Nemecký ekvivalent našej STK vydáva každoročne správu, v ktorej vyhodnocuje tie najlepšie a najhoršie autá. Ako je to tento rok? Ukázal TÜV Report 2019 nejaké prekvapenia, alebo je všetko “po starom”?

Najnovšia správa nemeckého ekvivalentu STK, TÜV Report 2019, vychádza z hodnotenia 8,8 milióna áut na nemeckých cestách. Rovnako, ako v prípade našich pracovníkov stanice technickej kontroly, aj technici nemeckého TÜV rozhodovali, či je konkrétne auto spôsobilé na premávku po ceste, alebo nie. Výsledkom tohto skúmania je rebríček, ktorý ukazuje, aké sú tie najlepšie a najhoršie autá rozdelené do kategórie podľa veku.

Rebríček ale ukazuje nelichotivé výsledky. Autá sú v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi čoraz kazovejšie. Samozrejme, poruchovosť auta môže byť ovplyvnená viacerými faktormi, v neposlednom rade aj starostlivosť majiteľa o auto, no zdá sa, že trend je nespochybniteľný. Medzi najčastejšie poruchy patrili problémy so svetlometmi, únik oleja, problémové brzdy alebo hrdzavý výfuk. Zaujímavé je, že problémy so svetlometmi majú najmä neprémiové značky, ktoré sa snažia modernou technológiou napodobniť ich drahších konkurentov. Podľa výsledkov prieskumu majú LED svetlá niektorých lacnejších výrobcov automobilov dokonca menšiu životnosť ako halogénové svetlomety.

Dvoj- až trojročné autá

Relatívne nové autá vykazovali poruchovosť na úrovni 5,9 percenta. Na prvom mieste sa asi neprekvapivo umiestnila stálica Porsche 911 s 2,5-percentnou poruchovosťou. Dôvodov pre prvenstvo 911 môže byť niekoľko. V prvom rade ide o autá, ktoré nie sú na cestách v porovnaní s inými modelmi (priemerný nájazd Porsche 911 v tejto kategórii je 26-tisíc kilometrov). V druhom rade majitelia Porsche servisujú svojich miláčikov možno až nadštandardne, čo sa pozitívne podpisuje na spoľahlivosti.

Na druhom mieste je Mercedes triedy B a triedy GLK s poruchovosťou na úrovni 2,6 percenta a na štvrtom mieste je znova Mercedes, tentokrát trieda SLK s poruchovosťou 2,8 percenta.

Naopak, na opačnom konci rebríčka sa nachádza Fiat Punto s poruchovosťou 12,1 percenta a priemerným nájazdom 33-tisíc kilometrov, Renault Clio s poruchovosťou 13 percent a priemernými nájazdom 36-tisíc kilometrov a rebríček uzatvára Dacia Logan s poruchovosťou až 14,6 percenta a nájazdom 53-tisíc kilometrov v priemere.

V našich končinách obľúbená Škodovka sa s modelmi Octavia a Superb umiestnila na 97. mieste s poruchovosťou 7,2 percenta a priemerným nájazdom 69-, repsektíve 74-tisíc klmoetrov. Pre porovnanie, koncernový Passat sa umiestnil až na 108. priečke s poruchovosťou 8,2 percenta a priemerným nájazdom 81-tisíc kilometrov. Naopak, Fabia skončila na 68. mieste s poruchovosťou 5,8 percenta.

Štvor- až päťročné autá

Aj v tejto kategórii je na prvom mieste kultová 911 s poruchovosťou 3,6 percenta, čo je hlboko pod priemerom tejto kategórie (10,3 percenta). Priemerný nájazd ale činí len 40-tisíc kilometrov. Na druhom mieste je opäť Mercedes triedy B s poruchovosťou 4,9 percenta a priemerným nájazdom 57-tisíc kilometrov a prvú trojicu uzatvára SUV Audi Q5 s poruchovosťou rovných 5 percent a priemerným nájazdom 84-tisíc kilometrov.

Na chvoste sa nachádza Chevrolet Spark s priemerným nájazdom iba 48-tisíc kilometrov, no s poruchovosťou 21,8 percenta. Rovnakú mieru porúch má aj Dacia Logan, no priemerný počet kilometrov dosahuje 83-tisíc. Na úplnom konci sa ale nachádza Peugeot 206 s poruchovosťou až 28 percent a priemerným nájazdom 53-tisíc kilometrov.

Octavia je hodnotená ako nedostatočná s poruchovosťou na úrovni 15,5 percenta, čím sa dostala na 117. miesto. Majitelia Octavie starej 4 až 5 rokov majú priemerný nájazd 98-tisíc kilometrov. Superb v tejto vekovej kategórii je hodnotený ako priemerný. S poruchovosťou na úrovni 10,2 percenta a priemerným nájazdom 104-tisíc kilometrov sa nachádza spolu s Kiou Ceed na 74. priečke rebríčka.

