November sa blíži, nastal teda čas na prezutie pneumatík, naliatie nemrznúcej zmesi do ostrekovačov a zmenu štýlu jazdy. Ste dostatočne pripravení na zimu?

Chladné zimné večery sú už za dverami a pre niektorých vodičov sa začínajú napĺňať ich najhoršie sny. Jazda za volantom v zime sa od tej letnej líši v mnohých pohľadoch, a tak by mal byť na ňu vodič dostatočne pripravený. Preto sme sa vám rozhodli pripomenúť, ako správne pripraviť auto na zimu.

Na našom území nie sme limitovaní, respektíve dátumovo obmedzení, kedy máme prezuť na zimné pneumatiky. Táto povinnosť však nie je absolútna. Zimné gumy sú povinné, ak sa na vozovke nachádza súvislá vrstva snehovej pokrývky, ľadu, či námrazy, prípadne pokiaľ poveternostné podmienky dokážu ovplyvniť jazdu a dôjde k nehode. Vodiči v mestách sa tak zimným kolesám teoreticky vyhnúť môžu. Pozor však na to, že poisťovne môžu počas zimy zisťovať, že či za nehodu nespôsobil práve vodič, ktorý mal obuté letné pneumatiky.

Riešením, po ktorom väčšina ľudí siaha, tak sú celoročné pneumatiky, ktoré až tak presvedčivé nie sú, ako tvrdia testy. Celoročné obutie sa ukázalo ako priemerné, či už na vode, suchu. Jazdu na ľade síce zvládnu, no na snehu sú obrovským prepadákom, ako ukázali testy autoklubu ADAC.

Viete, ako správne vymeniť kolesá? Môžete to buď nechať na profesionálov v servisoch, alebo si och môžete vymeniť svojpomocne. Tiež to nie je žiadna raketová veda, pokiaľ nepotrebujete zároveň aj vyvážiť jednotlivé kolesá. Keď sa však kvôli vášmu finančnému stavu rozhodnete vymeniť gumy iba na jednej náprave, tak nezabúdajte, že je lepšie dať opotrebovanejšie kolesá na prednú nápravu. Pri vstúpení do kaluže vody tak môžete dostať nedotáčavý šmyk, ktorý sa dá hravo vyriešiť, pokiaľ však chytíte aquaplaning na zadnej náprave, ten vedie k pretáčavosti a pokojne môže prekvapiť aj skúseného vodiča.

Okrem pneumatík však netreba zabúdať aj na chladiace kvapaliny. Olejom, ktorý ostáva tekutý aj pri nízkych teplotách, sú dnes štandardne vybavené všetky vozidlá, kvôli zníženiu spotreby paliva. O náplň do ostrekovačov, tak ako aj o palivo sa však človek musí postarať sám.

Obzvlášť na kvapalinu do ostrekovačov je dobré myslieť. Letná zmes nemá problém v zime zamrznúť a naopak zimná, tá vám v lete nepomôže zmyť z čelného skla nepotrebný hmyz. Niečo podobné platí aj pre to, čo tankujete. Letný benzín sa dokáže v zime odpariť tak, že neprejde do plynného skupenstva a sviečka sa nedokáže zapáliť. U naftového agregátu hrozí to, že sa dokážu vyzrážať kryštáliky parafínu, ktoré dokážu upchať palivový filter.

S klesajúcou teplotou sa na cestách objavuje viac a viac vozidiel a taktiež množstvo nezodpovedných vodičov. Vodiči na horšie počasie nemyslia a to, že ich bezohľadná jazda dokáže ovplyvniť aj iných účastníkov cestnej premávky, už vôbec. Ďalším extrémom je pomalá kolóna vozidiel, keď začína pršať. Treba však zapojiť iba sedliacky rozum a myslieť na klzký povrch pod vami. Preto sa snažte o čosi viac predvídať a nepozerať iba na seba ale aj na iných vodičov v autách okolo seba.

Nezabúdajte aj na to, že dni sa nám pomaličky, ale isto skracujú. To znamená zapínať si svetlá. Mnohé vozidlá síce bývajú vybavené senzormi, prípadne automatickými svetlami, no tie nie sú vždy stopercentne účinné a niekedy ani nesvietia počas dňa. Hmlovky nezabudnite zapnúť iba pri zníženej viditeľnosti. Akonáhle z hmlového prostredia vyjdete, nezabudnite ich vypnúť, aby ste neoslepovali ostatných vodičov.

Zdroje: How Stuff Works?startstop.sk

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJauto.howstuffworks.com
Predchádzajúci článokSUV vs MPV. Ktoré sa v dnešnej dobe oplatí viac?
Nasledujúci článokŠkoda Scala bude nabitá novou technológiou, vieme o nej takmer všetko!