Domov MOTO TEST Kawasaki Versys 1000SE: Turista so športovým duchom

TEST Kawasaki Versys 1000SE: Turista so športovým duchom

Nový Versys 1000SE pre rok 2020 od Kawasaki by sa dal charakterizovať veľmi ľahko jednou vetou: Je to praktický turista, nabitý elektronikou a s ovládateľnosťou superšportu.

Ale začnime pekne od začiatku. Najprv si Versys 1000SE predstavíme po technickej stránke a potom jej elektronickú výbavu. O pohon sa stará štvorvalcový motor s výkonom 120 koní, ktorý dodáva novému Versysu dostatok sily a bez problémov sa dokáže pohrať aj s jeho váhou, ktorá je 253 kilogramov. A pokiaľ chcete, tak bez problémov sa vám postaví „na zadné“.

Kawasaki Versys 1000SE

K dispozícii máte štyri jazdné režimy. Tri prednastavené : Šport, Road, Rain a k tomu Raider, ktorý je plne manuálne nastaviteľný a viete ho prispôsobiť presne pre vás a dve palivové mapy, ktoré si vo všetkých jazdných režimoch môžete nastaviť. Jedna pod označením F ako „Full“ vám umožní jazdiť naplno. Druhá je L – tá obmedzí výkon a trochu stroj ukľudní. Zároveň je Versys vybavený aj trakčnou kontrolou, nastaviteľnou v troch stupňoch, štvrtým je jej deaktivácia. Pokyny od pravej ruky sú prenášané káblom, resp. systémom Ride by Wire, umožňujúcim veľmi dobré dávkovanie.


Motor: Kvapalinou chladený, štvortaktný radový dvojvalec ♦ Prevodovka: manuálna 6-rýchlostná s quickshifterom ♦ Hmotnosť: 253 kilogramov ♦ Max. rýchlosť: 217 km/h ♦
Výška sedla : 840 milimetrov ♦ Zákl. cena: 16 395 eur vo verzii SE


O odpruženie sa stará plne nastaviteľný podvozok s tromi prednastavenými režimami: Hard, Normal a Soft. Zároveň si môžete doladiť aj útlm a kompresiu v každom nastavení jednotlivo vpredu aj vzadu až v desiatich krokoch, päť do plusu a päť do mínusu. Zároveň máte aj možnosť nastaviť si predpätie zadnej pružiny v troch režimoch: Jazdec, Jazdec s batožinou a Jazdec – Spolujazdec s batožinou.

Dokonale ovládateľná

Podvozok bez problémov zvláda aj rýchlejšiu jazdu na nespevnených povrchoch, Versys ale nie je úplne určený pre jazdu v stúpačkách, jeho prirodzeným prostredím je asfaltová cesta. Tam sa cíti ako doma a spôsob, akým „hltá zákruty“ aj vo vyšších rýchlostiach vás bude nútiť prejsť si ten horský prechod ešte raz a potom znova a znova.
Aj napriek jej rozmerom, ktoré sú predsa len väčšie, je ovládateľnosť porovnateľná so športovejšie ladenými strojmi – po tejto stránke nás testovaná motorka naozaj prekvapila.

O radenie sa stará šesť-stupňová prevodovka vybavená antihopingovou spojkou a obojstranným quickshifterom. Párkrát sa nám dokonca podarilo zaradiť pri dobrzďovaní na križovatke s využitím quickshifteru neutrál.

Kawasaki Versys 1000SE

O bezpečné zastavenie sa vpredu starajú duálne poloplávajúce kotúče s priemerom 310 milimetrov so štvorpiestikovými strmeňmi. Vzadu je 250-milimetrový kotúč s jednopiestikovým strmeňom. Samozrejme, nesmie chýbať ani náklonové ABS. Dávkovatelnosť bŕzd je veľmi dobrá a skôr športovejšie ladená.

