Domov Elektromobilita SEVA: Slovensko s infraštruktúrou nabíjacích staníc zaostáva

SEVA: Slovensko s infraštruktúrou nabíjacích staníc zaostáva

Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) zverejnila najnovšiu výročnú správu prinášajúcu pohľad na aktuálny stav a budúci vývoj elektromobility v našej krajine.

Podľa údajov Európskej asociácie výrobcov automobilov (ACEA) tvoril v roku 2022 podiel batériových elektromobilov na celkových registráciách vyše 12% a plug-in hybridných vozidiel takmer 10 %. Počet predaných a registrovaných nových batériových
vozidiel v tejto kategórii prvýkrát prekročil číslo milión. V rebríčku krajín Európskej únie sa Slovensko v adopcii elektrických vozidiel umiestnilo v roku 2022 na poslednom mieste, o čom sme napísali aj samostatný článok. Na základe štatistiky SEVA predstavovali batériové elektromobily v kategórii M1 iba 1,7 % podiel na celkových registráciách nových vozidiel a plug-in hybridné elektromobily dosiahli podiel 2 %. Tento trend pokračuje aj v roku 2023, keď je Slovensko v EÚ na úplnom chvoste v podiele elektromobilov medzi novoregistrovanými osobnými vozidlami. V prvom štvrťroku dosiahol podiel elektromobilov iba 1,8 %. Pre porovnanie s ostatnými krajinami nášho regiónu, podiel registrácií elektromobilov v Česku dosiahol úroveň 2,4 %. v Poľsku 3,3 % a v Maďarsku 5,6 %.

Slováci a Česi majú elektromobily na háku. V ostatných európskych krajinách ich predaj rastie

Na slovenských cestách jazdí 6000 elektromobilov

SEVA odhaduje, že za celý rok 2023 sa na Slovensku zaregistruje okolo 2 800 batériových elektrických vozidiel. Z pohľadu štruktúry predajov sú najdôležitejšími subjektmi v prechode na elektromobilitu najmä právnické osoby a firemné flotily. Podľa štatistík SEVA prestavuje tento segment až 75 % všetkých registrácií s najvyšším podielom v kategórii plug-in hybridných vozidiel. Materiálny podiel viac ako 30 % na registráciách batériových elektrických vozidiel tvorili aj v roku 2022 individuálne dovezené, primárne ojazdené vozidlá. Celkovo ku koncu roka 2022 bolo na slovenských cestách 6 000 batériových elektromobilov, čo znamená podiel 0,4 % zo všetkých vozidiel na Slovensku. SEVA pripomína, že Slovensko v rôznych právnych aktoch akceptovalo viaceré záväzky vrátane cieľa dosiahnuť 15 % podiel nízkoemisných a bezemisných vozidiel na celkovej registrovanej flotile do roku 2025.

Stav nabíjacej infraštruktúry pre elektromobily

Podľa databázy EAFO je dnes v Európe k dispozícii približne 428 000 normálnych nabíjacích bodov (AC) a 52 000 rýchlych bodov (DC). Problémom však je, že vyše 70 % infraštruktúry je v Európe inštalovanej v piatich krajinách – Holandsku, Nemecku, Francúzsku, Veľkej Británii a Taliansku. V rámci rozdelenia nabíjacích výkonov však bude verejná infraštruktúra naďalej poskytovať iba približne 20 % nabíjania a 80 % nabíjaní bude realizovaných na nabíjacích bodoch doma a v administratívnych budovách (súkromné a poloverejné nabíjačky).

SEVA konštatuje, že napriek tomu, že v rámci regiónu strednej a východnej Európy nie je Slovensko výrazne pozadu, rozdiel v počte verejných nabíjacích bodov medzi západoeurópskym a východoeurópskym regiónom je aj u nás veľmi viditeľný. Výrazne chýba v mestách sieť AC staníc pre niekoľkohodinové alebo nočné nabíjanie. Okrem toho tiež úplne absentuje chrbticová sieť ultrarýchleho nabíjania popri diaľniciach, na ktorých by bolo možné nabiť elektromobil približne za 15 – 20 minút. Na Slovensku bolo ku koncu 1. štvrťroka 2023 inštalovaných celkom 1 576 verejných nabíjacích bodov v 657 lokalitách, z toho je 1079 22 kW AC staníc, 389 DC nabíjačiek s výkonom 50 kW, 98 rýchlych 150+ kW DC nabíjačiek a iba 10 350 kW DC nabíjačiek.

