V dnešnej dobe rozmachu SUV sa naskytá otázka, či sú lepšie ako MPV. Pre porovnanie sme vybrali po 3 autá z oboch kategórií. Nejde však o celkom priamych konkurentov. Skôr o modely ktoré v danej triede vedia zaujať.

Zrejme by nebolo na mieste priamo porovnávať segment SUV a MPV. Nielen kvôli tomu, že „SUVčka“ valcujú trh z roka na rok viac. Naopak „MPVčka” boli niektorými automobilkami zatratené. Už na pohľad vidno, že obidva segmenty majú v mnohom rozdielnu filozofiu. Avšak prechod klientely od modelov MPV k segmentu SUV je nepopierateľný. Určite aj práve preto, že tak ako tieto kategórie vozidiel majú mnoho rozdielneho, majú aj mnoho spoločného. Napríklad konfiguráciu pre sedem pasažierov, pohodlnejšie nastupovanie, veľký batožinový priestor a mnoho iného.

Veľké nemecké prémiové SUV, Audi Q7. Podľa mnohých ak nie najlepšie, tak jedno z najlepších SUV na trhu. Vie byť doslova nabité najmodernejšími technológiami. Škoda Kodiaq, koncernový šláger našich zemepisných šírok. Škoda tradične ponúka „simply clever“ riešenia a segmente stredne veľkých SUV neprehliadnuteľný dizajn. Peugeot 5008 zaujme najmä svojou priaznivo orientovanou cenou a priestrannosťou. Popri prémiovom MPV BMW 2 Gran Tourer, ktoré je mimochodom prvým MPV značky. Si niečo povieme aj o legendárnom Forde Galaxy a aj mnohokrát najpredávanejšom VW Sharan.

 

Audi Q7

Audi Q7 je určite najdrahším vozidlom zo zoznamu. Základná verzia štartuje na 60 450 eurách. Naozaj dobre vybavené verzie poľahky prekračujú métu 100 000 eur. Mohlo by sa zdať, že sem nepatrí. Z hľadiska priamej komparácie určite nie. Avšak môže poslúžiť ako výborná latka pre lacnejšie alebo neprémiové modely. Medzi najväčšie benefity určite patrí dizajn, prepracovanie interiéru, vozidlo ponúkne za príplatok 3. rad sedadiel. Mnohé príplatky, ktoré by sme inde na zozname hľadali márne. Napríklad Q7 si vie „kľaknúť“ o niekoľko desiatok milimetrov, keď potrebujete do kufra naložiť niečo ťažké. To, že Q7 ponúkne najdlhší rázvor spomedzi výberu, je jasné. Avšak Q7 vyhráva aj nad priamou konkurenciou z triedy veľkých luxusných SUV Mercedesom GLE a BMW X5.

 

Škoda Kodiaq

Škoda Kodiaq je na trhu už od roku 2016. Nové modely na ceste rastú ako huby po daždi. Z nášho výberu ide o stredne drahý variant zo zoznamu. Najlacnejšia naftová verzia u nás štartuje na 28 140 eur. Samozrejme ide verziu s predným pohonom, manuálnou prevodovkou v základnej výbave. Najsilnejší dieselový model, ktorý má výkon 140 kW, automatickú sedemstupňovú prevodovkou DSG a pohon 4×4 vyjde na 34 340 eur. Avšak stále je čo priplácať a najlepšie vybavené verzie aj so servisným balíčkom môžu atakovať 45 000 eur. Prekvapivo oproti Peugeotu ponúka menší rázvor. Na oplátku ponúkne omnoho lepšiu dynamiku. Bohužiaľ, vo viacerých testoch sa vŕzgajúci interiér ukázal ako nie úplne zodpovedajúci cenovke.

 

Peugeot 5008

Nový Peugeot 5008 je najlacnejším z vybraných. Benzínové verzie so základnou 1,2 PureTech ponúkajúce 130 konských síl, manuálnu prevodovku a predný pohon začínajú na úrovni 23 390 eur. Najlepšie varianty 5008 GT idú od 37 690 eur. Auto ponúkne 8-stupňovú automatickú prevodovku, motor 2,0 BlueHDi naladený na 177 konských síl. Ako bolo spomenuté rázvor je veľmi priaznivý voči pasažierom v druhom a treťom rade sedadiel. Asi najväčšia nevýhoda 5008-čky je, že neponúkne pohon oboch náprav v nijakej konfigurácii. Objemy batožinových priestorov nespomíname zámerne. Pretože v objemoch nad 700 litrov poprípade so sklopenými oboma radmi sedadiel, kde ide objem vysoko nad meter kubický, je zrejme zbytočné riešiť pár desiatok litrov hore dole. Dôležitá bude praktickosť ako taká. Peugeot ponúka eso z rukáva, v podobe možnosti sklopenia do roviny oboch sedadiel za spolujazdcom, ale aj samotné sedadlo vedľa šoféra. Peugeot tým deklaruje, že vznikne priestor pre predmety dlhé až 3,2 metra.

