Videl som už veľa automobiliek, v dvoch som aj pracoval. Po návšteve Nošovíc som si musel zrevidovať svoj názor na prácu v nich. Prečo?

Automobilky sú veľkým a dlhodobým zamestnávateľom, no práca v nich nie je pre každého. Nielen z pohľadu fyzickej náročnosti, keď ľudia na výrobných linkách vykonávajú tú istú pracovnú operáciu v pomerne rýchlom tempe. Je to náročné aj z pohľadu psychiky. Človek sa totiž de facto mení na stroj s presne naučenými pohybmi. Dá sa tento problém odstrániť či aspoň minimalizovať? Odpoveď som hľadal v modernom výrobnom závode Hyundai v Nošoviciach.

Hyundai Nošovice

Modelová skladba

Vo fabrike sa aktuálne vyrábajú dva modelové rady – Hyundai i30 a Hyundai Tucson. Tretím do partie bol donedávna Hyundai ix20. Praktické kompaktné rodinné MPV však ako vlna tsunami zmietla móda SUV. Je však veľmi pravdepodobné, že sa výrobný program bude v Nošoviciach čoskoro rozširovať. Poďme ale k realite dneška. Z výrobnej linky zbehne nové auto každých 56 sekúnd, tu a tam sa objavil aj dnes už kultový kúsok i30 N, automobilka dostala na starosť aj výrobu limitovanej edície i30 N Project C. To však bude iba taký chutný zákusok pre 600 vyvolených. Ak sa vám na tohto fešáka ubiehajú slinky vedzte, že 500 z nich poputuje do Nemecka, a tak bude na ostatných trhoch, vrátane nášho, veľmi nedostatkovým tovarom.

Pôrodnica Nošovice

Pri prehliadke výrobných priestorov som hľadal ešte jeden rozdiel. Rozdiel v spôsobe výrobe a rozsahu kontroly. Ak totiž automobilka na svoje autá poskytuje záruku 5 rokov bez obmedzenie najazdených kilometrov, musí mať proces výroby a kontroly zvládnutý do posledného detailu. Hneď od úvodu prehliadky vás záujem pokoj v celom areály. Máte pocit, že je nedeľa ráno a v halách panuje kľud. Pohyb osobných aj nákladných automobilov v okolí hál je totiž doslova minimálny. Za tento stav je zodpovedné prepojenie jednotlivých hál krytými tunelmi, cez ktoré autá putujú. Počas výroby teda nie sú vystavené vplyvom počasia. A v konečnom dôsledku je toto riešenie dobré aj pre životné prostredie. Podčiarknutím snahy a elimináciu zaťažovania životného prostredia je aj to, že sme sa medzi jednotlivými prevádzkami vozili vláčikom, ktorý ťahal špeciálny elektrický vozík.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Súlad strojov a ľudí

Hyundai sa hrdí tým, že sú Nošovice jeho najmodernejším výrobným závodom. Modernosť okrem iného tkvie aj v optimálnom rozdelení práce medzi robotov a ľudí. Fyzicky náročné operácie sú teda vo veľkom rozsahu vykonávané robotmi. Napríklad v lisovni a zvarovni počet robotov výrazne prevyšuje počet ľudí, ktorí majú na starosti takmer výlučne iba zásobovanie dielcami, priebežnú kvalitu výroby a samozrejme aj servis a nastavovanie robotov. Oveľa častejšie stretnete ľudí v poslednej hale, teda v montáži. Tu už je ľudská práca stále nenahraditeľná. Linka je ale navrhnutá tak, aby umožňovala ergonomicky optimálne prostredie pre pracovníkov. Autá teda na jednotlivých pozíciách na linke vedia meniť výšku nad zemou. Čo ma v porovnaní s inými fabrikami prekvapilo, bolo ticho vo výrobnej hale.  Z vlastnej skúsenosti viem, že stály monotónny hluk má na ľudí veľmi negatívny vplyv. K výrobnej linke ešte jedna poznámka. Hoci sa dnes pri výstavne podobných prevádzok zvykne šetriť, v Nošoviciach venovali veľkú pozornosť oddychovým zónam a jedálňam pre výrobných zamestnancov. Počas prezentácie sme dokonca dostali informáciu, že sa vo výrobných halách plánuje montáž klimatizácie. Toto všetko má samozrejme vplyv na fluktuáciu zamestnancov, čo je v prípade výrobných závodov veľmi častý problém.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Nadstavba

Počas prehliadky som ale stále hľadal niečo, čo je v tejto fabrike, na rozdiel od tých, ktoré som doteraz navštívil, iné. Podiel robotmi vykonávanej práce, pracovné prostredie, odpočinkové zóny, strava, sociálne benefity, akcie pre zamestnancov… Toto všetko je fajn, no zasa až také prekvapujúce to pre mňa nebolo. Píše sa predsa tom 2019. To prekvapenie prišlo až úplne na koniec. Automobilka na svojom pozemku pre zamestnancov postavila moderné rehabilitačné centrum. A to je pre mňa reálna, nie iba formálne vypovedaná úcta k ľuďom, ktorí v tejto fabrike pracujú.

Elektrická Škoda CITIGOe iV stojí menej ako 18-tisíc eur!

Pridaj komentár