Aj vďaka jej väčším rozmerom je výška sedla 840 milimetrov a nižší jazdci by mohli mať problém dosiahnuť na zem. Ja pri výške 180 centimetrov som však nemal problém dočiahnuť s oboma nohami pohodlne až na zem. Pri nižších postavách sa však kľudne môže stať, že sa z nich stanú „špičkoví jazdci“.

Pre dlhé trate samozrejme nesmie chýbať ani tempomat, vyhrievané rukoväte či nastaviteľné predné plexi. K dizajnu plexi a jeho funkčnosti nemáme najmenšie pripomienky, ale spôsob jeho nastavovania mohli v Kawasaki vyriešiť praktickejšie. Pre jeho nastavenie totiž musíte uvoľniť dve velké skrutky na každej strane, čo možno jedine v stoji.

Kawasaki Versys 1000SE

K praktickej výbave nového Versysu vo verzii SE sú aj prídavne hmlové svetlá a prisvecovanie do zákrut dvoma reflektormi integrovanými do prednej masky. V jednom svetle sú tri samostatné paraboly, ktoré sa postupne zapínajú podľa uhla náklonu. Toto spracovanie má výhodu v tom, že vo svetle absentujú pohyblivé časti a nie je preto náchylné na technické problémy, spojené s takýmto mechanizmom. Aj keď sa nám občas stalo, že svetlá svietili skôr do zvodidiel – najmä pri prejazdoch tiahlych zákrut vyššou rýchlosťou, ich funkčnosť sme ocenili aj na rovnej ceste pri kľučkovaní v pruhu.

Telemetria v smartfóne

Ďalšími technickými vychytávkami, ktoré Versys dostal do vienka, patrí napríklad aj G-meter, ktorý vám v reálnom čase na displeji ukáže, ako je motocykel presne vyvážený, na displeji na to slúžia dva samostatné ukazovatele. Jeden znázorňuje ťažisko medzi kolesami a druhý vám prezradí aktuálny náklon. Najvyšší dosiahnutý náklon na každú stranu vám uloží do pamäte a po jazde si ho môžete pozrieť a snažiť sa ho napríklad pri ďalšej prekonať.

Ďalšou zaujímavou vecou, s ktorou Kawasaki prišla pri svojich nových modeloch, je konektivita s telefónom. To napríklad znamená, že si cez ich aplikáciu s názvom Rideology môžete po jazde stiahnuť jej telemetriu aj s mapou a môžete si rozanalyzovať každú zákrutu, ktorou ste prešli. K dispozícii máte zobrazený zaradený prevodový stupeň, aktuálnu spotrebu, teplotu vody, otáčky, rýchlosť, nakoľko ste mali otvorený plyn a tlak v brzdnom systéme.

Ďalej si môžete pozrieť aj spotrebu (maximálnu, minimálnu a priemernú), najvyššiu rýchlosť, prejdenú vzdialenosť a čas za ktorý ste ju prešli. A to ešte nie je všetko – ďalej tu máte ako bonus aj najvyšší náklon na každú stranu. Tu nás trošku mrzí, že tento údaj neukladá do grafu, ale dáva len ako informáciu v sumáre jazdy. Následne si môžete urobiť nastavenia motocykla v aplikácii a pri následnom pripojení telefónu k motorke si ich tá automaticky prevezme a prispôsobí sa im.

Na záver by sme len dodali, že jeho veľkosť na niektorých môže pôsobiť odstrašujúco. Ale jeho ovládateľnosť je naozaj na vynikajúcej úrovni a predčí aj niektoré staršie športovo založené motocykle. Ako sme už na začiatku spomínali – je to naozaj turista so športovým duchom. Takže ako vždy – hlavne kolesami nadol priatelia…

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.2 / 5. Počet hodnotení 14

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokČeskí policajti si to rozdali, ktoré ich auto je najrýchlejšie?
Nasledujúci článokŠkoda Kamiq prichádza vo verzii Scoutline, čo ponúkne?