Nie, nejedná sa o novú generáciu, ani o vizuálny facelift. Ingostadtská automobilka oficiálne predstavila novú verziu Audi SQ5, tentokrát s označením TDI. Ide o skvelú alternatívu k benzínovej SQ5 najmä pre šoférov, ktorí jazdia dlhé vzdialenosti a očakávajú od auta značnú dávku zábavy.

Nadväzujúc na predchádzajúcu generáciu dieslového športového SUV Audi SQ5 TDI a TDI plus, automobilka opäť rozširuje ponuku svojich modelov o úspornejšie športové SUV. Je skvelou alternatívou ku klasickej SQ5 alebo ku slabšej verzii 3,0 TDI najmä pre ľudí, ktorí jazdia denne dlhé kilometre a potrebujú dostatok sily na predbiehanie, prípadne dynamickú jazdu po okresných cestách alebo občasnú návštevu okruhu. Konkurenciu k tomuto modelu tvorí BMW X3 M40d, no model GLC od Mercedesu v podobnej výkonnostnej triede by ste hľadali márne.

Motor

Začnime motorom, nakoľko ten ovplyvňuje charakteristiku novej SQ5 TDI asi najviac. Jedná sa o známy šesťvalcový agregát 3.0 TDI s usporiadaním valcov do V, ktorý sa používa vo väčšine vozidiel od Audi. Piesty, ojnice, kľukový hriadeľ a chladiaci systém boli navrhnuté tak, aby motor zniesol vyšší výkon. Produkuje 255 kW (347 konských síl) a 700 Nm, pričom spĺňa najnovšiu emisnú normu Euro 6d-temp. Ohromný točivý moment je dostupný v širokom spektre otáčok, začínajúc na 2500 a končiac na 3100 za minútu.

Vďaka tomu trvá akcelerácia z 0 na 100 km/h len 5.1 sekundy a maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená od 250 kilometrov za hodinu. A čo zvuk? Tým predsa dieslové automobily nikdy nedokázali extrémne ohúriť. Audi pri vývoji SQ5 TDI použilo rovnakú “fintu” ako pri SQ7 – jednoducho zakomponovať reproduktory do výfukového potrubia! Ako je však možné udržať spotrebu medzi 6.6 – 6.8 litra na 100 kilometrov pri týchto hodnotách a váhe skoro dve tony?

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Aj keď hodnoty pre športové SUV v dnešnej dobe nie sú až také prevratné, treba zobrať do úvahy, že jazdiť so spotrebu okolo 7 litrov na 100 kilometrov v takmer dvojtonovom SUV je celkom netradičné. Na dosiahnutie podobných čísel využilo Audi technológie z väčšieho modelu SQ7, konkrétne 48 voltový elektrický systém, ktorý obsahuje elektrický kompresor a mild hybrid technológiu. Energia je čerpaná z lítium-iónovej batérie s kapacitou 10 Ah, ktorá je uložená pod dnom kufra.

V mnohých recenziách boli vozidlá Audi s týmto šesťvalcovým agregátom kritizované za nedostatok ťahu v nízkych otáčkach, takzvanú turbodieru. Pre nepríjemný problém vyvinula nemecká automobilka šikovné riešenie – už spomínaný elektrický kompresor s označením EPC (Electronic Powered Compressor), ktorý asistuje turbodúchadlu. Kedykoľvek má turbodúchadlo nedostatok výfukových plynov alebo sa vodič rozhodne akcelerovať z nízkych otáčok (do 1650), kompresor sa pustí do práce a úplne eliminuje turbodieru. Zabezpečuje tým okamžitý vysoký točivý moment. V každodennej premávke to znamená, že motor pracuje v nižších otáčkach a vďaka tomu si vystačí s menším množstvom pohonných látok.

MHEV technológia

Keďže automobilka so štyrmi kruhmi drží krok s dobou, v posledných rokoch sa zameriava na vývoj elektrického pohonného ústrojenstva. Technológia MHEV, alebo aj mild hybrid electric vehicle dokáže v každodennej premávke znížiť priemernú spotrebu až o 0.7 litra na 100 kilometrov – rovnako ako aj pri modeli A6, ktorý bol predstavený minulý rok. Jadrom tejto technológie je elektrický motor, ktorý pomáha poháňať kľukový hriadeľ cez ozubený pás, čím uľahčuje prácu motoru. Keď auto spomaľuje, je schopný rekuperovať 12 kW energie. Tá sa skladuje v batérií a môže byť použitá v iných súčastiach auta, ktoré momentálne potrebujú zásobu elektriny. Pokiaľ uvoľníte plynový pedál pri rýchlosti medzi 55 až 160 km/h, nové Audi SQ5 TDI môže:

  • Rekuperovať elektrickú energiu
  • Plachtiť na voľnobehu
  • Držať konštantnú rýchlosť s vypnutým motorom až 40 sekúnd.

Všetky tieto činnosti vykonáva auto podľa toho, ktorý jazdný režim má momentálne zvolený.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Audi Q4 e-tron: Najmenšie elektrické SUV z Ingostadtu

Prevodovka a pohon 

Vyššie spomínaný motor 3.0 TDI spolupracuje s osem-stupňovou automatickou prevodovkou Tiptronic. Nízke prevody sú krátke a športovejšie, čo zabezpečuje dynamické zrýchľovanie, zatiaľ čo vyššie prevody sú dlhšie pre ekonomickú jazdu na diaľničných rýchlostiach. Ako každý správny model Ingolstadtskej automobilky, ktorý nesie označenie “S”, aj tento je vybavený permanentným pohonom všetkých štyroch kolies Quattro.