 

BMW 2 Gran Tourer

Rodinné BMW s pohonom predných kolies, ktoré naviac pojme 7 pasažierov? Donedávna by to bola informácia vyvolávajúca smiech. Avšak dnes tvrdá realita v podobe BMW 2 Gran Tourer. Toto auto však nemá cieliť na ľudí, ktorí radi chodia dverami napred. Ide o prémiové nemecké MPV, ktoré zrejme najviac ocenia viacpočetné rodiny. Jediné vo svojej kategórii, ktoré ponúkne sedem miest na sedenie. Pretože niekdajší kráľ triedy Mercedes triedy R u nás už nie je v ponuke. Najslabšie benzínové modely stoja 28 250 eur. Ako býva u nemeckých značiek zvykom, v základnej výbave príliš veľa neponúknu. Naopak, keď do peňaženky nemáte hlboko a siahnete po verzii 220d xDrive Gran Tourer, nasadíte „M paket“ a množstvo voliteľnej výbavy, cena ide smerom k dvojnásobku základnej ceny. Medzi najväčšie výhody patrí variabilita vo voľbe prvkov v interiéri. Ponuka pohonu 4×4, ktorý často absentujú aj niektoré crossovery alebo SUV. Spomedzi MPV zo zoznamu má najkratší rázvor. A zároveň je aj najužšie. Avšak práve nová platforma s pohonom predných kolies a inak uloženého motora zaručuje dostatok priestoru pre pasažierov v každom rade sedadiel. Toto sa nie vždy dá tvrdiť o SUV. Pretože majú často sa zvažujúcu karosériu a pod.

 

Volkswagen Sharan

VW Sharan štartuje tesne pod úrovňou 30 000 eur. Ponúkne najdlhší rázvor spomedzi spomínaných MPV. Viackrát bol najpredávanejšie MPV v našom regióne. Oproti neprémiovej konkurencii ponúka lepšiu variabilitu pri konfigurácii interiéru. Širokú paletu motorov, pohon všetkých kolies. Sedadlá v treťom rade sú prakticky rovnako široké a profilované ako v strednom rade. Veľmi pozitívny aspekt napríklad oproti BMW 2 GT sú posuvné dvere, ktoré zabezpečia omnoho bezproblémovejší prístup do vozidla. Za príplatok vedia byť elektrické. Tak isto konfigurácia sedadiel 3 rady po 2 sedadlá, pre zvýšený komfort v strednom rade nie je samozrejmosťou každej značky.

 

Ford Galaxy

V roku 2015 po takmer desiatich rokoch sme sa dočkali nového Fordu Galaxy. Ford ponúka najväčší interiér v triede, pneumatické pruženie a mnoho iného. Za 1,5-litrový EcoBoost v základnej výbave z manuálnou prevodovkou a pohonom predných kolies zaplatíte minimálne 28 990 eur. Výkon začína na 120 konských silách. Verzie s pohonom oboch náprav absentujú automatickú prevodovkou, čo je nevýhoda oproti konkurencii, 150 koňová verzia štartuje vo verzií Titanum na 37 730 eur. Model s naftovým biturbom ponúkne 210 konských síl a počiatočnú cenovku na 40 130. Ford tradične ponúkne veľmi slušnú porciu výbavy už od lacnejších verzií. Za reč stoji napríklad elektricky ovládaná tretia rada sedadiel. Ford Galaxy má v tejto disciplíne prvenstvo. Ergonómia a spracovanie interiéru je niekde medzi Sharanom a BMW 2 GT.

Presná odpoveď na otázku či je lepšie SUV alebo MPV a ktoré konkrétne zrejme neexistuje. Treba si dôkladne premyslieť na čo budete auto využívať. Na lyžovačku do hôr, poprípade ťažko dostupných miest bude určite lepšie voliť SUV skrz svetlú výšku, pravdepodobnejšiu voľbu pohonu 4×4 atď. Naopak ak viete, že budete jazdiť v meste alebo po diaľnici, je rozumnejšie voliť MPV. Poteší vás napríklad nižšími prevádzkovými nákladmi spojenými s menším odporom vzduchu, menšími rozmermi kolies. Ak väčšinu vašej mnohopočetnej posádky budú tvoriť deti, SUV bude z hľadiska miesta v poslednej rade sedadiel dostačujúce. Ak však viete, že budete často voziť dospelých ľudí v treťom rade sedadiel MPV vo väčšine prípadov poskytnú viac miesta a komfortu.

Zdroje: startstop.sk