Podľa výskumu žilinskej univerzity 78 % vodičov a 86 % chodcov podporuje zavedenie predného zeleného brzdového svetla. Tento prvok by sa už čoskoro mohol stať dobrovoľnou výbavou vozidiel jazdiacich po slovenských cestách. Teraz sa objavila prvá automobilka, ktorá zelené brzdové svetlo zapracovala do dizajnu svojho vozidla.
Na Medzinárodnom sympóziu o automobilovom osvetlení, ktoré sa konalo v nemeckom Darmstadte, sa spoločnosti Opel, Stellantis a Technická univerzita v Darmstadte prezentovali špeciálnym vozidlom Opel Grandland vybaveným technológiami autonómnej jazdy úrovne SAE Level 3. Za týmto účelom je vozidlo vybavené svetelnými systémami, prostredníctvom ktorých vozidlo komunikuje so svojim okolím.
„Svetlomety jednoznačne zohrávajú dôležitú úlohu pri zvyšovaní bezpečnosti cestnej premávky. Moderné osvetľovacie systémy však dokážu oveľa viac. Napríklad svetelné podpisy sa dajú jednoducho animovať a použiť na animácie. A podsvietený Blitz na Grandlande sa dá nahradiť displejom, ktorý dokáže zobrazovať podsvietený emblém a zároveň sa dá použiť na komunikáciu s ostatnými účastníkmi cestnej premávky a chodcami. Použitím existujúcich svetelných prvkov sa uľahčí pridávanie komunikačných prvkov, keď do našich vozidiel zavedieme funkcie autonómneho riadenia,“ vysvetlil Philipp Röckl, vedúci oddelenia osvetlenia v koncerne Stellantis.

Aby Opel demonštroval, čoho by autá v blízkej budúcnosti mohli byť schopné, najprv definoval prípady, kedy je možné svetelné signály použiť. Prípady sú najmä dva – po prvé, ide o možné nebezpečenstvo zo strany chodca alebo inej situácie a po druhé o situáciu, ktorá je bezpečná a nebezpečenstvo zo strany chodca už neexistuje. Zjednodušene povedané, ide o situácie, s ktorými sa stretla väčšina motoristov, ako napríklad dieťa naháňajúce loptu na cestu alebo chodec vychádzajúci spomedzi dvoch zaparkovaných áut. S ohľadom na to tím vybavil Grandland kamerovým systémom na detekciu objektov a gest, ako aj na predikciu zámeru pomocou umelej inteligencie. A potom sa pustil do zdokonaľovania svetelných systémov.
Svetlá ako prostriedok komunikácie
V režime autonómneho riadenia svietia predné a zadné smerovky Grandlandu trvalo azúrovou farbou, čo poskytuje jasný signál ostatným účastníkom cestnej premávky, že vozidlo nemá pod kontrolou vodič, ale počítač. Zároveň zostávajúce charakteristické osvetlenie ostáva v obvyklej bielej farbe. Keď kamerové systémy detegujú chodca v dráhe vozidla, základné osvetlenie sa zmení na purpurovú a na displeji sa zobrazí výstražný signál v rovnakej farbe, čím je chodec vizuálne upozornený na blížiace sa vozidlo. Zároveň vozidlo začne spomaľovať. Keď Grandland zastaví, osvetlenie sa zmení na zelenú a na displeji sa zobrazí zelená kráčajúca postava známa zo semaforov na priechode pre chodcov, ktorá signalizuje, že vozidlo rozpoznalo nebezpečenstvo, zastavilo a chodec môže teraz prejsť cez cestu. V prípade, že situáciu nedokáže zvládnuť algoritmus umelej inteligencie, vodič je vyzvaný, aby prevzal kontrolu nad vozidlom.

„Aby sme predišli nedorozumeniam, zámerne sme vybrali farby, ktoré ešte nie sú spojené s inými funkciami vozidla. Napríklad červená je intuitívne zrozumiteľná, ale už sa používa pre brzdové svetlá alebo zadné svetlá automobilov. Azúrová a purpurová boli dôkladne vyhodnotené z hľadiska vnímania a v súčasnosti nie sú prítomné v žiadnych dopravných situáciách. Obe zabezpečujú jasnú a jednoznačnú komunikáciu s ostatnými účastníkmi cestnej premávky,“ vysvetlila Julisa Le, inovačná inžinierka.
Opel pravidelne prináša na trh inovatívne systémy osvetlenia
Sprístupnenie priekopníckych svetelných technológií zákazníkom je v spoločnosti Opel dlhoročnou tradíciou. Medzi inovácie v oblasti osvetlenia od spoločnosti Opel, ktoré sú v súčasnosti dostupné v rôznych modeloch s označením Blitz, patria:
- Intelli-LED: je súčasťou modelov Corsa a Mokka
- Intelli-Lux Matrix: k dispozícii v Corsa, Mokka a Combo
- Intelli-Lux Pixel Light: predstavené v modeloch Astra a Astra Sports Tourer
- Intelli-Lux HD Light: premiéra v novom Grandlande