V minulej časti som sa venoval vrcholu automobilizmu – motorom V12 (ak nerátame naozaj exotické a raritné šestnásťvalce). Dnes sa ale pozrieme na zúbok omnoho charizmatickejším motorom.

Ekonomická samovražda, alebo znova len snaha splniť si sen? 10-valcové motory už dnes patria medzi vyhynutý druh. Jedným z posledných mohykánov v tejto oblasti je Audi so svojou R8, no podľa posledných správ ani v tomto superšporte V10 nebude mať dlhú životnosť. Ostáva nám len dúfať, že Lamborghini zachová V10 v Huracáne. Pripomeňme si spolu jednu dnes už takmer zabudnutú éru v modernej automobilovej histórii. To sú tie najlacnejšie V10, aké sa dnes dajú kúpiť.

1. BMW M5 (E60/61)

Keď som v nadpise spomínal auto s DNA Formuly 1, mal som na mysli predovšetkým dvojičky M5/M6 z Mníchova. Poháňa ich totiž V10 spojená so 7-stupňovou sekvenčnou prevodovkou SMG III vyvinutá v rámci programu BMW Sauber Formula One. M5 bola prvým produkčným sedanom na svete, ktorý využíval konštrukciu desaťvalca. 5,0-litrový desaťvalec s kódovým označením S85B50 ponúkal výkon 507 koní a krútiaci moment 520 Nm a vystrelil sedan na stovku za 4,7 sekundy.

Najsmutnejšou stránkou BMW M5 v generácii E60 bola spoľahlivosť motora. Podľa britskej poisťovne chodí s týmto motorom ročne navštíviť servis štvrtina majiteľov. Za všetky problémy spomeniem nadmerné opotrebovanie ojničných ložísk (ktorých výmena sa odporúča každých 80-tisíc kilometrov, aby nedošlo k vážnejšiemu problému) či pravidelné repasovanie VANOSu.

Zároveň išlo o jedinú generáciu M5, ktorá sa vyrábala aj v praktickej verzii Touring a tiež o poslednú M5 s atmosférickým motorom. Počas 5-ročnej produkcie bolo vyrobených celkovo 20.548 sedanov a len niečo cez 1.000 kombíkov.

Cena: od 16.400 eur.

 

2. BMW M6 (E63/64)

Druhá generácia slávneho radu 6. Chris Bangle sa svojim dizajnovým počinom postaral o polarizáciu spoločnosti: jedni ju milovali, iní zasa nenávideli. EMko zdieľalo rovnaké pohonné ústrojenstvo ako M5, teda 5,0-litrovú V10 spojenú so 7-stupňovou jednospojkovou automatickou prevodovkou SMG. K dispozícii bol v oboch prípadoch aj manuál, no trochu nelogicky iba v Spojených štátoch.  M6 sa vyrábala v dvoch karosárskych variantoch: v elegantnom kupé a v zaujímavej otvorenej verzii bez strechy. Vďaka mierne nižšej váhe oproti M5 dokázalo kupé dosiahnuť stovku o 0,1 sekundy skôr. Perlička na záver: s M6 V10 kedysi driftoval aj slovenský driftér Noro Kováčik. 🙂

Cena: od 18.900 eur.

 

3. Audi RS6 (C6)

Audi RS6 ma vždy fascinovalo. A vlastne aj civilná A6, či zdvihnutý Allroad. Už od prvej generácie. Ale práve RS6 C6 je podľa môjho názoru vrchol celého modelového radu. Iba tá totiž ponúka monštruózny dvoma turbami prepĺňaný desaťvalec s objemom 5 litrov. Aj generácia pred C6, aj generácia po C6 využívali biturbo osemvalce. Motor V10 dosahoval maximálny výkon 579 koní a krútiaci moment 650 Nm. Spárovaný bol s automatickou 6-stupňovou prevodovkou od firmy ZF, ktorú v Audi nazývajú Tiptronic. Samozrejmosťou je aj stály pohon všetkých kolies Quattro. Vďaka týmto parametrom dokázala RS6 Avant vyšprintovať na stovku za 4,6 sekundy.

Spočiatku bola RS6 k dispozícii len ako rodinný Avant, neskôr, po facelifte, k nej pribudol aj sedan. Že išlo o desaťvalec indikovalo 10 LED diód v dennom svietení v predných svetlách. Zaujímavý detail, no obávam sa, že málokto stihol LEDky zrátať. 🙂

Cena: od 18.000 eur.

