Už od začiatku motorizmu boli práve homologizačné špeciály považované za tie najvzrušujúcejšie autá, aké jazdili po bežných komunikáciách…

Ak chceli sa automobilky v nie až tak dávnej minulosti chceli stať súčasťou istého motoristického šampionátu, orgány od nich požadovali vytvoriť sériu automobilov na bežné cesty, takzvané homologizačné špeciály. Taká bola “zlatá éra” motorizmu, teda 80. a 90. roky minulého storočia.

Audi Sport Quattro

Skupina B zavedená v roku 1982 navždy zmenila motoršport. Bolo to práve Audi, ktoré rok predtým prišlo do WRC so špeciálom s pohonom na všetky kolesá. V roku 1983 prišla ingolstadtská automobilka s homologizačným špeciálom s názvom Audi Sport Quattro. Poháňal ho turbom prepĺňaný radový päťvalec, ktorý disponoval výkonom 225 kW (306 k). Typická bola aj karbón-kevlarová karoséria, širší rozchod kolies a o niečo kratší rázvor oproti Audi Quattro. Vyrobených bolo len 220 kusov. Cena lepších replík sa začína na hodnote 80-tisíc eur. Nájsť originál je prakticky nemožné. Sem tam sa objavia v aukciách, napríklad pred pár rokmi bol v jednu kus vydražený v USA za takmer 350.000 eur.

BMW M1 (E26)

BMW M1 je prvý model mníchovskej značky s motorom umiestneným v strede. Išlo o 3,5-litrový radový šesťvalec s výkonom 204 kW (277 k). Na vývoji sa podieľalo aj Lamborghini, no neskôr z pôvodných plánov výroby M1 v Sant’Agate zišlo. Verte alebo nie, vyrobených bolo 453 kusov, čo je dostatočné množstvo na to, aby bola M1 považovaná za masovo vyrábané auto. Dnes je to prakticky nezohnateľné auto s cenovkou od pol milióna eur.

BMW M3 Sport Evolution (E30)

V 80. rokoch 20. storočia sa BMW dostalo na toľko pódiový povrchov, ako je to možné v pretekoch automobilov skupiny A. Akonáhle automobilka uvedomila, že M635CSi odišiel do skupiny A, BMW Motorsport GmbH začala pracovať na BMW M3. A tak vzniklo veľkolepé BMW M3 E30. Pod kapotou sa nachádza prevŕtaný 2,5-litrový štvorvalec s výkonom 175 kW (238 k). Vyrobených bolo len 600 kusov. Dnes môže byť vaša za približne 130-tisíc eur.

Lancia Delta HF Integrale Evoluzione II

Pozrime sa na ďalšiu rally legendu, tentokrát do Talianska. Lancia Delta HF Integrale Evoluzione II bola v 80. rokoch minulého storočia tou najlepšou Deltou, akú ste si mohli kúpiť. Druhá evolúcia priniesla dvojlitrový štvorvalec s výkonom 158 kW (215 k). Vyrobených bolo podľa dostupných informácií len 220 kusov. Ak po nej túžite, pripravte si zhruba 100-tisíc eur.

Mercedes-Benz 190E 2.5-16V Evo II (W201)

80-te roky sa okrem iného niesli aj v znamení súperenia BMW a Mercedesu v šampionáte DTM. Po tom, čo BMW odhalilo model M3 Sport Evolution, Mercedes-Benz na výzvu odpovedal modelom 190E 2,5-16V Evolution I (502 vyrobených kusov) a neskôr 190E 2,5-16V Evolution II (rovnako 502 vyrobených kusov). Celá produkcia Evolution II bola vypredaná ešte pred oficiálnym predstavením na Ženevskom autosalóne v roku 1990. Druhá evolúcia poskytovala výkon 173 kW (235 k). A cena dnes? Približne od 130-tisíc eur.

Porsche 959

Aj Porsche 959 bolo vyrobené ako homologizačný špeciál pre legendárnu rally skupinu B. Celkovo bolo vyrobených 337 kusov. O pohon sa staral dvoma turbami prepĺňaný 2,9-litrový plochý šesťvalec s výkonom 331 kW (450 k). Samozrejmosťou bol pohon všetkých kolies. Na krátku chvíľu bolo Porsche 959 vďaka maximálnej rýchlosti 314 km/h najrýchlejším produkčným automobilom na cestách. Dnešná cenovka? Od 1,25 milióna eur.

Ferrari 288 GTO

Ferrari 288 GTO bola talianskou odpoveďou na Porsche 959. Pôvodne postavené ako homologizačný špeciál skupiny B sa ale do závodov nikdy nedostalo. Skupina bola totiž zrušená v roku 1987 po tragickej nehode posádky Toivonen a Santos. 2,9-litrový biturbo vidlicový osemvalec dosahoval výkon 294 kW (400 k). Ak túžite po 288 GTO, pripravte si takmer 3 milióny eur…

Mitsubishi Lancer Evolution

Na záver sa pozrieme do trochu modernejšej histórie WRC. Hoci predchodca Galant VR4 bol pomerne konkurencieschopný, ostatné automobilky napredovali stále rýchlejšie, a tak sa v Mitsubishi rozhodli prísť s novým modelom. Mitsubishi Lancer Evolution I prišlo v októbri 1992 s prepĺňaným štvorvalcom s výkonom 182 kW (247 k). Ak je Lancer EVO prvej generácie vaším automobilovým snom, prajeme vám veľa šťastia pri hľadaní.

Subaru Impreza WRX STI

Ak sme spomenuli Lancer Evolution, nemôžeme vynechať jeho úhlavného nepriateľa Subaru Imprezu WRX STI. Prvá Impreza WRX s označením GC8A prišla v roku 1992 s plochým prepĺňaným štvorvalcom, ktorý produkoval výkon 177 kW (240 k). Prvé STI prišlo o 2 roky neskôr a ponúkalo o 10 koní vyšší výkon spolu s inými úpravami. Ak túžite po prvej generácii WRX STI, ideálne pôvodnú trojdverovú verziu 22B s výkonom 280 k, pripravte si aspoň 30-tisíc eur.

Autičkári sa delia na dva tábory: Lanceristov a Subaristov. Nechceme sa prikláňať na žiadnu stranu, no v dnešnej dobe sa vyrába už len jeden z týchto dvoch…

Zdroje: autoevolution | startstop.sk