, aby do roku 2030 tvorili čisto elektrické autá 74 % celkového predaja v Európe, čo znamená, že 26 % áut bude mať nejaký druh spaľovacieho motora. „Vieme, že ide o prechodnú fázu, ktorá bude trvať niekoľko rokov, a všetky technológie si ponecháme, dokým bude dostatočný dopyt zákazníkov,“ zakončil generálny riaditeľ Kia Europe.
Čo sa týka emisných limitov a s nimi súvisiacimi sankciami, Medzinárodná rada pre čistú dopravu (ICCT) nedávno vypracovala flotilovú analýzu emisií CO2 za prvý polrok 2025, podľa ktorej by vysoké pokuty museli zaplatiť všetky automobilky.