 

4. Audi S6 (C6)

V Audi mali v tých časoch viacero šialených nápadov. Jedným z nich bol aj nápad vložiť motor zo superšportu do limuzíny vyššej strednej triedy, respektíve rodinného kombíka. Výsledkom bol medzistupeň medzi civilnou A6 s relatívne obyčajnými motormi (ak sa tak napríklad 4,2 FSI dá nazvať) a brutálnou RS6 s motorom 5,0 TFSI. Paradoxne, S6 mala objem až 5,2 litra, no kvôli absencii prepĺňania dosahovala výkon 435 konských síl a krútiaci moment 540 Nm. Na prenos výkonu a krútiaceho momentu používala tiež pohon všetkých kolies Quattro a rovnaký 6-stupňový automat.

Skvelý desaťvalec ostal v strednej triede do roku 2011. V dnešnej dobe downsizingu a honbou za emisnými limitmi je len veľmi ťažké si predstaviť niečo podobné. Našťastie, v dobe, kedy to ešte bolo možné, prišlo (nielen) Audi s niečim takýmto.

Cena: od 8.600 eur.

 

5. Audi S8 (D3)

A do tretice šialený nápad od inžinierov z Audi. Tentokrát sa rozhodli dať ten istý motor (naladený na mierne vyšší výkon) do luxusnej manažérskej limuzíny. Výsledkom bolo zrýchlenie takmer dvojtonového luxusného auta na 100 kilometrov z ahodinu len za 5,1 sekundy. Vďaku za to nieslo znova 5,2-litrové FSI, no tentokrát s výkonom 450 koní a krútiacim momentom 540 Nm.

Mimochodom, rovnaký motor montovali okrem S6 a S8 aj do superšportu R8 a Lamborghini Gallardo. V R8 bol naladený na 525 konských síl a 530 Nm krútiaceho momentu. Gallardo s týmto motorom produkovalo dokonca 560 koní a 540 Nm.

Cena: od 11.500 eur.

 

6. Volkswagen Touareg V10 TDI

A najlacnejším autom v tomto rebríčku je… Nuž, nie je to ani športové auto, ani športová limuzína a ani športový kombík. Dokonca to nie je ani benzín. Je to Touareg vo vrcholnej dieselovej motorizácii 5,0 V10 TDI. Avšak je to desaťvalec a teda spĺňa podmienku, aby sa mohol dostať do tohto rebríčka. Vyrábal sa od roku 2002 do roku 2010 a ponúkal 313 konských síl spolu so 750 Nm krútiaceho momentu. Spätý bol výhradne so 6-stupňovým Tiptronicom. V poslednom roku dostal verziu s názvom R50 (podľa zdvihového objemu), ktorá posilnila na 349 konských síl a 850 Nm, vďaka ktorým sa mohutné auto dostalo na stovku za 6,7 sekundy. Touareg V10 TDI sa preslávil najmä videom, v ktorom ťahá Beoing 747.

Cena: od 2.900 eur (kúsok so 644.000 km!).

 

7. Volkswagen Phaeton V10 TDI

Aj posledný a súčasne druhý najlacnejší adept pochádza z nemeckého koncernu. Phaeton V10 TDI poháňal rovnaký 5,0-litrový motor s výkonom 313 konských síl a krútiacim momentom 750 Nm. Limuzína s ním vyštartovala na stovku za 6,9 sekundy a maximálna rýchlosť bola limitovaná na 250 km/h. Problémom týchto motorov je údržba. Keďže ide o skutočne veľký motor, je ním zaprataná v podstate celá predná časť oboch vozidiel. Práve preto je potrebné motor vybrať von z auta už pri bežných servisných úkonoch. To, samozrejme, rapídne zvyšuje celkové servisné náklady. Je ale zaujímavé, že oba Volkswageny figurujú aj v predchádzajúcom rebríčku o najlacnejších V12. 🙂

Cena: od 3.500 eur.

 

Bonus: Dodge RAM SRT-10

Ako bonus uvádzam jednu exotiku spoza veľkej mláky. Podľa môjho názoru ide o najšialenejšie auto na tomto zozname. A dôvod? 8,3-litrová V10 pôvodom z brutálneho Dodge Viper (pôvodne som zvažoval zaradiť do zoznamu aj Viper, no ten s cenovkou od 38.000 eur nepatrí medzi najlacnejšie V10) v pick-up karosérii. 507 koní a 712 Nm prenášala na zadné kolesá buď 6-stupňová manuálna, alebo 4-stupňová automatická prevodovka. Vďaka tejto kombinácii vyštartoval 2,3 tony vážiaci pick-up na stovku len za 5 sekúnd (v prípade Single Cab). Štvordverová verzia vážila približne o 200 kilogramov viac, čo sa odzrkadlilo v horšom zrýchlení o 0,5 sekundy. Zaujímavosťou je potreba podľa normy EPA. Tá v meste dosahuje približne 26 litrov. A to je posledný dôvod, prečo ide o najšialenejšie auto v rebríčku. 🙂

Cena: od 22.000 eur.

To boli tie najlacnejšie V10 na trhu. Vybrali by ste si? 🙂

Zdroje: mobile.destartstop.sk