Volvo je už dlhé roky etalónom v automobilovej bezpečnosti. Ich vozidlá prechádzajú crashtestami bez akýchkoľvek problémov a veľké množstvo elektronických asistentov sa stará o to, aby ste sa vo vozidlách tejto značky cítili isto. Dá sa však bezpečnosť posunúť na ešte vyšší level?

Tento článok by som rád začal pánom menom Nils Bohlin. Počas svojho života pracoval ako inžinier vo Volve a bez jeho šikovného vynálezu by automobily neboli veľmi bezpečným dopravým prostiredkom ani dnes. V roku 1959 vynašiel trojbodový bezpečnostný pás, no automobilka si ho nepatentovala. Prečo? Zvýšenie bezpečnosti na cestách malo pre Volvo vyššiu hodnotu. Od tej doby boli švédske vozidlá oprávnene považované za jedny z najbezpečnejších na cestách, najmä kvôli kvalitním materiálom použitých pri výrobe vozidiel a mnoho airbagom.

Nová maximálna rýchlosť vozidla

Najnovšou zmenou pre eliminovanie počtu úmrtí na vozovke je obmedzenie maximálnej rýchosti všetkých vozidiel tejto značky na 180 kilometrov za hodinu od roku 2020. Niečo podobné ste si mohli všimnúť pri výkonných modeloch nemeckých prémiových značiek BMW, Audi a Mercedes-Benz. Tieto automobilky obmedzujú rýchlosť všetkých svojich modelov na 250 km/h. Je to súčasť plánu pre dosiahnutie dlhodobej výzvy s cieľom úplne zamedziť úmrtiam na cestách. Podľa štatistík počet úmrtí v Európe klesol o 40% za posledních 10 rokov. Napriek tomu, že vo väčšine krajín na “starom kontinente” je jazda v rýchlosti 180 km/h nelegálna, ohlasy šoférov a automobiliek sú z veľkej časti negatívne. Nie je vylúčená ani možnosť, že Volvo si týmto krokom chce len upevniť meno “zelenej automobilky”.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Je prirodzené, že nadšenci prenikavého zvuku a rýchlej jazdy sa rozhodnú pre inú značku, no aj napriek tomu Volvo uisťuje, že elektronický obmedzovač nebude možné odstrániť. S týmto vám nepomôže ani váš kamarát, ktorý čipuje sériové dvojlitrové turbodiesle na “300 koní”. Jedinou výnimkou budú autá policajného zboru a plne elektrický model Polestar. Fakt, že jazda vo vysokých rýchlostiach nie je bezpečná je nám všetkým jasný už od materskej školy. Myslím, že obmedzenie na 180 km/h je na mieste, no celkom nerozumiem, prečo ním nebude zasiahnutý aj plánovaný Polestar. Dúfam, že so znížením maximálnej rýchlosti nepríde aj šetrenie na brzdovom systéme alebo odpružení.

Senzory a kamery v kabíne

Keďže veľa fatálnych nehôd je spôsobených alkoholom za volantom alebo nedostatočnou koncentráciou vodiča na vedenie vozidla, automobilka sa rozhodla riešiť aj tento problém. Švédi predstavili nový systém, ktorý má za úlohu zistiť, či je vodič nadmerne rozptýlený, požil alkoholické nápoje alebo je pod vplyvom akejkoľvek omamnej látky. Akonáhle systém zistí, že ani po tom čo sa pokúsi upútať vodičovu pozornosť sa správanie vodiča nezmení, aktívne vstúpi do diania.

Modernizované Volvo XC90 predstavuje ďalší krok k elektrifikovaným automobilom

Kamery a senzory monitorujú vodičove chyby, pohyb na sedačke, zatváranie očí, pohľad mimo vozovky či nedostatok pohybu volantom. Keď auto zistí, že sa šofér za volantom správa nezodpovedne, začne pomaly pribrzďovať a snažiť sa upútať jeho pozornosť. Ak to nepomôže, bude prepojený na asistenčnú službu a v najhoršom prípade auto samostatne zastaví a zaparkuje na najbližšom bezpečnom mieste.

Možno sa vám to zdá ako veľmi radikálne riešenie obyčajnej nepozornosti alebo len hľadania si správnej pozícii na sedenie pri dlhej trase. Volvo tvrdí, že tieto technológie zasiahnu len v prípadoch, keď môže nastať závažný problém. Tak či onak, systém musí byť kvalitne spracovaný, aby sa z áut nestali vozidlá, ktoré sa boja pohnúť z miesta. Vlna skepticizmu určite dorazí a je len na automobilke, ako sa s ňou vysporiada.

Zdroje: autoevolution | techradar theverge | startstop.sk

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!