Domov Elektromobilita Elektromobily a zima? Toto by ste mali vedieť

Elektromobily a zima? Toto by ste mali vedieť

Stále platí veta, že elektromobily sú v zime menej efektívne. Chladné počasie ovplyvňuje výkon batérie, znižuje dojazd a núti vás nabíjať častejšie. Aj keď elektromobily stále predstavujú minoritu registrácií nových áut, stojí za zmienku sa o tejto téme dojazdu a meniacich sa teplotách dozvedieť viac.

Po celé roky (vďaka silným stimulom) záujem o elektromobily v Nórsku ďaleko prevyšoval všetky ostatné svetové trhy. A to aj napriek extrémnym zimám. Naproti tomu napríklad taká Veľká Británia má relatívne mierne podnebie, takže celoročné jazdenie na elektrickom vozidle by malo byť hračkou. Niektoré firmy, ako napríklad Renault, ponúkajú online kalkulačky, ktoré vám umožnia zistiť, aký dojazd môžete očakávať, keď teploty klesnú. Napríklad, ak jazdíte na modeli Renault Zoe za normálnych podmienok (20 stupňov Celzia, stabilná rýchlosť 50 km/h), Renault počíta, že na plné nabitie prejdete 375 kilometrov.

Klesá teplota, klesá aj dojazd

Ak by teplota klesla len na päť stupňov a vy by ste všade behali so zapnutým kúrením, toto číslo by sa podľa výpočtov Renaultu mohlo scvrknúť na 300 kilometrov. To znamená zníženie dojazdu o 75 kilometrov. Ešte horšie je, keď teplota klesne pod bod mrazu. Pri mínus piatich stupňoch sa Zoe podarí prejsť na nabitie len 244 kilometrov. Je dôležité poznamenať, že čím väčšia je batéria, tým väčší je potenciál straty energie.

Nízke teploty nepriaznivo ovplyvňujú batérie elektrických automobilov, pretože pri ukladaní a uvoľňovaní elektriny sa spoliehajú na chemické reakcie. Lítium-iónové batérie, najbežnejšie články používané v elektrických a hybridných automobiloch, fungujú, keď sa lítiové ióny pohybujú z anódy na katódu. Chlad tento proces spomaľuje a obmedzuje výkon batérie. Výsledkom sa stane dramatická strata použiteľného rozsahu celkovej kapacity batérie.

Vyhrievajte!

Mnohým vodičom však môže stačiť aj 240 kilometrov. Ak máte krátku cestu do práce a môžete svoje auto dobiť v práci alebo doma, prakticky neriešite problém. Môžete si dokonca dovoliť luxus a využiť predprípravu, respektíve vyhrievanie kabíny auta. Rovnako tak zapnete aj rozmrazovanie okien alebo vyhrievanie sedadiel pred ranným odchodom.

To nielenže udrží vás a vašich cestujúcich v komforte, ale môžete tým aj pomôcť vašej batérii. Dá sa tak predísť stratám energie. Čím je batéria teplejšia, tým pravdepodobnejšie funguje čo najlepšie. Autá vybavené prídavným tepelným čerpadlom z tohto dôvodu často dosahujú lepšie výsledky v zime. Ak žijete v oblasti obzvlášť postihnutej chladom, vážne by sme zvážili špecifikáciu tepelného čerpadla ako voliteľného príslušenstva.

baterie-elektromobil

V zime sa pomaly nabíja

Aj keď pri nabíjaní auta v daždi alebo snehu neexistujú žiadne ďalšie nebezpečenstvá, ďalším nepriaznivým účinkom chladu je, že rýchlosť nabíjania z verejných rýchlonabíjačiek môže byť pomalšia. Tesla pripúšťa, že extrémne počasie môže mať za následok zníženie rýchlosti nabíjania na jej staniciach Supercharger.

To isté platí pravdepodobne aj pre ostatné siete. Okrem sledovania predpokladaného dojazdu vášho modelu, počasia a prevládajúcich podmienok na ceste sa však pri jazde s elektrickým autom počas zimných mesiacov nemusíte veľa obávať.

Základ sa nemení

Platí, že elektrické autá majú vyššiu hmotnosť ako ich ekvivalentné benzínové a naftové modely. Zvládnutie šmyku tak potrápi aj skúsenejších. Zdravý rozum velí, že by sme mali všetci jazdiť opatrnejšie v mraze alebo za mokra. A to bez ohľadu na to, či sedíme v elektromobile alebo nie. Akékoľvek nevýhody pri ovládaní sa dajú, samozrejme, trochu zmierniť investíciou do dobrej sady zimných pneumatík. Tie sú pre elektromobil rovnako dôležité ako pre benzínové auto.

Takže áno, aj cez zimu sa dá jazdiť na elektromobile. Nezabudnite na svojom aute vykonávať pravidelnú údržbu. Skontrolujte si minimálne ostrekovače čelného skla, nemrznúcu zmes a tlak v pneumatikách. A jeden bonus na záver. S elektromobilom sa vám aspoň nestane, že namiesto benzínu natankujete do vášho auta naftu. 

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 3 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokMimoriadna udalosť v USA – Honda Accord sa predstavuje v novej generácii
Nasledujúci článokAustral prichádza na slovenský trh. Renault pýta za 1,3 l motor 30 tisíc