Domov Doprava Veľké zmeny v pokutách! Kvôli mobilu za volantom môžete prísť o vodičák

Veľké zmeny v pokutách! Kvôli mobilu za volantom môžete prísť o vodičák

Ministerstvo vnútra SR mení pravidlá a chce prísnejšie tresty za používanie telefónu za volantom. Druhou stranou mince sa stávajú tínedžeri za volantom kamiónov. V skutočnosti ide o tému, ktorá vyvolá siahlodlhú diskusiu. Čo konkrétne sa teda zmení ?

Zmena je život ! Minimálne týmto heslom sa riadi Ministerstvo vnútra SR a chystajú ďalšie zmeny v zákone o cestnej premávke. Aktuálne sa nachádzajú v pripomienkovom konaní a následne sa chystajú predkladať návrhy zmien na rokovaní vlády. Ide o zmeny, ktoré sa jednoznačne môžu prejaviť v každodennom fungovaní cestnej premávky. Začnime z ostra – pokutami.

Súčasťou návrhu je zvýšenie, respektíve sprísnenie sankcii za používanie mobilného telefónu za volantom a rovnako tak sprísneniu má podliehať aj prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti. Jednoznačne ide o krok smerom k zvýšeniu bezpečnosti na našich cestách. Druhá strana mince zasa prináša uvoľnenie aktuálnych predpisov a teda zníženie minimálneho veku pre vedenie istých typov vozidiel. V prípade ak ste vodič vozdila s alternatívnym pohonom, vaše vodičské oprávnenie skupiny B sa mohlo rozšíriť aj na vozidlá s váhou vyššou ako 3,5 tony.

Ach, tie pokuty…

Ten, kto ešte nedostal pokutu za rýchlosť ruku hore. Aktuálne je na stole návrh na sprísnenie sankcii za prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti či už v obci alebo aj mimo nej. V novele zákona sa podstatné prekročenie povolenej rýchlosti spolu s používaním telefónu bez funkcie “hands-free” zaradí medzi porušenia pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom. Aby sme boli konkrétnejší, podstatné prekročenie povolenej rýchlosti v číslach vyzerá nasledovne. Mimo obce o 30 km/h a v obci o 20 km/h a viac. Ministerstvo vnútra si sľubuje zvýšenie bezpečnosti na našich cestách.

A tu zmeny nekončia. Návrh v sebe zahŕňa aj zmeny v zákone o priestupkoch. Ide o priestupky na základe ktorých má možnosť správny orgán prejednávať v správnom konaní. V rámci správneho konania následne má možnosť uložiť saknciu zákazu činnosti a mnohé iné opatrenia pri opätovných závažných porušeniach pravidiel. Medzi tieto opatrenia patrí preskúmanie psychickej a zdravotnej spôsobilosti a preskúšanie odbornej spôsobilosti.

Druhá strana mince

Poďme preč od pokút a sankcii a pozrime sa na druhú podstatnú zmenu, ktorá sa týka zníženia minimálnej vekovej hranice na vedenie niektorých typov motorových vozidiel. Ak chcete byť držiteľom vodičského oprávnenia skupiny C a CE (nákladné autá nad 7,5 tony), musíte mať minimálne 21 rokov. Teda minimálne doteraz to platilo. Ak prebehne novelizácia tohto zákona, zníži sa táto veková hranica z 21 rokov na 18.

V prípade skupiny D a DE (autobusy) je aktuálna minimálna veková hranica na obdržanie vodičského oprávnenia 24 rokov. Tá sa má znížiť na 21 rokov v prípade schválenia úpravy zákona. Pre takýchto vodičov platí povinnosť zároveň okrem vodičského oprávnenia byť aj držiteľom KKV, takzvanej kvalifikačnej karty vodiča. Ak vodič po dovŕšení 21 rokov získa vodičské oprávnenie skupiny D a DE, bude do dovŕšenia veku 23 rokov oprávnený viesť iba vozidlo pravidelnej autobusovej dopravy na linke, ktorá nepresiahne vzdialenosť 50 kilometrov.

Má v tom prsty EÚ

Táto novela zákona nemá iba čisto slovenský rukopis. Jedná sa o smernicu Európskeho Parlamentu a Rady Európskej Únie, ktorá umožnila takéto zmeny. Faktom je, že EÚ v tomto prípade nechala voľnejšiu ruku členským štátom, aby sa rozhodli, či príjmu takéto zmeny. Aktuálne je táto zmena prijatá aj v susednom Česku, Rakúsku či Poľsku. Slovensko teda zaujalo svoju pozíciu a rozhodlo sa na tejto strane zjemniť pravidlá o minimálnom veku.

O tom, či je tento krok správny sa dá diskutovať. Na jednej strane sa pozeráme na sprísňovanie sankcii za používanie mobilného telefónu a rýchlosť. Tomu sa zdravý rozum nedá odoprieť. Ale o tom, či rozhodnutie o znížení minimálnej vekovej hranice na vedenie autobusov a nákladných vozidiel má niečo so zvýšením bezpečnosti, by sa polemizovať už dalo.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4 / 5. Počet hodnotení 4

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!