Downsizing – slovo, ktoré nemá rád zrejme žiaden motorista. Automobilky často až nelogicky znižujú objemy motorov a pridávajú prepĺňanie, a to len preto, aby znížili spotrebu o pár decilitrov a emisie o gramov. A aj to často len na papieri. No je tomu konečne koniec?

Downsizing – to, čo bolo pred niekoľkými rokmi normou, je dnes už rarita a naopak. Do Octavie sa montuje 1,0-litrový trojvalec TSI a nájsť v bežnej verzii väčší benzínový motor ako 1,4 TSI je umenie. Fabia sa taktiež montuje už len výhradne s trojvalcami. Ford so svojim trojvalcom EcoBoost vyhral súťaž Engine of the Year hneď šesťkrát. Nastala doba trojvalcov. Alebo predsa len svitá nádej na lepšie zajtrajšky?

Na úvod je potrebné povedať, že na to, aby výrobcovia upustili od výroby a vývoja trojvalcov, musia ich ľudia prestať kupovať. A aby ich ľudia prestali kupovať, musia s nimi byť nespokojní. A práve trojvalcový EcoBoost od Fordu je kľúčom k riešeniu problémov.

Nie je prekvapením, že trojvalcový litrový motor nebude extrémne vynikať spoľahlivosťou, najmä ak má pravidelne rozhýbať ťažké auto, akým Focus alebo dokonca Mondeo (!!!) bezpochyby je. Potvrdzujú to aj početné servisné zásahy, ktoré servisy Fordu museli pri 1,0 EcoBoost vykonávať. Napríklad motory vyrobené medzi októbrom 2011 a októbrom 2013 mali problémy s chladením. Motory sa prehrievali až kým došlo k ich deštrukcii. Avšak kým si Ford uznal chybu a na tento problém nariadil zvolávaciu akciu, museli všetky náklady spojené s opravou motora znášať majitelia. Účet za opravu, respektíve nepoužiteľného motora podľa britského DailyMail dosahoval 8-tisíc libier (približne 9-tisíc eur)!

Jednou z nespokojných zákazníčok americkej automobilky je aj Britka Louise O’Riordanová z Bedfordshiru, ktorá si v roku 2014 kúpila Ford Focus s dotknutým trojvalcom. Problémy sa objavili už pri nájazde 32.000 míľ, teda približne 51.500 km. Jej EcoBoost zlyhal počas jazdy na diaľnici, čo podľa jej slov mohlo viesť k vážnej dopravnej nehode. O’Riordanová nechala odtiahnuť auto do servisu, a tak začali dlhé opletačky s Fordom.

Automobilka spočiatku súhlasila, že pokryje približne 60 % nákladov na opravu. Britke sa ale podarilo zástupcov Fordu presvedčiť, aby uhradili plnú sumu opravy. No trvalo to neskutočných 11 týždňov. 11 týždňov bez auta, ktorého motor zlyhal ani po nájazde len niečo cez 50-tisíc kilometrov.

Z frustrácie založila na Facebooku stránku “Ford EcoBoost Nightmare”, kde sa rozhodla hľadať ďalších nespokojných majiteľov litrového EcoBoostu. Tá od založenia zhromaždila celkovo 1.900 nespokojných zákazníkov, ktorí zažívajú podobný problém. “Moja skúsenosť s Fordom bola absolútna nočná mora. Nechcem, aby niekto ďalší musel prejsť takým stresom, akým som si prešla ja, aby som dosiahla to, čo mi patrí. Preto som vytvorila skupinu na Facebooku, no nečakala som, že dostanem takúto odpoveď,” povedala O’Riordanová.

O’Riordanová sa spojila s advokátskou kanceláriou Roscoe Reid, aby viedla právne kroky proti výrobcovi. Advokátska kancelária hľadá ďalších zákazníkov, ktorí by sa mohli pripojiť k hromadnej žalobe. V prípade, že súdny proces vyhrajú, Ford by musel zaplatiť odškodné vo výške 1 miliardy libier, teda približne 1,13 miliardy eur.

“Po celej krajine sa nachádzajú ľudia, ktorí zažili život ohrozujúce zlyhanie motora a následne boli Fordom oklamaní. Počula som mnoho príbehov ľudí, ktorí zažívajú enormný stres v snahe získať späť niekoľko tisíc libier. Je to naozaj veľa peňazí. Ford je multimiliardová spoločnosť, ktorá by sa za seba mala hanbiť,” dodáva O’Riordanová.

Sme naozaj zvedaví, či sa O’Riordanovej podarí dotlačiť americkú automobilku k miliardovému odškodneniu. V každom prípade aj toto je jeden z dôkazov, prečo downsizing nie je odpoveďou na zniživanie emisií a spotreby automobilov poháňaných spaľovacími motormi.

Zdroje: autoforum.cz | dailymailstartstop.sk