Domov AUTOSALÓN ŽENEVA Mercedes-AMG GT R prichádza vo verzii Roadster

Mercedes-AMG GT R prichádza vo verzii Roadster

Mercedes-AMG GT R Roadster;Kraftstoffverbrauch kombiniert: 12,4 l/100 km; CO2-Emissionen kombiniert: 284 g/km* Mercedes-AMG GT R Roadster;Combined fuel consumption: 12.4 l/100 km; combined CO2 emissions: 284 g/km*

Sneh sa topí, teploty stúpajú a leto už pomaly ťuká na dvere. Pre autičkárov to znamená prebudiť zo zimného spánku svojich miláčikov, ktorých si svedomito chránia pred posolenými cestami. Čo ale spravíte, ak takéto auto nevlastníte a radi vyčnievate z davu? Mercedes-AMG pre vás jednu možnosť má.

Keď nemecká automobilka v spolupráci so svojim fabrickým tuningovým oddelením AMG predstavili v roku 2016 model GT R, nevedel som, čo si mám myslieť. Prečo by rozširovali svoju ponuku o ďalšie športové kupé, keď už majú model GT a výkonnejší GT S. Oba majú výkon nad 450 koní, osemvalcový motor s biturbom a pohon zadnej nápravy. To znie ako veľmi dobrá kombinácia na to, aby malo auto športový potenciál.

Nemci sa však rozhodli, že hranice sa dajú posunúť ešte ďalej. Prvé kúsky GT R-ka si ľudia obejdnávali už od novembra 2016 a majiteľom boli doručené až o pár mesiacov neskôr. S výkonom 585 konských síl, točivým momentom 700 Nm a akceleráciou z 0 na 100 za 3, 6 sekundy ide auto na dračku. Aby toho nebolo málo, auto obsadilo siedmu priečku na preslávenom okruhu Nürburgring Nordschleife s časom 7:10.92 v kategórii sériovo vyrábaných cestných áut s pohonom zadnej nápravy. Bude verzia bez strechy rovnako rýchla?

Mercedes AMG-GT R Roadster sme po prvý krát videli naživo na ženevskom autosalóne a musíme uznať, že vyzerá naozaj úchvatne. Automobilka týmto modelom útočí na skupinu zákazníkov, ktorí si veľmi radi užívajú svoj čas na tejto planéte naplno. Roadster je totiž ideálnym autom na akýkoľvek pretekársky okruh, kľukaté serpentíny, pobrežné cesty či spoločenské večierky. Absencia strechy nie je len nejaká stávka na neistú kartu – práve naopak. Rodinu áut AMG GT tvorí už 16 vozidiel z ktorých sú tri (vrátane tohto) kabriolety.

Exteriér

Prednú časť tvorí koncepcia známa z klasickej verzii GT R. Takzvaný “žraločí nos“, ktorý býva väčšinou typický pre automobily značky BMW už naznačuje že sa jedná o pekelne rýchle auto. V strednej časti dominuje veľká tvojcípa hviezda, ktorá je vsadená na hlavný nasávací otvor. Vďaka nemu na prvý pohľad rozlíšite GT R od starších verzií GT. Jeho mriežku totiž tvoria chrómové pásiky orientované vertikálne – pri starších (predfaceliftových) verziách mala stredová maska chladiču len jeden, horizontálne ortientovaný pás. Ďaľšie dva ohromné otvory na nasávanie vzduchu sa nachádzajú pod LED High Performance svetlometmi. Tie okrem toho, že dodávajú autu agresívnejší vzhľad aj znižujú aerodynamický odpor. Šírku auta navyše umocňuje rozsiahly splitter.

Pri pohľade zboku vašu pozornosť určite upútajú 19 a 20 palcové kované disky, pod ktorými sa ukrývajú výkonné kompozitové brzdy. Tie sú rovnako ako pri modeli Coupe odvetravané a perforované. Predné kotúče majú priemer 390 milimetrov, zatiaľ čo zadné sú o 30 milimetrov menšie. Ak sa pri kúpe tohto vozidla rozhodnete siahnuť trochu hlbšie do vrecka, kompozitové brzdy budú nahradené väčšími keramickými, ktoré sú navyše ľahšie o 15 kilogramov. O dostatok trakcie sa starajú pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2. Za prednou nápravou nesmie chýbať nápis V8 BITURBO, nech všetci vedia čo pracuje pod kapotou. Podľa mňa sa jedná o veľmi vkusný detail. Škoda len, že výduch, ktorý sa nachádza pri ňom, je zaslepený plastovou imitáciou funkčnej mriežky

Sexy zadok

Zadná časť je výškovo na rovnakej úrovni ako predná. Dominuje jej veľký difúzor, do ktorého je zakomponovaná štvorica výfukových koncoviek (dvojica v strede + hranaté koncovky naľavo aj napravo). Každé zakončenie potrubia je opláštené uhlíkovými vláknami aby pri vysokých teplotách nedošlo ku poškodeniu difúzoru. Nechýba ani typické nastaviteľné krídlo so vstavaným brzdovým svetlom a označenie modelu na veku kufra. Pred dažďom vás nebude chrániť žiaden hardtop ale iba plátená strecha. Pre zvýšenie bezpečnosti je vystužená magnéziom, oceľou a hliníkom. Keďže sa jedná o ľahké kovy, jej konštrukcia pozitívne prispieva k udržiavaniu ťažiska čo najbližšie pri vozovke. 

