Americký automobilový koncern Ford oznámil ďalšie rozsiahle škrty nákladov. Týkať sa budú Nemecka. Dôvodom je, že nové elektromobily nedosahujú plánovaný dopyt. To núti firmu šetriť. V závode v Kolíne nad Rýnom zanikne do začiatku budúceho roka približne 1000 pracovných miest.
Od januára sa výroba v kolínskom závode zredukuje z doterajšej dvojzmennej prevádzky na jednu, informuje portál Handelsblatt. Spoločnosť tak reaguje na neuspokojivý predaj elektrických modelov Explorer a Capri. Nové elektromobily sa nepresadili na trhu tak, ako sa očakávalo.
Ford pritom už pred rokom predstavil plán, podľa ktorého má do roku 2027 ubudnúť celkovo 2900 pracovných miest. Zamestnanci tento zámer prijali s nevôľou a po prvýkrát v histórii kolínskej fabriky sa uskutočnil štrajk.
Teraz sa však program škrtov rozširuje o ďalších zhruba 1000 pracovných miest. Presné číslo zatiaľ nevieme. Má byť výsledkom rokovaní s odbormi. Ak nové plány skutočne nastanú, počet zamestnancov Fordu v Kolíne klesne na približne 7600. Ešte koncom minulého desaťročia pritom podnik v Nemecku zamestnával okolo 20-tisíc ľudí.

Dobrovoľné odchody namiesto výpovedí?
Podľa vedenia spoločnosti zrušia pracovné miesta predovšetkým formou dobrovoľných odchodov. Zamestnanci dostanú možnosť prijať odstupné alebo prejsť na skrátený pracovný úväzok v rámci predčasného odchodu do dôchodku.
Ford zatiaľ vylučuje priame prepúšťanie, no pripustil, že ak sa nepodarí dosiahnuť požadovaný počet odchodov, tlak na zamestnancov sa môže zvýšiť.
„Sme si vedomí dopadu na našich pracovníkov a chceme ich v tejto situácii čo najviac podporiť,“ uviedlo vedenie Fordu vo vyhlásení.

Tradičná značka zažíva ťažké časy
Ford pôsobí v Kolíne od roku 1930 a dlhé roky patril medzi piliere nemeckého automobilového priemyslu. Model Fiesta patril k najúspešnejším vozidlám značky, no jeho výroba sa skončila v lete 2023.
Následne podnik následne investoval takmer dve miliardy eur do prechodu na elektromobily. Transformácia však prišla zjavne v nevhodnej chvíli. Nemecká vláda totiž v danom období zrušila dotácie na nákup elektrických áut a ich predaje prudko klesli.
Nové modely Fordu navyše spadajú do cenovej kategórie nad 40-tisíc eur, čím sa dostávajú mimo segmentu cenovo dostupných elektrických áut. Ford tak musí v Nemecku silno zabojovať o návrat na výslnie.