Domov Doprava Pohroma sa nekoná, Euro 7 bude miernejšie

Pohroma sa nekoná, Euro 7 bude miernejšie

Ministri Európskej únie zodpovední za konkurencieschopnosť dnes schválili novú podobu emisnej normy Euro 7. Malé autá typu Škoda Fabia by sa tak mali vyrábať aj naďalej.

Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu, ktorý vyvolal mimoriadne veľa kontroverzných reakcií aj zo strany automobiliek. Podarilo sa tiež dohodnúť dlhší časový rámec zavedenia normy, čo takisto požadovali automobilky. Európska komisia chcela pomocou normy Euro 7 ďalej obmedziť emisie nových automobilov. Nariadenie schválili aj ďalšie krajiny, ktoré sa proti počiatočnej formulácii vymedzili. Proti novému návrhu normy hlasovali iba Dánsko a Luxembursko, zatiaľ čo Nemecko, Rakúsko, Holandsko a Írsko sa zdržali.

“Je to jednoznačný úspech. Podarilo sa vyhnúť negatívnym dopadom normy, či už z hľadiska dosiahnuteľnosti mobility pre bežných občanov, tak s ohľadom na konkurencieschopnosť európskeho automobilového priemyslu,” uviedol po hlasovaní český minister dopravy Martin Kupka. Prvotný návrh by podľa neho znamenal ďalšie investície do technológií, ktoré už sú “fakticky zastarané”. Ako dodal, automobilky a celý automobilový priemysel by sa pritom mali teraz zamerať najmä na investície do ďalšieho vývoja.

Postoj Slovenska bol vypočutý

Proti predchádzajúcemu variantu Euro 7 sa postavilo osem krajín vrátane Slovenska. „Snažili sme sa vyjednať, aby automobilový priemysel v čase, keď sa pripravuje na prechod k elektromobilite alebo k vodíku nemusel vynakladať ďalšie veľké investície na úpravu súčasných spaľovacích motorov, ktoré by mali pri ľahkých úžitkových vozidlách v roku 2035 skončiť. Ak by automobilky museli vynaložiť veľké investície do novej prísnej emisnej normy, navyše len na krátky čas, viedlo by to k výraznému zvýšeniu cien pre konečných spotrebiteľov, s čím sme nemohli súhlasiť. Som rád, že sa nám podarilo uspieť s našimi argumentmi a podmienky upraviť,“ povedal minister dopravy SR Pavol Lančarič.

Hlavnou požiadavkou Slovenska bolo realistické nastavenie termínov, kedy sa má ukončiť registrácia vozidiel, ktoré nespĺňajú podmienky normy Euro 7. Tie sú pre výrobcov veľmi dôležité. Spoločne sa podarilo presadiť, aby sa ľahké úžitkové vozidlá mohli registrovať 42 mesiacov a ťažké úžitkové vozidlá 60 mesiacov od začiatku uplatňovania nariadenia, ak nebudú plniť normu Euro 7. Ďalšou zásadnou zmenou je, že skúšobné podmienky a emisné limity pre ľahké úžitkové vozidlá sa upravili tak, aby vychádzali zo súčasnej normy Euro 6e. Vďaka tomu nebudú musieť automobilky ukončiť výrobu vozidiel v tomto segmente a tiež sa predíde ich výraznému zdraženiu.

Proces ešte nie je ukončený

S posledným návrhom normy, s ktorým minulý týždeň v piatok prišlo španielske predsedníctvo, boli ale tieto krajiny nakoniec spokojné. Iba Nemecko, ktoré je tiež automobilovou veľmocou a ktoré dokument kritizovalo už dlhšiu dobu, sa dnes podľa Kupku zdržalo s tým, že “z ich pohľadu tento kompromisný návrh ešte nie je zrelý na hlasovanie”. Dnešné hlasovanie ešte neznamená definitívne schválenie normy Euro 7, legislatívny proces je približne v polovici. Už o pár týždňov sa o norme bude rokovať v Európskom parlamente.

„Samozrejme, privítali by sme, aby poslanci zaujali podobný postoj ako Rada pre konkurencieschopnosť. Po prijatí pozície Európskeho parlamentu sa začnú trialógy a vyjednávanie medzi jednotlivými inštitúciami. Boli by sme radi, ak by sa k dohode dospelo ešte počas španielskeho predsedníctva. Španielsko pristúpilo k rokovaniam veľmi racionálne, čo musím oceniť,“ uzavrel Pavol Lančarič.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJstartstop.sk
Predchádzajúci článokBMW postaví v Bavorsku obrovskú baterkáreň
Nasledujúci článokTEST DS4 E-Tense – francúzska avantgarda