Čaká nás to najteplejšie ročné obdobie. Pre niekoho dôvod na depresie a neustále sťažovanie sa na teplo, pre iného zasa dôvod na to, aby jazdil hore bez.

Jazda kabrioletom je v mnohých smeroch iná. Bez strechy zrazu vnímate omnoho viac okolie, ako v zatvorenej “plechovke”. Práve preto som sa rozhodol venovať spôsobu, ako si dopriať tento zážitok za čo možno najmenšiu sumu. Na začiatok musím povedať, že nepatrím medzi zástancov nafty v autách hore bez, práve preto budem pri výbere uprednostňovať hlavne benzínové motory. No 100 ľudí, 100 chutí.

K tejto téme mám blízko, keďže pred pár rokmi som riešil podobnú dilemu. Nakoniec som sa rozhodol a svoje rozhodnutie neľutujem. 🙂 Pri udávaní orientačných cien sledujem slovenskú automobilovú inzerciu a zámerne vynechávam najlacnejšie pochybné kúsky.

1. Peugeot 306/307

306 (1993 – 2002)

Začnem francúzskou produkciou. Aj keď je možné, že niekto nad Peugeotom ohrnie nos, ja musím uznať, že 306 má šmrnc aj teraz, po takmer 25 rokoch od prvého predstavenia. Za svoj život prešla tromi modernizáciami, ktoré v Peugote nazvali Phase 1 (93 – 97), Phase 2 (97 – 99) a Phase 3 (99 – 02). Práve posledné dve sú podľa môjho názoru elegantnejšie. Pod kapotou ste mohli nájsť len benzínové motory od objemu 1,6 litra s výkonom 66 kW (90 k), cez 1,8 so 16-ventilovou technikou a výkonom 81 kW (112 k) v spojení s manuálnou prevodovkou, respektíve so 74 kW (101 k) so 4-stupňovým automatom. Vrcholom boli dvojlitre s výkonom 97 kW (135 k), a to ako pre 5-stupňový manuál, tak aj pre 4-stupňový automat. Osobne by som volil najsilnejší dvojliter. Najlacnejšie kusy s najslabším motorom začínajú na slovenských inzertných portáloch od 1.190 eur. Za málo peňazí teda zoženiete relatívne veľa muziky. Auto ako také ale, bohužiaľ, pomaly vymiera a na cestách je ich vidieť čoraz menej.

307 (2004 – 2008)

Nástupcom je Peugeot 307, ktorý taktiež prišiel vo verzii hore bez, no v trochu praktickejšom šate s pevnou skladacou strechou. V prvých dvoch rokoch výroby (03 – 05) bol k dispozícii len s benzínovými motormi, konkrétne 1,6 s výkonom 81 kW (110 k) a dvoma dvojlitrami s výkonom 100 kW (136 k) v spojení s manuálnou a automatickou prevodovkou a silnejšou verziou so 130 kW (177 k) exkluzívne len s manuálnou prevodovkou. Po modernizácii v roku 2005 bol slabšiemu dvojlitru zvýšený výkon na 103 kW (140 k) a pribudol aj diesel 2,0 HDi so 6-stupňovým manuálom a výkonom 100 kW (136 k). Verzie pred modernizáciou nepatrili podľa štatistík German Automobile Club medzi tie najspoľahlivejšie, no Francúzi pri facelifte popracovali aj na spoľahlivosti. Obrovskou výhodou je ale pevná skladacia strecha, ktorá umožňuje využívať auto prakticky po celý rok. Problémom je znova jej spoľahlivosť… Osobne by som znova ostal pri benzínovom dvojlitri. Ponuka 307 CC je omnoho lepšia a najlacnejšie kúsky začínajú na cene 3.400 eur.

Cena Peugeot 306 Cabrio: od 1.190 eur.

Cena Peugeot 307 CC: od 3.400 eur.