Pri súčasnej penetrácii elektrickými vozidlami v Slovenskej republike pomer inštalovaného výkonu všetkých bodov v pomere k počtu elektrických vozidiel vo vozovom parku je u nás dostatočný, keďže ku koncu 1. štvrťroka 2023 je k dispozícii nabíjacích bodov s výkonom viac ako 61 000 kW, no stačilo by aj 7 800 kW. Tento pozitívny stav nie je podľa SEVA zapríčinený extrémne dobrým rozvojom nabíjacej infraštruktúry, ale skôr malým počtom elektromobilov na cestách.

Bariéry trhu s elektromobilmi

Výzvou v adopcii bezemisných vozidiel na Slovensku je fakt, že ak by trh s novými vozidlami mal v roku 2035 prejsť úplne na bezemisné vozidlá, podľa SEVA predikcie rozvoja trhu s elektrickými vozidlami by podiel bezemisných vozidiel na celkových predajoch nových vozidiel na Slovensku mal v období 2030 až 2035 narásť zo 40 % na takmer 100 %. To znamená, že napríklad segment konzervatívnych zákazníkov by mal zmeniť svoj rezervovaný postoj k elektromobilite v priebehu len niekoľkých rokov resp. mesiacov. Rizikom je tak možnosť, že segment konzervatívnych zákazníkov pod tlakom svoj postoj nezmení a naopak vypadne z trhu nových vozidiel. Takýto výpadok môže priniesť zemetrasenie na trhu s vozidlami. Veľmi pravdepodobne preto od roku 2035 príde krátkodobo aj k poklesu trhu o približne 10 – 15 %. To bude mať aj vplyv na výpadok DPH pre štátny rozpočet vo výške niekoľko desiatok miliónov eur.

Za bod zlomu sa považuje podiel 5 % elektromobilov na celkových predajoch nových vozidiel. Za touto hranicou účastníci trhu dostávajú podnety a motivácie, ktoré vedú k jeho pozitívnemu rastu. Veľkosť trhu začína prinášať príležitosti a realistické podnikateľské plány. Z vývoja trhu s elektromobilmi na Slovensku je zjavné, že bez zásadných impulzov táto hranica nebude dosiahnutá ešte niekoľko rokov. Väčšina krajín Európskej únie proaktívne motivuje rast adopcie formou podporných finančných nástrojov. Tieto aspoň čiastočne kompenzujú rozdiel v obstarávacej cene elektrického vozidla a vozidla so spaľovacím motorom, ktorý je približne 30 %, a tak odpovedajú na najväčšiu proklamovanú bariéru.

Bez pomoci štátu to pôjde ťažko

Podľa správy ACEA zo septembra 2022 bola v 19 krajinách EÚ dostupná priama finančná podpora nákupu nízkoemisných vozidiel. Rôzne podmienky na voľnom trhu a existencia podporných nástrojov v ostatných krajinách Európskej únie ovplyvňuje aj Slovensko. Z pohľadu očakávanej zostatkovej hodnoty na Slovensku kúpených elektromobilov má priama finančná podpora dostupná v iných krajinách za následok zníženie jej hodnoty vozidiel na spoločnom trhu EÚ. Vozidlá zakúpené bez finančnej podpory sa potom stanú v budúcnosti nekonkurencieschopnými na sekundárnom trhu.

Celú správu Slovensko a elektromobilita 2023 od SEVA nájdete TU.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJSEVA
Predchádzajúci článokTEST Peugeot 408 PHEV – Urus pre smrteľníkov
Nasledujúci článokBratislava hlási zásadné zmeny v parkovacej politike PAAS