Vyrobených bolo približne 20 000 kusov. Nie je to veľa, no vďaka modelu Popular sa mladoboleslavská automobilka Škoda dostala do centra automobilového diania.

V roku 1933 bol spustený závod Mladá Boleslav – ASAP (Akciová Spoločnosť pre Automobilový Priemysel) pre Škodu na výrobu malého lacného vozidla s označením Škoda 420 Standard (neskôr Popular). Škoda týmto model takpovediac odkopírovala model Tatry a použila päťdverový rám s výklopnými polonápravami.

V strede bol uskladnený tunel s kardanom, na ktorom boli dva priečne nosníky pre uchytenie karosérie. Motor bol ukrytý vpredu a prevodovka spolu s kardanom vzadu. Tohto konceptu uloženia sa Škoda držala až do konca 50-tych rokov, kedy začali naši západní susedia pracovať na vývoji Škody 1000 MB, ktorá mala motor uložený vzadu a samonosnú karosériu.

Keď uviedla na trh Škoda tento model, ihneď zaujali tretie miesto na tuzemskom trhu. Práve Škoda 420 spĺňala požiadavky trhu a po svetovej hospodárskej kríze bol záujem naozaj veľký. Vďaka Popularu sa Škoda dostala na vrchol v predajnosti. Škoda 420 Standard sa však vyrábala iba v rokoch 1933 a 1934 a vzniklo 421 kusov. Litrový štvorvalec mal chladenie vodou a výkon 20 koní. Aj so štyrmi osobami na palube ste mohli ísť rýchlosťou 85 km/h.

Písal sa rok 1934. Vtedy prišiel nový model, Škoda 418. Tento model bol síce menší a mal motor s objemom 0,9 litra a výkon 18 koní, no bol zväčša chápaný ako úžitkové vozidlo, teda ako malý nákladiak. Vzniklo iba 200 kusov.

V rovnakom roku však došiel aj model Popular. Pod kapotou bol znova osadený 1,0-litrový motor, no s výkonom 22 koní. Dostal zosilnený podvozok a za príplatok sa dozadu namontoval aj diferenciál. Karoséria sa taktiež montovala obvyklým spôsobom – na drevený skelet sa priskrutkovali plechy. Za tri roky existencie vzniklo 4 220 kusov Škody 420 Popular. Dvadsať z nich bolo celohliníkových v karosárskom prevedení kupé (typ 908) s hydraulickými brzdami (ostatné mali lankom ovládané brzdenie).

Špeciálnym modelom Škoda Popular Monte Carlo jazdil aj známy československý futbalový brankár František Plánička. Vozidiel tejto úpravy bolo vyrobených údajne iba 72 kusov. Prepracovanejšia karoséria v sebe ukrývala motor z väčšieho Rapidu, ktorý mal objem 1,4 litra a výkon 36 koní. Najrýchlejšie exempláre dokázali ísť rýchlosťou až 135 km/h.

V roku 1937 sa Škoda Popular dočkala rozsiahlej modernizácie. Štvorvalec s objemom jeden liter dostal nové rozvody značky OHV a pohonný agregát poskytoval výkon 27 koní. Výrazne sa zmenil aj dizajn, kde sa reflektory zapustili do blatníkov a rezerva putovala do kufrovej časti. V období od 1937 – 1937 bolo vyrobených cez 5 500 kusov.

Škoda Popular 1100 OHV, alebo typ 927, došiel na trh v roku 1938. Motoru zvýšili objem na 1,1 litra a výkon na 30 koní. Taktiež klesla spotreba paliva na 8,5 l na 100 km. Výroba tohto modelu bola obnovená aj po druhej svetovej vojne v roku 1946, kedy sa vyrobilo celkom 6 600 áut.

Za zmienku stojí aj typ 937, alebo inak povedané Škoda Popular 995 „Liduška“. Išlo o najlacnejší model verzie Popular. Pochádzal z modelov 916 a 917, ktoré sa vyrábali v rokoch 1934 – 1937. Mal iba zväčšenú karosériu. Disponoval iba mechanickými brzdami a nemal diferenciál.

Popular sa prestal vyrábať v roku 1946 a bol nahradený modelom Škoda 1101, ktorému sa ľudovo hovorilo Tudor. Ak by sme mali Škodu Popular priradiť k nejakému vozidlu z dnešnej doby, nevystihoval by ho žiadny iný model, ako Fabia. Pomohol automobilke sa postaviť na nohy a vyraziť cestou naprieč automobilovému osudu.

Zdroje: skodaclassiccars.skstartstop.sk