Domov SPRÁVY Elektromobilita Elektrická beštia Zeekr 001 FR: čínska odpoveď na Teslu Model S Plaid

Elektrická beštia Zeekr 001 FR: čínska odpoveď na Teslu Model S Plaid

Zeekr 001 FR
Foto: Zeekr

Športový, agresívny a vraj pekelne rýchly. To je elektromobil Zeekr 001 FR, ktorý by mal zatopiť aj Tesle Model S Plaid.

Zdá sa, že časy, kedy Tesla Model S Plaid v podstate poľahky kraľovala svetu nadupaných elektromobilov, sú dávno preč. Jej rekord na Nürburgringu pred pár dňami doslova rozdrvil Rimac Nevera a stal sa najrýchlejším elektromobilom histórie na „Zelenom pekle“. Rimac však nie je jediným vyzývateľom Tesly. Na vrcholný model značky Elona Muska si totiž brúsi zuby aj Lucid Air Sapphire a po novom aj Zeekr 001 FR.

Stojí za ním čínsky koncern Geely a ich športová novinka je postavená na základoch štandardného modelu menom 001, ktorý nedávno debutoval aj na európskom trhu. Prívlastok FR však z neho robí úplne inú beštiu. Už základný model disponuje veľmi zaujímavými parametrami. Dvojica elektromotorov ponúka v najvýkonnejšej konfigurácii výkon 400 kW (544 k) a 700 Nm krútiaceho momentu. Vďaka pohonu všetkých kolies akceleruje z 0-100 km/h len za 3,8 sekundy s maximálkou 200 km/h.

Foto: Zeekr
Rýchlejší než Tesla? Ťažko povedať

Ostrá verzia 001 FR však disponuje až štvoricou elektromotorov. Systémový výkon tak dosahuje až 931 kW (1 265 k), čo z neho robí najvýkonnejšie auto koncernu Geely. Hodnotu krútiaceho momentu výrobca nateraz neuvádza. S čím sa však Zeekr pochválil, je zrýchlenie na stovku. To by mal ich elektrický liftback zvládať len za 2,07 sekundy, avšak s takzvaným rolloutom. Detaily však nevieme. Tesla Model S Plaid zrýchli z 0 na 97 km/h (60 mph) za 1,99 sekundy s rolloutom jednej stopy, pričom Lucid Air Sapphire by mal toto zrýchlenie zvládnuť len za 1,89 s.

Foto: Zeekr

Podobné pokusy ukázať sa v „lepšom svetle“ ako konkurencia však už začínajú byť poriadne otravné. Automobilky uvádzajú len hodnoty zrýchlenia, ktoré im vyhovujú a poriadne tým zavádzajú. Ak by všetky značky uvádzali hodnotu zrýchlenia z 0 na 100 km/h a bez hocijakého rolloutu, bolo by to oveľa relevantnejšie. Späť však k Zeekr 001 FR.

Maximálna rýchlosť dosahuje 280 km/h. Novinka by však nemala byť rýchla len v priamke, ale aj v zákrutách, a to hlavne vďaka vektorovaniu krútiaceho momentu. Výrobca pritom tvrdí, že systém dokáže poslať maximálny výkon na každé koleso a v priebehu milisekúnd ho upraviť pre čo najlepšiu výkonnosť na trati.

Foto: Zeekr

Zeekr 001 FR je rýchly aj pri nabíjaní. Vozidlo je vybavené 100 kWh batériou CATL Qilin, ktorá podporuje rýchle nabíjanie vďaka vylepšenému 800-voltovému elektrickému systému. Pri dostatočnom nabíjacom výkone sa tak batéria dokáže nabiť z 10 na 80 percent len za 15 minút.

Agresívny dizajn

Verzia FR sa prezentuje veľmi športovým až agresívnym dizajnom. Nechýbajú tak veľké otvory na prívod vzduchu, ostrý predný splitter či zadný spojler, krídlo a difúzor. Pri návrhu sa inžinieri sústredili aj na redukciu hmotnosti, optimalizáciu aerodynamiky a zvýšenie prítlaku. To vysvetľuje aj spomínané zadné krídlo či viacero komponentov vyrobených z uhlíkových vlákien. Celkovú hmotnosť však zatiaľ nepoznáme.

Prvé dodávky vozidiel 001 FR začnú už v októbri 2023, avšak nateraz len v domácej Číne. Či sa ostrý liftback dostane aj do Európy, je zatiaľ otázne. Na domácom trhu však bude stáť viac než 1 milión yuanov, teda vyše 127-tisíc eur.

Zeekr 001 FR Reveal

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 4

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJZeekr
Predchádzajúci článokDlhodobý test IONIQ 5 – Ako funguje karta Charge myHyundai?
Nasledujúci článokCupra DarkRebel je provokatívny koncept, ktorý navrhol aj brankár FC Barcelona