 

2. BMW radu 3 (E36/E46)

E36 (1993 – 1999)

BMW radu 3 generácie E36. Pre niekoho posledná mechanická trojka od BMW, pre iného zasa predposledné dobré BMW radu 3. Z môjho pohľadu ide o pomerne nevýraznú generáciu radu 3. Predchodcu E30 pozná snáď každý, dokonca aj ten, kto sa o auta príliš nezaujíma. Nástupca E46 je tiež omnoho opozeranejšia, najmä preto, že ich je na cestách stále hojne. No a niekde medzi je šedá myška E36. To však zďaleka neznamená, že je horšia. Pod kapotou ste mohli mať od malého štvorvalca po obrovský šesťvalec nielen vo vrcholnej verzii M3. Základom bola verzia 318i s motorom M43B18 s výkonom 85 kW (115 k) a krúiacim momentom 168 Nm. Bohužiaľ, do kabrioletu sa nedávalo úžasné štvorvalcové iS so 103 kW (140 k) a 181 Nm krútiaceho momentu. Šesťvalcovým základom bolo M50B20, neskôr modernizovaná M52B20 s výkonom 110 kW (150 k) a krútiacim momentom 190 Nm. Do roku 1995 bola k dispozícii aj verzia 325i (M50B25) s výkonom 141 kW (192 k) a krútiacim momentom 245 Nm, ktorú neskôr vystriedala priškrtená 323i s 2,5-litrovým motorom s označením M52B25 s výkonom 125 kW (170 k) a nezmeneným krútiacim momentom. Civilným vrcholom bola verzia 328i. Tá z 2,8-litrového šesťvalca s  označením M52B28 dolovala 142 kW (193 k) a 280 Nm krútiaceho momentu. Motory bolo možné spárovať s 5-stupňovou manuálnou a 4-stupňovou automatickou prevodovkou, neskôr aj s 5-stupňovým automatom. Vrcholom bola verzia M3, tá sa ale do rozpočtu 5-tisíc eur bohužiaľ nezmestí.

Okrem klasického kabria radu 3 BMW ponúkalo aj roadster Z3 s kódovým označením E36/7. Ten sa však rovnako nezmestí do nášho rozpočtu.

Najväčším problémom starých BMW je všadeprítomná hrdza. Technika pochádza ešte z dôb, kedy sa robili kvalitné veci. Problémom môže byť spotreba oleja v dôsledku opotrebenia tesnení, alebo v najhoršom prípade prasknutej hlavy motora, ak sa predchádzajúci majiteľ(ia) o auto nestaral a nakladal mu pravidelne za studena.

E46 (1999 – 2006)

Štvrtá generácia radu 3 dostala v BMW kódové označenie E46. V prvej fáze života sa ponúkala výhradne s benzínovými motormi. Od najslabšej štvorvalcovej 318i s výkonom 105 kW (143 k), cez šesťvalec 320i s objemom 2,2 litra a výkonom 125 kW (170 k), verziu 323i s objemom 2,5 litra a rovnakým výkonom, verziu 325i s výkonom 141 kW (192 k), verziu 328i s výkonom 142 kW (193 k) až po vrchol v podobe 330i s výkonom 170 kW (231 k). Samozrejme, motory sa postupne nahrádzali a v takejto podobe neboli v ponuke simultánne. Po facelifte sa kabrio ponúkalo aj s naftovým štvorvalcovým motorom, konkrétne vo verzii 320d s výkonom 110 kW (150 k), a v posledných rokoch výroby aj s väčším šesťvalcom 330d s výkonom 150 kW (204 k). Všetky motory okrem 330d bolo možné kombinovať ako s 5-, respektíve 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, tak aj s 5-stupňovým automatom.

V oboch prípadoch by som volil aspoň základné šesťvalce, k hore bez BMW jednoducho štvorvalce nepatria. 🙂

Cena BMW E36 Cabrio: od 2.500 eur.

Cena BMW E46 Cabrio: od 4.000 eur.

 

