Domov SPRÁVY News Duster z ríše snov: hybrid s LPG, automatom a pohonom 4×4

Duster z ríše snov: hybrid s LPG, automatom a pohonom 4×4

Foto: Dacia

Dacia dopĺňa modelového portfólio modelov Duster a Bigster o jedinečný pohonný systém hybrid-G 150 4×4. Ide o unikátny pohon, aký sme doteraz vo svete automobilov ešte nevideli. Kombinácia hybridnej technológie, dvojpalivového modulu s LPG a pohonu všetkých kolies je svetovou premiérou.

Tento dvojpalivový 4×4 LPG hybrid je efektívny, univerzálny, úsporný a ľahko ovládateľný. Spája 103 kW (140 koní) 1,2-litrový 48V mild-hybridný motor na prednej náprave s elektromotorom s výkonom 23 kW (31 k) na zadnej náprave. Celkový výkon je 113 kW (154 koní), s krútiacim momentom 230 Nm pre spaľovací motor a 87 Nm pre elektromotor. Spaľovací motor je spojený so 6-stupňovou dvojspojkovou automatickou prevodovkou s radiacimi pádlami na volante a elektromotor zasa s dvojstupňovou prevodovkou s odpojiteľnou zadnou nápravou.

Foto: Dacia

Dvojstupňová prevodovka so zadným 48V elektromotorom je svetovou premiérou. Poskytuje vysoký krútiaci moment na kolesá pri nízkych rýchlostiach v prvom stupni pre maximálne terénne schopnosti, pričom táto inovatívna technológia môže byť použitá až do rýchlosti 140 km/h na zabezpečenie výkonu, elektrickej jazdy, motorovej brzdy a terénneho výkonu pri použití druhého stupňa. Neutrálna poloha (odpojená spojka) eliminuje trenie na ceste, čo znižuje spotrebu paliva v režime 2WD, napríklad pri konštantnej rýchlosti na diaľnici.

Stupne na dvojspojkovej prevodovke je možné radiť pomocou pádiel pod volantom, čo sa udeje vôbec po prvý raz v histórii automobilov značky Dacia. Táto funkcia môže byť obzvlášť užitočná pri jazde v teréne, ťahaní prívesu alebo jazde v horách. Keďže elektromotor je pripojený k zadným kolesám a 48V 0,84 kWh lítium-iónová batéria sa dobíja počas spomaľovania a brzdenia, pohonná jednotka často dokáže pracovať v elektrickom režime. V mestskom cykle môžu Duster aj Bigster hybrid-G 150 4×4 tak jazdiť v elektrickom režime až 60 % času.

Foto: Dacia

Rekordný dojazd

Dvojpalivový hybrid plne využíva historicky nízku cenu LPG na dosiahnutie výrazných úspor. Táto technológia znižuje prevádzkové náklady o 30 % a emisie CO₂ o 20 g v porovnaní s motorizáciou mild hybrid 130 4×4. S dvoma 50-litrovými nádržami, jednou na benzín a jednou na LPG, Duster ponúkne dojazd až 1 500 km v cykle WLTP bez tankovania. Táto 48V mild hybridná pohonná jednotka optimalizuje spotrebu paliva, priemerne spotrebuje 7,1 litra plynu na 100 km a 5,5 litra benzínu. Nová pohonná jednotka bude dostupná pre Duster a Bigster koncom roka 2025.

Foto: Dacia

Nový full-hybrid aj pre Duster

Po Bigsteri je teraz aj Duster dostupný s hybridom 155. Spája 109 k (benzínový 4-valcový motor), dva elektromotory (50 k motor a vysokonapäťový štartér/generátor), batériu 1,4 kWh (230V) a automatickú prevodovku. Obsahuje štyri prevody pre spaľovací motor a dva pre elektromotory. Táto kombinovaná technológia je umožnená absenciou spojky. Rekuperačné brzdenie spolupracuje s batériou s vysokou schopnosťou rekuperácie energie a účinnou automatickou prevodovkou, čo umožňuje, aby Duster zostával v elektrickom režime až 80 % času v meste. S hybridom 155 dosahuje Duster kombinovanú spotrebu paliva iba 4,6 l/100 km, čo je o 8 % menej ako pri hybride 140.

Foto: Dacia

Nový mild-hybrid

Najnižšia úroveň elektrifikácie spája novú generáciu 1,2-litrového 3-valcového prepĺňaného benzínového motora pracujúceho v Millerovom cykle s 48V mild hybridným systémom a 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Hybridný systém podporuje spaľovací motor počas štartu a akcelerácie, čím znižuje priemernú spotrebu paliva (5,4 l/100 km) a emisie CO₂ približne o 10 % v porovnaní s motorom rovnakej sily bez hybridu.

Duster je k dispozícii aj v silnejšej LPG verzii (+20 k), určenej zákazníkom hľadajúcim väčšiu univerzálnosť s optimalizovanými prevádzkovými nákladmi. Pri jazde na LPG nový Duster Eco-G 120 vypúšťa v priemere o 10 % menej CO₂ ako ekvivalentný benzínový motor. Ponúka dojazd až 1 380 km vďaka dvom palivovým nádržiam s kombinovanou kapacitou 100 litrov: 50 litrov benzínu a 50 litrov LPG. Nádrže sú umiestnené pod podlahou batožinového priestoru, aby neobmedzovali jeho objem. Funkcia
na prístrojovej doske umožňuje rýchle a plynulé prepínanie medzi oboma druhmi paliva.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!