Domov News Ostré slová konštruktéra zo Škody: emisná norma Euro 7 je nevykonateľná

Ostré slová konštruktéra zo Škody: emisná norma Euro 7 je nevykonateľná

Ako sme vás informovali pred niekoľkými dňami, Škoda Auto prevezme v rámci koncernu Volkswagen kompetencie za vývoj motorov radu EA 211 TSI. Pri tejto príležitosti poskytol Martin Hrdlička, vedúci vývoja motorov Škoda Auto, slovenským motoristickým novinárov rozhovor, v ktorom interpretoval svoj pohľad na pripravovanú emisnú normu Euro 7.

Návrh emisnej normy Euro 7 má celkovo vyše 6900 strán. Je preto potrebné ju najprv poriadne preštudovať, čo nie je úplne jednoduché, pretože odkazuje na ďalšie predpisy. Okrem inžinierov a technikov sa preto pri tejto činnosti poriadne zapotia aj právnici. Z toho, čo si však v Škode naštudovali, podľa Hrdličku vyplýva, že návrh v súčasnom znení nie je splniteľný. A to z úplne prostého dôvodu. Jednoducho momentálne neexistuje také technické riešenie, ktorým by bolo možné tieto návrhy noriem splniť. Ďalším problémom je podľa Hrdličku absencia vykonávacích predpisov. Bez nich je samotný návrh emisných noriem ťažko uchopiteľný. Vývojári teda nevedia, akým smerom sa pri vývoji novej techniky majú vydať.

Euro 7

Zásadnou zmenou oproti doterajším normám je, že technici musia riešiť nielen emisie z výfukových plynov, ale aj emisie z bŕzd a pneumatík. V súčasnosti však nie je známa žiadna metodika, akou sa budú tieto emisie merať.

Na vývoj technológií zostane veľmi málo času

Hrdlička sa ďalej pozastavuje nad tým, prečo čas od prijatia noriem po ich platnosť nie je štandardných 3 až 4 roky, ako to v minulosti bývalo zvykom. Za ten čas sa totiž dajú vyvinúť nové technológie a následne ich aj homologizovať. V prípade emisnej normy Euro 7 však hrozí, že prijatá budú niekedy koncom roka 2024 a platiť by mala začať v júli 2025. To je len 7 mesiacov. Za tak krátky čas nové technológie jednoducho nie je možné vyvinúť, vyrobiť a riadne ich otestovať. Môže tak podľa neho hroziť zatvorenie fabrík.

Keďže na vývoj neostáva veľa času, na normu Euro 7 sa budú prispôsobovať existujúce motory. Jednou z foriem, ako znížiť výfukové emisie je, že katalyzátor bude musieť obsahovať väčší podiel vzácnych kovov. Taktiež bude potrebné zrýchliť jeho zahrievanie, aby čo najskôr začal pracovať v optimálnej teplote.

Čo sa týka emisií z bŕzd, Hrdlička poznamenal, že bubnové zadné brzdy na Enyaqu majú určitú výhodu v tom, že neemitujú brzdový prach priamo do ovzdušia. Čo sa týka kotúčových bŕzd, bude potrebné vyvinúť úplne nový druh kotúča aj doštičiek, pretože odsávanie brzdového prachu sa javí ako príliš drahé. Nové komponenty sa budú ale musieť tiež poriadne otestovať, pretože musia spoľahlivo fungovať za všetkých jazdných podmienok. Určite však príde k zdraženiu brzdových systémov.

Euro 7

Sprísňovanie emisných noriem nových áut problém znečisťovania ovzdušia nevyrieši

Hrdlička tiež upozorňuje na to, že odkedy vstúpila do platnosti emisná norma Euro 6, čo bolo v roku 2014, zaznamenala minimálne 12 aktualizácií, na ktoré musia automobilky neustále reagovať. Vývojové centrá tak nemôžu vrhnúť všetky pracovné sily na vývoj nových automobilov vyhovujúcim normám Euro 7. Do roku 2025 totiž musia zaviesť do výroby hneď niekoľko ďalších nových technológií, ktoré od nich vyžadujú právne predpisy.

Riešením podľa Hrdličku nie je to, že budeme neustále sprísňovať emisie nových vozidiel, pretože už tie súčasne sú mnohonásobne čistejšie, ako vozidlá spred niekoľkých rokov. Navrhuje oveľa viac podporiť nákup novších, ekologickejších vozidiel, pretože súčasný priemerný vek motorových vozidiel v Česku je 16 rokov. Masívny nákup nových vozidiel sa nedá podporiť tým, že budú drahšie. Následkom tejto politiky bude podľa Hrdličku to, že čoraz viac ľudí si nové auto nebude môcť dovoliť. Motoristi budú jazdiť dlhšie staršími vozidlami. To bude ďalej zvyšovať priemerný vek vozidiel jazdiacich po cestách a ekológii to v konečnom dôsledku nijako nepomôže.

Celý rozhovor s Martinom Hrdličkom si môžete pozrieť tu:

ROZHOVOR | Martin Hrdlička: Norma Euro 7 je momentálne nesplniteľná | Motoring TA3

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 12

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJMotoring TA3
Predchádzajúci článokTo už je do plaču. V Nórsku opäť kritizujú Toyotu bZ4X
Nasledujúci článokKratší než Polo, no priestrannejší ako Golf. VW predstavil koncept elektromobilu za 25 tisíc