Tento rok sa nesie v znamení noviniek a znovuzrodení. Asi najviac zmodernizovaných modelov nám tento rok priniesla Honda. Tentokrát priviedli k životu model Honda CL500.
Po predstavení Horneta a Transalpa si Honda pripravila aj ďalšiu novinku, ktorú prvýkrát predstavila v roku 1962 a niesla označenie CL72. Tento rok prichádza v novom šate, zmodernizovaná a pripravená do 21. storočia. Nesie aj nové označenie Honda CL500. Je to pekný Scramblerik pre všetkých a to doslova. Jazdiť na nej môžete aj s vodičským oprávnením A2.
Poďme však k podstate
Srdcom je radový dvojvalec s obsahom 471 centimetrov kubických a výkonom 46 koní. Najvyšší výkon dosahuje v druhej polovici otáčok pri 8 500 otáčkach. Najvyšší krútiaci moment je na hodnote 43,3 Nm, ktorý sa prejavuje pri 6 000 otáčkach. Reakcia na pridanie plynu je príjemná a nie je zbytočne uskákaná. Už od rozbehu ochotne a plynule prenáša všetku silu na zadné koleso.
Motor je spriahnutý so šesťstupňovou prevodovkou a antihopingovou spojkou, vďaka ktorej sa pri agresívnejšom podraďovaní nezablokuje zadné koleso. Moderný quickshifter tu nehľadajte, aj tak by sa jej nehodil. Navyše páčka spojky ide jednoducho a ľahko, ani pri dlhšom jazdení v meste a častom radení vás neunaví.
Čo v sebe ukrýva?
Aby Honda CL500 aj spoľahlivo zastavovala, dostala do vienka vpredu jeden plávajúci kotúč s rozmerom 310 milimetrov a dvojpiestikovým strmeňom Nissin. Reakcia je taká akurát a pre moderného Scramblera absolútne dostatočná. S pokojom Angličana sa CL-ko prebrzdí akoukoľvek situáciou. Dávkovanie a cit na brzdovej páčke je dobrý a dostatočne presný. Osobne by som však prijal väčšiu agresivitu na páčke, zvládne aj ovládanie dvoma prstami bez akýchkoľvek výhovoriek. Vzadu nájdeme 240-milimetrový kotúč s jednopiestikovým strmeňom.
O pohodlie a presnosť na ceste sa v prípade modelu Honda CL500, vpredu stará klasická vidlica so zdvihom 150 milimetrov a pre väčšie retro má aj “prachovky”, ktoré pekne podtrhujú dizajn. Predná vidlica je pohodlná a aj napriek tomu, že sa pri tvrdšom brzdení viacej ponorí je pekne stabilná a poskytuje dobrú odozvu od predného kolesa. Vzadu sa nachádza dvojica tlmičov s nastaviteľným predpätím pružiny. Tu je to s pohodlím trošku horšie. Pri menších nerovnostiach je príjemná a pohodlná ale keď ju prekvapíte pri väčšej rýchlosti nejakou výraznejšou nerovnosťou vie pekne nakopnúť.
V jednoduchosti je krása
Ovládacie prvky sú držané v jednoduchosti. Na pravej rukoväti nájdete len kill switch, štartovanie a zapínanie výstražných svetiel. Na ľavej zase nájdete len ovládanie diaľkových svetiel, smeroviek a klaksónu. Honda CL500 nemá nič navyše a aj jej výbava nemá nič, čo nepotrebuje nevyhnutne na jazdu.
Čo ale CL-ku musím rozhodne vytknúť, je jej inverzný LCD displej v kruhovom domčeku. Skôr by som prijal klasický analógový rýchlomer s malinkým displejom namiesto tohto LCD displeja. Na druhú stranu je prehľadný a každá informácia ma svoje miesto. Ale čitateľnosť na priamom slnku nie je zrovna najlepšia a občas budete hľadať ten správny uhol, aby bol čitateľný.
Hneď na prvý pohľad je vidno, že sme v 21. storočí. Modernizovaný model Honda CL500 dostal do vienka aj full LED osvetlenie a predný kruhový svetlomet so štvoricou čočiek. Ten v akejkoľvek situácii svieti tak, že je vidieť vždy to, čo treba. Posed je vzpriamený a pohodlný. Akurát po dlhšej jazde ma už “mrle žrali”. Sedačka mi prišla trochu tvrdšia a hľadal som si každú chvíľu novú polohu alebo to len môj zadok už začína byť rozmaznaný. Výška sedla je 790 milimetrov a bez problémov na zem dosiahne skoro každý. Nádrž s kapacitou 12 litrov a nízkou spotrebou dáva zaujímavý dojazd, ktorý sa vie priblížiť k číslu 300 kilometrov.
Ako teda obstál?
Honda CL500 je príjemný moderný Scrambler pre každého, kto si svoj stroj rád modifikuje či už originálnymi dielmi od Hondy alebo aftermarketovými od tretích strán. Alebo si ho môžete nechať tak ako je. Tak či tak sa vám odvďačí nespočetnými spomienkami a zážitkami z ciest.
Kolesami nadol priatelia.
NÁZOV : Honda CL500
MOTOR : 471 centimetrov kubických
HMOTNOSŤ : 191 kilogramov
VÝŠKA SEDLA : 790 milimetrov
CENA : 6 390 €