
Sedany so stovkami koní sú špecifickým javom v automobilovom svete. Väčšina z nich vyzerá nenápadne a svoj potenciál odhaľujú len zvukom vychádzajúcim z výfukov, ktorý dáva tušiť, že pod kapotou sa skrýva niečo mimoriadne.
Bentley Continental Flying Spur Speed
Názov dlhý ako samo 5,2-metrové auto a nekonečný ako prúdiaca sila z dvakrát preplňovaného dvanásťvalca s objemom 6,0 litra. Táto kombinácia určite nie je vhodná pre britského kráľa a z jazdnej dynamiky 2440 kilogramov vážiaceho prepychového sedanu by sa zatočila hlava aj oveľa mladším jedincom. Karbón-keramické brzdy vpredu s priemerom 420 mm a vzadu s priemerom 356 mm boli v čase uvedenia auta na trh najväčšie, aké kedy boli namontované do sériového auta. Talianski zbohatlíci si objednávali rovno jednu sadu navyše a svojim hosťom na nich servírovali pizzu.

Šesťstupňová automatická prevodovka má čo robiť, aby fyzicky udržala 610 koní na predpísaných pastvinách a aby jej 750 Nm krútiaceho momentu neprerástlo príliš cez hlavu. Keď sa táto masa luxusného dreva a kože s priestorom malého tanečného parketu a zabudovanej diskoaparatúry s výkonom 1100 W a 15 reproduktormi rozhýbe na stovku za 4,8 sekundy, do krížiku ho nezameria James Bond ani Robin Hood. A aj keby, pri maximálnej rýchlosti 322 km/h sa ešte stále môžete pokúsiť ujsť aj vystrelenej guľke… A to sa za 40-tisíc oplatí, nie?
Cadillac CTS-V
V našom prehľade nesmie chýbať ani zástupca surovej a syrovej americkej sily. Čo sa stalo, keď priamo továreň namontovala motor z Corvetty ZR1 do hranatého manažérskeho sedanu? Vznikol Cadillac CTS-V a skvelé náradie pre obľúbenú americkú disciplínu v šprinte na štvrť míle. Keď budete počuť ryk preplňovaného osemvalca s objemom 6,2 litra, na skromný priestor v kabíne úplne zabudnete. Cadillac navyše zahanbil väčšinu európskej konkurencie, keď dovolil k šesťstupňovému automatu Hydramatic alternatívne objednať šesťstupňový manuál. Ten je, mimochodom, k dispozícii do dnešných čias.

Aj keď 746 Nm a 550 koní môže mať vyššiu spotrebu spojok ako benzínu, od Američanov sa podobný prístup k superšportovému sedanu neočakával. Keď k tomu pripočítame nahradenie drevených obkladacích panelov karbónom, brzdy Brembo, pneumatiky Michelin Pilot Sport, elektromagnetické tlmiče a športové anatomické sedačky Recaro, zbytok konkurencie môže odísť z bojiska s dlhým nosom a odretým nárazníkom. Keďže v Európe ich nejazdí veľa, na pomery silných sedanov si drží cenu. Pripravte si okolo 35-tisíc eur.
Maserati Quattroporte Sport GT S
Najkrajší a najpôvabnejší supersedan klame telom. Ako mladá mačička sa k vám môže po nociach túliť a plniť každé prianie, až sa napokon ráno zobudíte a na mieste domáceho kina sa na vás bude usmievať usadajúci prach. Quattroporte toho dokáže na ceste viac ako dáva svojim zjavom najavo a ani elektronika si pri neopatrnom zaobchádzaní nemusí poradiť so stádom 440 koní a 490 Nm. K vidlicovému 4,7-litrovému osemvalcu pribudli do partie prepracovaný výfukový systém, nové pružiny, nové tlmiče, nové zavesenie kolies a aby tých noviniek nebolo málo, nové sú aj extrémne silné brzdy Brembo.

Rozsiahle drevené obloženie interiéru nahradil karbón a šesťstupňový automat s možnosťou radenia pádlami pod volantom dostal novú mapu radenia. To sú zásadné zmeny oproti klasickému Quattroporte, ktoré je o pol sekundy pomalšie. GT S zrýchli na stovku za 5,1 sekundy a na autobahne vysmeje najvyššou rýchlosťou 285 km/h všetkých Nemcov, pretože na Apeninskom polostrove sa obmedzovač rýchlosti jednoducho nenosí.