Určite ste počuli vtip, že najhoršie autá sa začínajú na F: Ford, Fiat a francúzske. No tento stereotyp sa možno až príliš zakorenil v mysliach petrolheadov. My sme tu na to, aby sme okrem iného aj tieto stereotypy rúcali. Tu je 10 dôkazov, že aj Francúzi dokážu spraviť poriadne auto.

Áno, v súčasnej dobe, kedy už väčšina automobiliek prestala ponúkať autá čisto len na zábavu za volantom, môže byť ťažké tomu uveriť. No aj napriek tomu sa ešte v súčasnosti nájde zopár posledných mohykánov. Avšak čo ak sa pozrieme do minulosti? Francúzi majú za sebou množstvo zaujímavých áut, ktoré rozhodne stoja za našu pozornosť.

Alpine A110

Originál sa vyrábal od roku 1961 do roku 1977. Len 706 kilogramov ľahké športové vozítko si prešlo hneď niekoľkými modernizáciami. Spočiatku sa Alpine A110 ponúkalo s 1,1-litrovým štvorvalcom s výkonom 71 kW (95 k), neskôr stúpol objem o 0,1 litra a neskôr ešte o 0,1 litra. Vrcholom bola Alpine A110 1600 SI produkovaná od roku 1973 do roku 1975 s 1,6kou s výkonom 103 kW (140 k).

Nástupca bol predstavený presne 40 rokov po ukončení originálu. Novodobú, 1103 kilogramov vážiacu A110-ku poháňa 1,8-litrový turbo štvorvalec s výkonom 185 kW (252 koní) spojený so 7-stupňovým automatom. A pohon ide na zadnú nápravu.

Renault Mégane R.S.

Športový Mégane patrí v každej generácii k tomu najlepšiemu, čo Renault produkuje. Prvý Mégane RS (zhodou okolností Mégane druhej generácie) prišiel v roku 2004 a z dvojlitrového turbobenzínu ponúkal 165 kW (225 koní), neskôr 170 kW (230 k). V ďalšej generácii to bolo štandardne rovných 250 koní, no potom prišli verzie Trophy naladené na 202 kW (275 k). V aktuálnej generácii ponúka Mégane R.S. 280 koní a vo verzii Trophy rovné tri stovky. No nie je to výkon, kvôli čomu je Mégane R.S. takým výnimočným autom. Je to hlavne perfektný podvozok ladený divíziou Renault Sport.

Renault Clio V6

Raritný hothatch z dôb, kedy sa ešte nepozeralo na emisie. Maličké mestské Clio, ktoré dostalo trojlitrový vidlicový šesťvalec pôvodom z Laguny s výkonom 169 kW (230 k) sa vyrábalo v rokoch 2001 až 2005. V roku 2003 prešlo Clio V6 faceliftom s označením Phase 2, vďaka ktorému poskočil výkon na 188 kW (255 koní). Clio V6 sa tak v tom čase stalo najvýkonnejším hothatchom. Na päty mu dýchala Alfa 147 GTA s výkonom 184 kW (250 k) a Leon Cupra R naladený na 165 kW (225 k). Dokonca aj Jeremy Clarkson vyhlásil, že Clio V6 patrí medzi jeho top 10 áut.

Bugatti Veyron/Chiron

Málokomu zrejme treba predstavovať Bugatti a jeho počiny v tomto tisícročí. Konkrétne ide o rekordný Veyron s výkonom 1000 a 1 kôň, či aktuálny nástupca Chiron, ktorý má koní hneď 1500. Áno, značku Bugatti vlastní koncern VW, no nič to nemení na tom, že je francúzska. 🙂

Peugeot 205 GTi/T16

Ďalší z predstaviteľov nezabudnuteľných hothatchov je Peugeot 205 GTi. Ten mal na výber benzínové štvorvalce s objemom 1,6 a výkonom 77 kW (105 k), resp 85 kW (115 k) a silnejší s objemom 1,9 litra naladený na 94 kW (128 k), respektíve neskôr s katalyzátorom na 90 kW (122 k). Mimochodom, kabrio verzia bola označovaná ako CTi.

Kapitolou samou o sebe je 205 Turbo 16. Vyrobených 200 kusov, motor hneď za prednými sedadlami a pohon všetkých kolies. Tak sa dá charakterizovať homologizovaná verzia špeciálu Skupiny B. A výkon? Oturbená 1,8-mička produkovala rovných 200 koní (147 kW), čo je však menej ako polovička výkonu špeciálu Skupiny B.

Peugeot 405 T16

Peugeot vyrábal v 80-tych a 90-tych rokoch viac zaujímavých áut. Ďalším v poradí je 405 vo vzácnej verzii T16. Poháňal ho dvojlitrový turbomotor s výkonom 147 kW (200 k), no už v roku 1993 prišiel Peugeot s overboostom. Ten na 45 sekúnd zvýšil výkon o ďalších 20 koní. A nesmieme zabudnúť na pohon všetkých kolies. Celkovo bolo vyrobených len niečo cez tisíc kusov. Len pre zaujímavosť, pohonné ústrojenstvo 405 T16 tvorilo základ pre úspešný 206 WRC. Sleeper ako sa patrí.

Citroen 2CV

Áno, aj takzvaná kačena sa dostala do rebríčka. Vývoj typu 2CV začal tesne pred druhou svetovou vojnou a vyrábal sa neskutočných 42 rokov: od roku 1948 do roku 1990. Jeho pôvodným poslaním bolo “previezť štyroch vidiečanov, vrece zemiakov a košík s vajíčkami cez zorané pole na trh rýchlosťou 60 kilometrov za hodinu tak, aby sa nerozbilo ani jedno vajce”. A to je dôvod, prečo sa Citroen 2CV tak extrémne nakláňal v zákrutách. 🙂

Citroen DS

Keď sme pri Citroene, nesmieme zabudnúť ani na model DS. Francúzske auto vyššej strednej triedy sa vyrábalo dlhých 20 rokov: od roku 1955 do roku 1975 bolo vyrobených takmer 1,5 milióna kusov. Málokto však vie, že Model DS má titul najkrajšieho auta 20. storočia od magazínu Classic and Sports Car. Citroen DS však patrí aj medzi tie najrevolučnejšie autá minulého storočia. Dôvodom je hydropneumatické pruženie na oboch nápravách či natáčacie predné svetlomety (v roku 1967!).

Renault 5 Turbo

A znova hothatch. A znova Renault. Tentokrát sa ale pozrieme do dávnejšej minulosti, konkrétne medzi roky 1980 až 1985. V tom čase vyrobil francúzsky Renault niečo cez 3 a pol tisíc kusov modelu 5 s prívlastkom turbo. Ten z 1,4-litrového štvorvalca poskytoval štandardne 118 kW (160 k) a 221 Nm. Tieto hodnoty dokázali s 970 kg vážiacim autom slušne pozametať.

Renault Safrane Biturbo

A posledným dôkazom, že v 80-tych a 90-tych rokoch prichádzali Francúzi s naozaj zaujímavými autami, je Renault Safrane Bitrubo. Už aj štandardný model je verný svojmu názvu a na cestách je dnes praktický nemožné ho stretnúť. Nehovoriac o vrcholnej verzii s nálepkou Biturbo. Poháňal ju dvoma turbami prepĺňaný vidlicový šesťvalec s objemom 3 litre, ktorý produkoval 193 kW (260 k). Celkovo bolo predaných asi 806 kusov.

Zdroje: Wheelsage | startstop.sk

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!