Hyperion XP-1 chce byť jedinečným superšportom. Dokazujú to zatiaľ iba čísla na papieri, ktoré ukazujú veľmi priaznivé výsledky. Vysoký dojazd, neuveriteľný výkon a minimálna doba tankovania. Čo o ňom potrebujete vedieť?

Pred niekoľkými rokmi sa našlo len málo výrobcov, ktorí stavili svoje peniaze na elektrické vozidlá s batériou ako riešenie problémov so znečistením v odvetví automobilového priemyslu.

Mnohí z nich však považovali vodíkové palivové články za veľa atraktívnejšiu alternatívu z hľadiska autonómie a doby tankovania. Dnes je situácia úplne iná ako v prípade prvých špekulácií. Na elektrické batérie stavila veľká časť výrobcov, pričom sa vodíkové vozidlá zaradili do budúceho neatraktívneho projektu, a to hlavne z ekonomického hľadiska. Rolu tu hrá nielen cena palivových článkov a samotného vodíka, ale aj nedostatočná, respektíve skoro žiadna infraštruktúra. To by sa ale malo o pár rokov zmeniť.

Veľkí automobiloví magnáti ako Daimler (Mercedes-Benz), Volkswagen alebo Honda sa oficiálne rozhodli svoje vodíkové programy ukončiť. Stále však existujú značky, ktoré nad touto možnosťou stále premýšľajú. Obri ako Toyota, Hyundai a BMW tak udržiavajú svoje projekty stále pri živote, aj keď možno iba niekde „v šuflíku“. Niektoré start-upy, ako je Nikola, obhajujú zasa svoje miesto v segmente ťažkej dopravy.

Teraz ale prichádza Hyperion XP-1, aby ukázal svetu a všetkým neveriacim, že vodík je životaschopný aj v segmente superšportov. Tomuto malému trhu aktuálne dominujú elektrické automobily s batériami ako je Lotus Evija, Rimac C_Two, Pininfarina Battista alebo druhá generácie Tesly Roadster.

hyperion xp-1

Hyperion XP-1 je futuristický model s veľmi atypickými tvarmi a všetkými možnými druhmi estetických doplnkov, ktoré priťahujú pozornosť. Zvláštna je aj kombinácia farieb (strieborná, čierna a šedozelená). Dvojmiestny superšport má dvere s nožnicovým otváraním, zatiaľ čo špeciálne karosárske solárne panely lemujú boky auta. Podľa stránky výrobcu ide o čistý FCEV bez batérie, čo je podľa všetkého prvý model na svete.

Aj výkon je pritom veľmi sľubný. Ak sa chce nové vozidlo skutočne zaradiť medzi superšporty, musí spĺňať dve kritériá. Prvým z nich je časové rozhranie na šprinte z 0 – 100 km/hod, ktoré v prípade XP-1 neprekročí 2,2 sekundy. Druhým ortieľom bude samozrejme maximálna rýchlosť, keďže na „voľnom kúsku asfaltu“ by auto malo ísť rýchlosťou maximálne 356 km/hod. Hovorí sa o výkone 1000 konských síl.

K rekordným číslam v oblasti vodíkového pohonu by mohla Hyperionu pomôcť aj jeho vlastná váha. V mnohých prípadoch vybavenie vozidla prispeje k hmotnosti, ktorá má veľmi blízko k dvom tonám, ale to nie je prípad XP-1. Keďže auto váži približne iba jednu tonu, je skutočne ľahké a tak sa výkon rozloží na menšiu váhu. Podvozok je vyrobený zo zmesi uhlíka a titánu, presne tak ako to má Pagani. Vozidlo by malo využívať najmodernejšie technológie na svete od popredných spoločností z oblasti letectva a strojárenstva. NASA nesmie chýbať.

Najzaujímavejší je však sľubovaný dojazd a rýchlosť nabíjania. Jedno natankovanie trvajúce menej ako päť minút by mohlo údajne vystačiť až na 1 635 kilometrov. To vôbec nie je zlé číslo, hlavne keď si ho porovnáme s batériovou konkurenciou. Výroba modelu Hyperion XP-1 sa začne v roku 2022 a dokopy bude vyrobených iba 300 kusov.

Zdroj: Hyperion

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokPorsche postaví na Slovensku novú továreň za milióny
Nasledujúci článokNové auto? Vďaka podvodu slovenských predajcov, môžete získať späť tisíce eur!