Podľa prieskumu Globálnej aliancie pre elektromobily (GEVA) sa 83 % vodičov elektromobilov na celom svete domnieva, že na zvýšenie predaja elektromobilov v ich krajinách sú potrebné politické opatrenia.
Výzva na politické kroky je silná vo všetkých zúčastnených krajinách. Petter Haugneland, podpredseda GEVA a námestník generálneho tajomníka Nórskej asociácie elektromobilov, zdôrazňuje globálny význam zistení prieskumu: „Toto je jasný odkaz pre politikov v každej krajine, ktorí sa snažia elektrifikovať cestnú dopravu a zvýšiť predaj elektromobilov: Na urýchlenie ich prijatia sú potrebné politické opatrenia. Politici sa nemôžu len tak spoľahnúť na trh a predpokladať, že spotrebitelia to vyriešia sami.“ Do prieskumu sa zapojilo viac ako 26 000 vodičov elektromobilov z 30 rôznych krajín (Slovensko ani Česko v prieskume nemajú zastúpenie). Celý výsledok prieskumu je k dispozícii TU.
Nabíjanie zostáva výzvou
Prieskum tiež zdôrazňuje kľúčové výzvy, ktoré je potrebné riešiť, aby si ešte väčšie množstvo ľudí pri výbere nového vozidla vybrali práve elektromobil. Napríklad v Kostarike 76 % vodičov elektromobilov uvádza, že (ne)možnosti nabíjania pozdĺž ciest sú jednou z najväčších prekážok prijatia elektromobilov. V Brazílii je to 65 % a v Indii 74 %. „Aj keď väčšina vodičov elektromobilov nabíja doma, spoľahlivá sieť rýchlonabíjacích staníc je nevyhnutná na to, aby ľudia dali prednosť elektromobilom pred vozidlami na fosílne palivá. Riešenia sa budú v jednotlivých krajinách líšiť, ale dobrým začiatkom je silná spolupráca medzi automobilovými výrobcami, spotrebiteľmi a tvorcami politík,“ hovorí Silvia Rojas, členka predstavenstva GEVA a výkonná riaditeľka ASOMOVE, kostarickej asociácie pre elektrickú mobilitu.
Situácia sa však zlepšuje. V prieskume z roku 2024 uviedlo 23 % vodičov elektromobilov na celom svete slabé pokrytie rýchlonabíjačkami ako nevýhodu vlastníctva elektromobilu. V tohtoročnom prieskume toto číslo kleslo na 18 %. „Je povzbudivé vidieť pokrok, ale zabezpečenie dobrého pokrytia rýchlonabíjačkami nie je jednorazová úloha, vyžaduje si neustále zlepšovanie,“ dodáva Rojas.

Pretrvávajúce mýty sú hlavnou prekážkou
Tohtoročný prieskum tiež poskytuje nové poznatky o tom, ako mýty o elektromobiloch ovplyvňujú ich prijatie. Celosvetovo 77 % respondentov uvádza, že pretrvávajúce mýty o elektromobiloch sú jednou z najväčších prekážok ich prijatia v ich krajinách. „Dezinformácie o elektromobiloch sú vážnou výzvou. Môžu znížiť dôveru tvorcov politík v to, že elektromobily sú schodným riešením klimatických zmien a lokálneho znečistenia ovzdušia,“ hovorí Joel Levin, predseda organizácie GEVA a riaditeľ spoločnosti Plug in America.
Jedným z bežných mýtov v mnohých krajinách je, že elektromobily predstavujú riziko požiaru. 88 % vodičov elektromobilov v prieskume uviedlo, že sa neobávajú, že by ich elektromobil predstavoval riziko požiaru. „Mýty jednoznačne neovplyvňujú existujúcich vodičov elektromobilov, pretože z vlastnej skúsenosti vedia, že tieto mýty sú nepravdivé. To zdôrazňuje dôležitosť toho, aby sa spotrebiteľom, ktorý elektromobily vlastnia, dal hlas vo verejnej diskusii, aby sa pomohlo vyvrátiť takéto mylné predstavy,“ hovorí Levin.
Reputácia značky je dôležitá, Elon Musk Tesle škodí
Nová otázka v tohtoročnom prieskume znela: „Existujú nejaké značky automobilov, ktorým by ste sa z politických dôvodov vyhli?“ Celosvetovo áno uviedlo 53 % respondentov, hoci odpovede sa v jednotlivých krajinách výrazne líšia. V Dánsku je toto číslo až 71 %, zatiaľ čo v Brazílii iba 16 %. „Vo všeobecnosti vidíme, že v krajinách, kde je prijatie elektromobilov stále obmedzené a ponuka automobilov je malá, majú značky menší vplyv na výber spotrebiteľov,“ hovorí Ellen Hiepová, členka riadiaceho výboru GEVA a riaditeľka Holandskej asociácie vodičov elektrických vozidiel.
V otvorenej otázke prieskum dáva respondentom možnosť napísať, ktorej značke a/alebo krajine by sa z politických dôvodov vyhli. V tomto prípade väčšina 42 % uvádza Teslu, 12 % Čínu a 1 % BYD. „Výsledky ukazujú, že hoci cena a vlastnosti vozidla zostávajú dominantnými faktormi pri rozhodovaní o kúpe, reputácia značky tiež ovplyvňuje rozhodnutia spotrebiteľov,“ vysvetľuje Hiep. Autori prieskumu rozdeľujú svoje výsledky aj podľa krajín. Váhavosť voči Tesle je obzvlášť silná v USA, teda v krajine, kde mala politická angažovanosť a konanie Elona Muska najväčší vplyv. Nemecko, ako jediná európska krajina s továrňou Tesly, je tesne na druhom mieste (51 %), nasledujú Austrália a Nový Zéland (45 %).

Spokojnosť s elektromobilmi rastie
86 % vodičov elektromobilov uvádza, že sú s vlastníctvom elektromobilu veľmi spokojní. V minulom roku bolo toto percento na úrovni 82 %. „Vysoká spokojnosť je kľúčová pri zavádzaní elektromobilov v rámci firemných vozových parkov aj pre súkromných spotrebiteľov. Uľahčuje to presvedčenie ostatných, aby nasledovali ich príklad, čo v konečnom dôsledku znižuje emisie z cestnej dopravy a zlepšuje kvalitu ovzdušia v danom regióne,“ hovorí Christian Peter, predseda členskej komisie spoločnosti GEVA a riaditeľ EMC ElektroMobilitätsClub of Austria.
O prieskume
Prieskum, ktorý uskutočnila Globálna aliancia pre elektromobily (Global EV Alliance), bol zameraný na vodičov elektromobilov na celom svete prostredníctvom otvoreného online formulára. Hlavnými distribútormi prieskumu, ktorý sa uskutočnil v septembri a októbri, boli národné asociácie pre elektromobily. Aby sa zabezpečilo, že globálne výsledky presne odrážajú názory vodičov elektromobilov, odpovede boli vážené na základe podielu každej krajiny na celkovom vozovom parku elektromobilov.








































