Domov News Vyše 18-tisíc vozidiel neprešlo cez STK, vyvarujte sa týmto nedostatkom

Vyše 18-tisíc vozidiel neprešlo cez STK, vyvarujte sa týmto nedostatkom

Zdroj: štartstop.sk
Foto: startstop.sk, Karol Gajdoš

Poznáte najčastejšie príčiny, prečo autá Slovákov neprejdú cez STK? Spoločnosť TESTEK zverejnila výsledky z technických kontrol za uplynulý rok 2023. Zaujímavé je, že väčšinu nezvládnutých technických kontrol spája rovnaký problém.

Aké sú najčastejšie príčiny nezvládnutej technickej kontroly áut na Slovensku ? Spoločnosť TESTEK, a.s. zverejnila štatistiky, ktoré pripravuje na pravidelnej ročnej báze. A výsledky prinášajú zaujímavé zistenia. Za rok 2023 sa celkovo na Slovensku vykonalo 1 587 106 technických kontrol vozidiel. Viac ako 1,36 milióna zahŕňalo pravidelné kontroly. Iba pre zaujímavosť, počet opakovaných pravidelných kontrol presiahol hranicu 160-tisíc.

Foto: 123rf.com
Viac ako 18-tisíc neprešlo

Najviac technických kontrol sa vykonalo počas prvej polovice roka 2023. Pravidelný útlm zaznamenali stanice technickej kontroly počas letných mesiacov. Ak by sme sa pozreli na medziročný nárast kontrol, rok 2023 priniesol nárast o 3,22 percenta v porovnaní s rokom 2022. Podľa údajov spoločnosti TESTEK tvorilo zhruba 87 % technických kontrol práve kontrola osobných automobilov s označením M1 a ľahších nákladných automobilov s označením N1. Väčšie nákladné automobily a autobusy tvorili iba niečo okolo 6 % kontrol.

Ako technicky spôsobilé vyhodnotili stanice technickej kontroly 86,72 % všetkých vozidiel. Za dočasne spôsobilé označili technické kontroly takmer 12 % vozidiel. Zaujímavý je aj údaj o vozidlách, ktoré dostali označenie nespôsobilé na premávku. Takéto označenie dostalo 1,34 %, čo v presnom čísle tvorí 18 307 vozidiel.

Foto: 123rf.com
Najväčším problémom brzdy a svetlá

Poďme sa však spoločne pozrieť na najčastejšie a najzávažnejšie chyby, ktoré zistili technici staníc technickej kontroly počas roku 2023. Najčastejšie sa technici stretávali so závažnými chybami na brzdových systémoch a osvetlení vozidla. Medzi časté nedostatky patria aj poruchy na podvozku, nápravách, kolesách a pneumatikách.

Pomerne vysoko v rebríčku nedostatkov sa dostala aj podskupina s názvom „ostatné vybavenie“. Pre lepšiu ilustráciu môžeme do tejto kategórie zaradiť napríklad airbagy. V tomto prípade však nejde o fatálne zlyhanie alebo nefunkčnosť airbagov. V prípade ľahkých porúch stojí za spomenutie napríklad kolísanie brzdnej sily prevádzkovej brzdy, nízky brzdný účinok parkovacej brzdy, disfunkcia jedného z brzdových svetiel či chybný zdroj svetlometu.

Foto: 123rf.com
Nepodceňujme technický stav

Chýb, vďaka ktorým môže vozidlo pohorieť na stanici technickej kontroly, je viac. Aj nesúlad rozmerov obutých pneumatík či diskov s údajom v technickom preukaze môže spôsobiť kopec problémov na technickej kontrole. Preto dbajme na čo najlepší technický stav našich vozidiel a rozhodne nepodceňujme žiadnu, ani čo i len maličkú poruchu na našich autách či motocykloch.

Nalepky na celnom skle stk ek ko
Foto: startstop.sk, Karol Gajdoš

Ministerstvo dopravy predložilo návrh vyhlášky, podľa ktorej by všetky motocykle, trojkolky a štvorkolky museli absolvovať pravidelné technické kontroly nie každé dva, ale štyri roky. Táto zmena by mala nadobudnúť účinnosť od 1. júla 2024.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.4 / 5. Počet hodnotení 23

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJTESTEK
Predchádzajúci článokPrémiový crossover do 20.000 € z druhej ruky, oplatí sa?
Nasledujúci článokTOP 3 autá s 3x úchytmi ISOFIX na zadných sedadlách