Viac karbónu

Pre zákazníkov, ktorí majú zmysel pre detail a neznesú, ak sú v exteriéri použité plastové doplnky, ponúka Mercedes-AMG možnosť pridania viacerých karbónových prvkov. Balík karbónových doplnkov 1 alebo “AMG Carbon Fibre Package 1” obsahuje ultraľahký predný splitter, plutvy na blatníkoch, vložky v bočných obloženiach prahov a zadný difúzor. “AMG Carbon Fibre Package 2” zas ponúka zadné krídlo aj s jeho koncovými panelmi a spätné zrkadlá vyrobené z uhlíkových vlákien. Ak sa vám to zdá málo, musím podotknúť, že už zo spomínaného materiálu sú vyrobené aj predné blatníky a vystužovací kríž tunela.

Interiér

Tu sa dizajnéri rozhodli ísť overenou cestou. Dvojfarebná kombinácia pôsobí veľmi sviežo a určite osloví nadšencov motorizmu všetkých vekových skupín. Šírka a rozhranie palubovej dosky majú pripomínať zadné krídlo, no osobne tam nevidím okrem šírky žiadnu spojitosť. Vodič sa bude cítiť ako súčasť vozidla akonáhle doňho nasadne. Je to kvôli vysokej stredovej konzole, nízko položeným sedačkám a konkávne tvarovaným dverám. Od jeho zeleného súrodenca ho však odlišuje jeden vcelku podtatný detail – plaketa s nápisom “1 of 750”. Áno, jedná sa o striktne limitovanú edíciu na 750 kusov.

Štandardne dodávané sedadlá AMG Performance sú čalúnené kožou Nappa a ponúkajú lepšiu bočnú oporu vďaka kontúrovanej chrbtovej a sedacej časti. Na trati a pri dynamickej jazde sú určite skvelé, no pri dlhších trasách môžu vodičovi spôsobiť menší pocit nepohodlia hlavne svojim tvarom a tvrdosťou. Pre zvýšenie komfortu počas dlhších ciest aj pri nižších teplotách je rozumným krokom zvoliť príplatkové výduchy v opierkach hlavy. Vďaka nim je jazda pohodlnejšia aj pri nižších, jarných teplotách. Ak však plánujete cestovať do teplejších destinácií, určite sa vám hodí aj klimatizácia sedadiel, ktorá, práve naopak, šoféra chladí.

Interiér je dostupný vo viacerých farebných kombináciách a nechýbajú v ňom ani doplnky z uhlíkových vlákien, či lakované klavírnym lakom. Analógové budíky sa pomaly stávajú historickým pojmom a preto aj v GT R Roadster-i ich nahradil 12,3 palcový digitálny displej. Na palubovej doske nájdete menší, 10,25 palcový dotykový displej, ktorý nahradil väčšinu tlačidiel. Obe obrazovky majú 3 štýly – klasický, športový a superšportový.

Sme radi, že aj v modernej digitálnej dobe sa nájde miesto pre “oldschool”-ové tlačidlá na ovládanie klimatizácie, jazdných režimov či elektronických asistentov. Viete si už len predstaviť, že jazdíte s vypnutým ESP, začne pršať a vy by ste museli hľadať zapínanie tejto funkcie na dotykovej obrazovke? Ja teda nie.

Za zmienku stojí určite aj športový volant AMG Performance. Je potiahnutý mikrovláknom DIMAMICA a nachádzajú sa na ňom všetky potrebné ovládače. Nechýbajú ani pádla radenia, volič jazdných režimov a trakčná kontrola.

Motor a pohon

Prejdime teraz pod kapotu. Štvorlitrový zážihový osemvalec dosahuje vďaka dvom turbodúchadlám výkon 585 konských síl a 700 Nm od 2 100 až po 5 500 otáčok za minútu. Nezabúdajte – stále vám veje vietor vo vlasoch. Agregát sa od ostatných ovemvalcov od Mercedes-AMG odlišuje turbodúchadlami, modifikovanou kompresiou a vyšším plniacim tlakom. V spolupráci so 7 stupňovou dvojspojkovou prevodovkou AMG SPEEDSHIFT DCT a zadným náhonom dokáže Roadster vystreliť z pokoja na 100 kilometrov za hodinu za 3,6 sekundy. Maximálna rýchlosť je 317 km/h. Zaujímavosťou je, že prevodovka je umiestená na zadnej náprave pre lepšie rozloženie váhy.

Ako je ale možné že preketárske auto sa vie správať aj pohodlne? Pre dosiahnutie maximálneho komfortu a optimálnej stability sú na motore aj predovovke nainštalované dynamické úchyty. Tie sú v nízkych rýchlostiach alebo komfortom režime mäkké, no pri športovej jazde stvrdnú. V podvozku sú zakomponované kĺbové ložiská z rovnakého dôvodu. Adaptívny podvozok dokáže filtrovať nerovnosti na ceste a navyše má nastaviteľnú výšku. Za zmienku stojí určite aj technológia natáčania zadnej nápravy, ktorá zmenšuje polomer otáčania a manévrovateľnosť v nízkych aj vysokých rýchlostiach.

Zdroje:  Daimler | startstop.sk

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokNajdrahšie auto sveta Bugatti La Voiture Noire je nepojazdné
Nasledujúci článokKeď si skúsenosti nekúpiš aneb rozbiješ Lamborghini Huracan Performante