3. Audi A4 (B6)

Teraz sa pozrime na nemecký prémiový kabriolet z trochu iného uhla pohľadu. Konkrétne na Audi A4 generácie B6 s predným pohonom, respektíve pohonom Quattro. A4 B6 Cabrio sa vyárbalo od roku 2002 do roku 2006. Audi k tomuto modelu ponúklo celkovo 4 benzínové a 1 naftový motor. Okrem toho bola k dispozícii vrcholná verzia S4. Ponuka začínala na skvelom 1,8-litrovom turbomotore s výkonom 120 kW (163 k), ktorý bol k dispozícii buď s predným pohonom, alebo s pohonom quattro. Pokračoval motor atmosférický dvojliter s výkonom 100 kW (136 k). Ten bolo možné kombinovať iba s predtným pohonom. Pokračovali atmosférické vidlicové šesťvalce s objemom 2,4 litra s výkonom 125 kW (170 k) a vrchol tvoril trojliter s výkonom 162 kW (220 k). S4 verziu poháňal vidlicový osemvalec s objemom 4,2 litra a výkonom 253 kW (344 k). Audi myslelo aj na fanúšikov nafty, a to konkrétne šesťvalcom 2,5 TDI s výkonom 120 kW (163 k). K dispozícii boli ako manuálne, tak automatické prevodovky Tiptronic či bezstupňový Multitronic. Poslednej menovanej prevodovke by som radil vyhnúť sa oblúkom. V ideálnom prípade by som volil buď 1,8 T, alebo 3,0 V6. Samozrejme, do nášho 5-tisícového limitu toho veľa na výber nie je.

Cena Audi A4 Cabrio: od 4.500 eur.

 

4. Mercedes SLK (R170)

Nemeckú prémiovú trojicu uzatvára Mercedes, konkrétne svojim roadsterom s označením SLK v generácii R170. Prvá generácia radu SLK sa vyrábala od roku 1996 do roku 2004. K dispozícii boli výhradne benzínové motory s objemom od 2,0 litra po vrcholný 3,2 liter. Prevodovky boli k dispozícii 5- a 6-stupňové manuálne, ako aj automatický 5G-Tronic. Ale poďme pekne po poriadku. Základom bola verzia SLK200 s dvojlitrovým štvorvalcom (M111.946), ktorý ponúkal 100 kW (136 k) výkonu a 190 Nm krútiaceho momentu. Ľahký roadster s ním vystrelil na stovku za 8,9 sekundy. A to sme len na začiatku motorového spektra. V Mercedese si ale povedali, že by nebolo zlé pridať k malému motoru prepĺňanie. Tak vznikla verzia SLK 200 Kompressor (M111.943) s výkonom 141 kW (192 k) a krútiacim momentom 270 Nm. Na stovke bol za 7,4 sekundy. Po modernizácii v roku 2000 jej bol priškrtený výkon na 120 kW (161 k), čo viedlo k zhoršeniu zrýchlenia na stovku o pol sekundy. Nasleduje SLK230 Kompressor (M111.973) s 2,3-litrovým prepĺňaným štvorvalcom, ktorý dosahoval 142 kW (193 k) a krútiaci moment 280 Nm. To mu stačilo na šprint na stovku za 7,1 sekundy. V tomto prípade Mercedes využil modernizáciu na nárast výkonu na 145 kW (197 k) a 310 Nm. To znamená zlepšenie zrýchlenia o 0,2 sekundy. Civilným vrcholom bola od roku 2000 verzia SLK320 s 3,2-litrovým vidlicovým šesťvalcom s kódovým označením M112 E32. Ten dosahoval 160 kW (218 k) a 310 Nm. Vďaka nemu šprintoval malý Mercedes na stovku za 6,6 sekundy. Absolútnym vrcholom bola verzia SLK32 AMG. Tá mala rovnaký motor ako SLK320, no bol obohatený o kompresor. To vyústilo do výkonu 260 kW (354 k), krútiaceho momentu 450 Nm a zrýchlenia na stovku za 4,8 sekundy. A to už sú slušné parametre.

Cena Mercedes SLK: od 3.900 eur.

 

5. Mazda MX-5 (NA/NB)

MX-5 NA (1989 – 1997)

Je to športové auto? Alebo je to nákupná taška pre miestneho kaderníka? Nech je váš názor akýkoľvek, ja osobne zbožňujem “Miatu”, preto na tomto zozname nemôže chýbať. A hneď vo dvoch generáciách. V roztomilej NA s úžasnými vyklápacími prednými svetlami a v mierne uhladenejšej NB. Ponúkala sa s benzínovou atmosférickou 1,6-kou (86 kW/116 k, po modernizácii v roku 1994 už len 66 kW/90 k) alebo silnejšou 1,8 (98 kW/131 k, po modernizácii +1 kW :)). Spojená bola pre európsky trh výhradne s 5-stupňovým manuálom, v zámorí, vo Veľkej Británii a na iných vybraných trhoch aj so 4-stupňovým automatom. So silnejším motorom dokázala malá Mazda vyšprintovať na 100vku za 8,3 sekundy a dosiahnuť neuveriteľných 203 km/h.

