V ďalšom pokračovaní rubriky Back in time sme si pre vás pripravili vozidlo z Mníchova: legendárny model BMW M3 E30. Ako býva zvykom, nepôjde o bežnú verziu obmedzenú len dopytom zákazníkov. Ale o limitovaný derivát, ktorý v označení nesie dodatok Evo II.

Presne tak, bližšie si predstavíme BMW M3 E30 Evo II limitované na päťsto kusovú sériu. Na prvý pohľad pre väčšinu ľudí možno vyzerá ako bežná M3-jka. No zrejme, aj v minulosti tomu bolo ako dnes, kedy by mnoho ľudí uviedlo príklad v podobe BMW M3 E92 v kontraste s BMW M3 E92 vo verzii GTS. Samozrejme tí, ktorí vedia, o čom je reč, rozdiely spoznajú okamžite.

No exteriér auta na dnešné pomery, kedy športové prívlastky dostávajú vozidlá kategórie SUV, nie je prvoplánovo agresívny. Badateľných zmien na exteriéri oproti klasickej M3 E30 má  Evo II niekoľko. Ako asi čakáte, k dispozícii bolo len v 2-dverovej karosárskej verzii. Rozšírené blatníky v kombinácii s decentným zadným krídlom pôsobia veľmi agilným, no zároveň elegantným dojmom.

Interiér BMW M3 E30 Evo II je veľmi strohý. Trojramenný volant s tenkým vencom napovedá, že ide o športovú verziu vtedajších modelov značky BMW. Otáčkomer ciachovaný do 7000 otáčok za minútu to jednohlasne potvrdzuje. Pri pohľade na palubnú dosku sa neprejavujú žiadne zvláštne emócie. Pre BMW z konca osemdesiatych rokov bežný pohľad. Ale naozaj raritný pohľad je na kulisu krátko radenej päťstupňovej manuálnej prevodovky. Prezývaná „dog leg“ a v minulosti využívaná v rôznych modeloch Ferrari alebo legendárneho Mercedesu 190 E. Jednoducho riešenia pre čo najlepší pôžitok z jazdy. Že sedíte v niečom neobyčajnom, vám však naozaj najavo dá až kovový štítok v oblasti pred radiacou pákou znázorňujúci poradové číslo 1 až 500.

Nad osou prednej nápravy sa nachádza štvorvalcový agregát. Motor s objemom 2,3 litra je vo viacerých smeroch upravený oproti štandardnej verzii M3 E30. Upravená bola hlava valcov, lepší výfukový systém, zvýšený kompresný pomer a nový profil vačkového hriadeľa. Výkon bol navýšený na konečných 220 konských síl pri 6750 otáčkach za minútu a krútiaci moment 245 Nm pri 4750 otáčkach za minútu. Šprint z nuly na sto kilometrov za hodinu by Evo II malo zvládnuť za 6,7 sekundy. Maximálne sa M3 Evo II rozbehne na 237 kilometrov za hodinu.

Zdroje: BMW | startstop.sk