Šesť- až sedemročné autá

Na prvom mieste sa znova nič nemení, Porsche 911 staré 6 až 7 rokov dosahuje priemernú poruchovosť rovných 6 percent, no na druhej strane aj pomerne nízky priemerný nájazd kilometrov 51-tisíc kilometrov. Podobne je na tom aj roadster Mercedes triedy SLK s poruchovosťou 7 percent a priemerným nájazdom 56-tisíc kilometrov. PRiemer tejto kategórie dosahuje 16,2 percenta poruchovosti.

Na opačnom konci rebríčka môžeme vidieť Peugeot 206 s poruchovosťou 28,7 percenta a priemerným nájazdom 71-tisíc klometrov, nasledovaný Renaultom Kangoo s poruchovosťou 29,8 percenta a nájazdom 90-tisíc kilometrov a na najhoršom mieste je Dacia Logan s poruchovosťou na úrovni 30,9 percenta a priemerným nájazdom 99-tisíc kilometrov.

Pre porovnanie, Škoda Octavia sa posunula na 80. priečku, čo je ale podľa nemeckého TÜV stále hodnotené ako podpriemerné. Poruchovosť dosahuje 17,9 percenta a priemerný nájazd 119-tisíc kilometrov. Lepšie je na tom Fabia (63. miesto, 15,9 % poruchovosť, 82-tisíc kilometrov v priemere) a rovnako aj Superb (52. miesto, 14,9 % poruchovosť, 132-tisíc kilometrov v priemere). Oba modely sú hodnotené ako priemerné.

Osem- až deväťročné autá

Prekvapenie na prvom mieste sa nekoná ani v tejto kategórii. Priemerná poruchovosť je 22,2 percenta, no Porsche 911 na prvom mieste dosahuje len 8,3 percenta a priemerný nájazd kilometrov 64-tisíc. Na druhom mieste je možno trochu prekvapivo BMW X1 s poruchovosťou len 11,9 percenta a priemerným nájazdom 110-tisíc km. Trojicu uzatvára opäť športové auto, konkrétne Audi TT s poruchovosťou 12,2 percenta a priemerným nájazdom 97-tisíc kilometrov.

Veľké zmeny nenastali ani na posledných priečkach. 8 až 9-ročná Dacia Logan má v priemere najazdených 120-tisíc kilometrov a poruchovosť 34,1 percenta. Na poslednom mieste s totožnou poruchovosťou 37,1 percenta sa nachádza Chevrolet Matiz s priemerným nájazdom 74-tisíc kilometrov a Renault Kangoo so 116-tisíc km na tachometri v priemere.

Ako si ale vedie slovenský bestseller Škoda Octavia? Tentokrát sa dostala medzi priemerne spoľahlivé auta. Na 53. priečke s priemernou poruchovosťou 21,6 percenta a nájazdom 135-tisíc kilometrov sa nachádza spolu s BMW radu 3, Suzuki SX4 či Volkswagenom Polo. Superb sa posunul do kategórie nadpriemerne spoľahlivých áut. Nachádza sa na 42. priečke s poruchovosťou 20,7 percenta a priemerným nájazdom 132-tisíc kilometrov.

Desať- až jedenásťročné autá

Dostaváme sa k poslednej kategórii, ktorej priemerná poruchovosť dosahuje rovných 28 percent. Prvé miesto aj v tomto prípade patrí Porsche 911 s poruchovosťou 11,7 percenta a priemernými najazdenými kilometrami na úrovni 77-tisíc. Na druhom mieste sa nachádza Mazda 2 s priemerom 15,7 porúch a 92-tisíc kilometrov. Trojicu aj v tomto prípade uzatvára Audi TT s poruchovosťou 16,8 percenta a priemerným nájazdom 112-tisíc kilometrov.

Konzistentná je viac-menej aj trojica najhorších áut. Pomyselné tretie miesto vyhráva Chevrolet Matiz s poruchovosťou 38 percent a priemerným nájazdom 81-tisíc kilometrov. Nasleduje Renault Mégane s poruchovosťou 38,3 percenta a nájazdom 139-tisíc kilometrov. A najhorším autom je s náskokom Dacia Logan s poruchovosťou až 40,6 percenta a priemerným nájazdom 130-tisíc kilometrov.

Škoda Octavia sa dostala na hranicu priemeru, konkrétne dosiahla poruchovosť na úrovni 28,2 percenta a dostala sa tak na 46. miesto spolu s Fordom Mondeo. Majitelia 10 až 11-ročnej Octavie najazdia v priemere 159-tisíc kilometrov.

Celkové výsledky

Zdroje: TÜV | autoforum | startstop.sk