Dnes už má status kultového auta a nájsť zachovalú NA v dobrom stave je takmer nadľudský výkon. Ak sa vám to ale podarí, odmení sa vám spoľahlivosťou a úžasnými jazdnými vlastnosťami pripomínajúcimi motokáru. Je to jedno z tých áut, v ktorých nemusíte ísť vysoko nad povolenú maximálnu rýchlosť, aby ste mali pocit, že idete skutočne rýchlo.

Pri výbere môjho auta hore bez som sa nakoniec rozhodol pre praktickosť v podobe štyroch miest v BMW E36.

MX-5 NB (1998 – 2005)

Po megaúspešnej prvej generácii prišla v roku 1998 na rad druhá s názvom NB. Japonci v podstate pokračovali v úspešnom recepte. Ponuka motorov sa príliš neodlišovala. Základom pred modernizáciou v roku 2001 bola benzínová 1,6ka s výkonom 81 kW (108 k) a 134 Nm a výkonnejšia 1,8 dosahovala výkon rovných 100 kW (136 k) a 161 Nm. Po modernizácii sa výkon motorov zvýšil naozaj len mierne, a to konkrétne slabšej 1,6ke pridali jeden celý kilowatt a silnejšej 1,8ke rovno 9 kW. Okrem toho dostala do vienka aj variabilné časovanie ventilov. Ja mám v tomto prípade vo výbere jasno. Prvá generácia MX-5 s najsilnejším motorom ostáva nateraz nesplneným snom.

Cena Mazda MX-5 (NA): cca od 3.500 eur.

CenaMazda MX-5 (NB): od 3.500 eur.

 

6. Fiat Barchetta (Type 183)

Pomaly sa dostávame na koniec rebríčka. Tentokrát zavítame do slnečného Talianska, konkrétne do stajne Fiatu. Barchetta vychádzala z Punta prvej generácie a vyrábala sa v rokoch 1995 – 2005. Výber motora je značne zjednodušený – loďka (čo v preklade znamená Barchetta) sa ponúkala iba s  jediným motorom. 1,8-litrový štvorvalec spojený s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou ponúkal výkon 96 kW (131 k), ktorý s ľahkým kamrioletom vážiacim len niečo cez 1.000 kg dokázal slušne zatočiť. Zrýchlenie na stovku trvalo 8,9 seundy a maximálka bola 200 km/h. Barchetta prešla v roku 2003 modernizáciou, čo znamená v podstate len zmenu optických detailov. Problémom vozidla je zatekanie medzi strechou a rámom čelného skla a nie príliš precízne doliehanie okien.

Cena Fiat Barchetta: od 3.000 eur.

 

7. Volkswagen Golf (Mk3/Mk4)

Posledný kandidát na kabriolet znova pochádza z Nemecka, no tentokrát z dielne Volkswagenu. Konkrétne pôjde o Golf v 3., respektíve 4. generácii. Rozdiel bol v podstate iba v prednej časti, inak boli vozidlá rovnaké, dokonca aj v interiéri (okrem volantu). Okrem toho sa zmeny udiali aj pod kapotou. Tretia generácia sa vyrábala od roku 1993 do roku 1999, štvrtá pokračovala do roku 2004. K dispozícii boli benzínové 1,6 s výkonom 74 kW (101 k)1,8 s výkonom 55 kW (75 k) a 66 kW (90 k) v tretej generácii, resp a benzínovým vrcholom bol dvojliter s výkonom 85 kW (116 k). Na druhej strane bola naftová 1,9 TDI s výkonom 66 kW (90 k) alebo 81 kW (110 k) v štvrtej generácii. Golf cabriolet neohuroval žiarivými výkonovými parametrami, a preto sa často stáva terčom zástavby skvelého VR6 motora. Škoda, že u nás takáto prestavba nie je legalizovateľná.

Cena Volkswagen Golf Cabrio (Mk3): od 1.500 eur.

Cena Volkswagen Golf Cabrio (Mk4): od 3.000 eur.

Zdroje: autobazar.eu | startstop.sk

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!