V normálnych podmienkach rozdeľuje stredový samouzamykací diferenciál točivý moment medzi prednú a zadnú nápravu v pomere 40:60. Vďaka tomu je auto agilné a zároveň ľahko manévrovateľné v zákrutách. Klasicky, keď systém zistí, že niektoré koleso preklzuje, automaticky pošle väčšinu sily na kolesá s najlepšou trakciou. Podľa podmienok dokáže predná náprava dostať 70% a zadná až 85% celkového točivého momentu. Pre tích, ktorí chcú, aby ich nová naftová SQ5-ka mala ešte lepšie jazdné vlastnosti je vhodný príplatkový športový diferenciál pre zadnú nápravu.

O pohodlie pasažierov na palube sa stará podvozok s elektronickým riadením tlmičov. Ak sa vo vašom okolí nachádzajú zväčša rozbité cesty, určite vás zaujme príplatkové “S” vzduchové odpruženie, ktoré starostlivo stlmí každú nerovnosť na vozovke. O skvelé brzdné výkony sa pri SQ5-ke starajú až 6-piestikové brzdové strmene s 375 milimetrovými kotúčmi na prednej náprave.

Exteriér

Tu sa toho veľa nezmenilo. Presnejšie – nič. Predná maska je rovnako mohutná ako tá pri benzínovej verzií. Úzke LED svetlomety dopĺňajú otvory na nasávanie vzduchu (samozrejme, všetky sú funkčné) a sivá lišta, ktorá akoby oddeľovala karosériu od cesty. Tieto prvky doslova kričia na každého okoloidúceho: “Som Nemec!“. Osobne oceňujem sfarbenie spätných zrkadiel a rámu mriežky chladiču v kontrastnej matnej sivej farbe.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Pri pohľade na auto z boku vás určite oslovia ohromné 20 palcové liatinové disky na pneumatikách s rozmerom 255/45. Za príplatok však môžete dostať ešte väčšie, 21 palcové hliníkové disky v troch rôznych štýloch. Pod nimi sa schovávajú už spomínané brzdové strmene v čiernej alebo červenej farbe s “S” logom. Zadná časť tohto auta bola pre mňa vždy menším sklamaním. Fakt, že Audi vyhradilo farbu plastových doplnkov karosérie Panther Black špeciálne pre SQ5 TDI nevynahradzuje lacnú imitáciu štyroch výfukových koncoviek. Tých, ktorých toto čoraz populárnejšie riešenie zadnej časti neodradí od kúpy potešia dynamické smerovky.

Interiér

Audi už dlhé roky prekonáva svojich nemeckých konkurentov skvelým a takmer bezchybným spracovaním interiéru. Inak tomu nie je ani pri novom SQ5 TDI. Kam až oko dovidí – všade samé kvalitné, na dotyk mäkké materiály a koža. Prvá vec, čo udrie vodičovi do očí je multifunkčný kožený volant tvaru D s kontrastným prešívaním. Nachádzajú sa na ňom všetky prvky potrebné pre ovládanie vodičovho informačného systému a príplatkového Audi virtual cockpit-u. Sedadlá s označením “S” sú spracované veľmi dobre a ponúkajú dostatok opory pri rýchlych prejazdoch zákrutami a nadštandardný cestovný komfort. V základnej výbave sú čalúnené kožou a alkantarou, avšak za príplatok môžu byť vyhrievané a čalúnené kožou Nappa.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Palubná doska je orientovaná horizontálne a (vďaka bohu) má ešte klasické gombíky na ovládanie klimatizácie. Infotainmemnt s označením MMI zahŕňa dve obrazovky:

  • 12.3 palcovú multifunkčnú obrazovku, ktorá nahradila analógové budíky
  • 8.3 palcový dotykový displej s navigačným systémom a mnohými ďalšími funkciami

Okrem toho je tento model vybavený LTE internetom a WiFi hotspotom. Pre ľudí, ktorí si potrpia na dobrý zvuk je dostupný kvalitný zvukový systém Bang & Olufsen, ktorý vytvára takzvaný “3D zvuk”. Informácia pre praktikov – kufor aj zadné sedadlá sú dostatočne priestranné aj pre rodinu s dvomi deťmi. Za “pár eur navyše” môžu byť rozdelené a individuálne posúvateľné. Batožinový priestor má objem 550 litrov, so sklopenými sedadlami až 1 550 litrov.

Aká bude cena?

Prvé kúsky Audi SQ5 3.0 TDI prídu do nemeckých predajní už v lete tohto roku a ich cena bude začínať na cifre 67 750 €. Pre tích, ktorí považujú túto sumu za prehnanú, treba pripomenúť že aj základná výbava je veľmi bohatá. Okrem 8 stupňovej automatickej prevodovky tipronic, permanentného pohonu všetkých štyroch kolies quattro, 20 palcových diskov kolies dostanete aj športové sedadlá čalúnené kožou a alkantarou, kožený multifunkčný volant a mnoho ďalších prvkov výbavy. Pre porovnanie, BMW X3 M40d stojí 69 000€ a Škoda Kodiaq RS začína na 49 990€.

Zdroje: Audi | startstop.sk

1 COMMENT

Comments are closed.